Läst 2758 ggr
AnnaMoonshadow
4/7/14, 4:38 PM

Pokémon X - en recension

Pokémon X till 3DS släpptes den 12 oktober 2013 och fick snabbt positiv respons från många. Här kommer några av mina åsikter kring spelet.

Källa: wikipedia.org

Jag fick hem mitt Pokémon X egentligen dagen innan spelet släpptes då sambon och jag hade förbokat ett specialpaket där han fick Pokemon Y och jag fick Pokémon X. Det råkade alltså skickas i förväg då spelet släpptes på en lördag.  Vi var båda lite hypad, äntligen var här ett nytt Pokémon-spel, ett som dessutom fått väldig bra feed back. Trots det var jag inte allt för känslomässigt engagerad när vi fick hem dem, jag fastnade aldrig riktigt för Unova-spelen (Black & White och Black 2 & White 2) så förväntningarna var ändå inte för höga. När jag dock började spela blev jag snabbt glatt överraskad.

Källa: pokemonxy.com

Pokémon X förde mig tillbaka till min barndom. De där lördagsmorgnarna när man satt och kollade på Pokémon på tv, för att inte nämna alla tillfällen jag och min syster satt på golvet i köket, framför diskmaskinen, och spelade på Gameboy tillsammans (där hade vi nämligen bästa ljuset i hela huset).

Storyn i Pokémon X är enkel, du får en pokémon, ger dig ut för att samla nålar, tävlamot dina rivaler som också är dina vänner och bli en pokémon master. På vägen stöter du också på Team Flare, som sätter käppar i hjulet för dig på vägen mot ditt mål. Handlingen är alltså enkel och tydlig, något jag uppskattar. Jag kände mig nästan upprymd av tydligheten, under de speltimmar jag lade ner gick jag in i rollen som pokémon-tränare på ett sätt som jag inte gjort på många år. Det var också första gången på länge som jag var inspirerad att fånga alla pokémon jag möter bara för glädjen jag kände. Något som jag tycker borde tala för spelet då det trots allt finns över 700 pokémon att få tag i.

Källa: pokemonxy.com

Ska jag då i allt detta lyfta fram något lite negativt så är det kanske hur lätt spelet ändå är att spela ut, du får hjälp och guidning väldigt ofta vilket gör att du aldrig riskerar att fastna någonstans, letandes efter vad du ska göra härnäst. Mega-utvecklingar gör dig även väldigt stark vilket i vissa fall kan kännas obalanserat. Den här "curlingen" är lite tråkigt då det inte blir någon utmaning att klara sig vidare, däremot kan jag också förstå hur det till viss del kan behövas för att hålla kvar tydligheten och målet med spelet. Det gör det också möjligt för helt nya spelare att plocka upp och snabbt förstå vad det hela går ut på även om de inte har en hel barndom med pokémon-minnen som förklarar allt.

Källa: pokemonxy.com

Den här lätta svårighetsgraden tycker jag också lyfts upp av alla de komplicerade spelmekaniker och kunskaper som också finns begravt i pokémon-världen. Först har vi sådant som pokémons natur avgör deras styrkor och svagheter (ex. vattenpokémon har ett övertag över eld) sen har vi alla dessa komplicerade saker som blir viktigt om man väljer att föda upp egna pokémon eller väljer att använda nya Super Training-möjligheten. Det finns alltså oändligt med möjligheter, hundratals pokémon att hålla reda på och väldigt mycket att göra även när man spelat ut storyn. något som gör att jag nu, nära nog ett halvår efter att jag fick hem spelet, fortfarande spelar.

Pokémon X drog in mig med sin enkelhet och nostalgi och håller kvar mig med sin komplexhet kanske man kan säga, många av mina vänner lika så. Utmaningen att träna upp nya team och slå varandra i strider och turneringar håller glöden igång för oss alla.

Så gillar jag spelet? Ja. Skulle jag rekommendera den till andra? Ja. Till vilka? Till gamla pokémon-fantaster som vill tillbaka till ursprunget och till nya som inte vågat ge sig in i denna komplexa värld. Jag tycker Pokémon X och Pokémon Y är perfekt för båda de ändamålen.

Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3