Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 12995 ggr
[Tan-chan]
3/11/10, 10:26 PM

Shinkansen

Många har nog hört talas om Japans höghastighetståg som tar passageraren med rasande fart från ena sidan Japan till den andra. Den första linjen, som byggdes och öppnades 1964, var Tokaido Shinkansen. Passagerarna susar förbi flådiga byggnader och hotell i Tokyo innan de 16 stopp senare säkert anländer i Japans tredje största stad, Osaka.

800px-JR_East_Shinkansen_lineup_200_E2_E4_E1_Niigata_Depot_20071100.JPG

(Foto: Wikipedia)

Shinkansen. Tåget kan komma upp i hastigheter på nästan 300 km/h (snäppet långsammare än en F1-bil) och har ett spårnät med en sammanlagd längd på 2459 kilometer - Shinkansen i Japan är världens ledande höghastighetsjärnväg med intercitytåg. Shinkansen, som även kallas för "bullet train", är världsberömd för sina hastigheter (under testkörningar har tåget kommit upp i nästan 450 km/h!) men Shinkansen-linjerna är även extremt säkra och väldigt punktliga.

Genomsnittsförseningen över ett helt år för samtliga tåg är 0,4 min, och den här siffran inkluderar förseningar som orsakas av jordskalv, tyfoner, snöstormar, skyfall och andra naturkatastrofer. Under Shinkansens 46-åriga historia har över 6 miljarder passagerare kommit säkert fram till sina destinationer. Inte ett enda dödsfall har inträffat på grund av urspårningar eller kollisioner.

"The bullet train" fick sitt smeknamn efter tågets nosparti, vars form påminner om en pistolkulas. Shinkansen utvecklades i början på 60-talet och stod färdig lagom till OS i Tokyo 1964. Tågen går på räls med normalspårvidd (bredare spårvidd än i Nordamerika) och de bredare spåren gör att rälsen ligger extremt plant. Detta faktum gör att järnvägen har mindre kurvor, vilket resulterar i en rakare, stabilare och säkrare väg till de vidunderliga hastigheterna.

800px-Mountfujijapan.jpg

(Foto: Wikipedia)

Tågen i Nordamerika tar längre tid på sig att komma fram till sin destination, men på Shinkansen slösar man inte med sekunderna när det gäller att ta sig från A till B. Tåget går så fort att det ofta uppstår en "tunnelbang" (något liknande en ljudbang) när tåget kommer ut ur en tunnel. När tåget kör in i en tunnel i sådana hastigheter bildas det snabbt ett högt lufttryck. Inne i tunneln finns det ingen plats för luften att försvinna, vilket gör att det skapas en "bang" vid tunnelmynningen när tåget lämnar tunneln.

I dagsläget finns det sex linjer på Shinkansen, som sammanlänkar de flesta städer på de japanska öarna Honshu och Kyushu. Den första linjen, som byggdes och öppnades 1964, var Tokaido Shinkansen som går mellan Tokyo och Osaka. Tokaido Shinkansen är numera den mest trafikerade snabbtågslinjen i världen.

Restiden på den här sträckan har kortats ned från de ursprungliga sex timmarna till cirka två och en halv timme i dag. Passagerarna susar förbi flådiga byggnader och hotell i Tokyo innan de 16 stopp senare säkert anländer i Japans tredje största stad, Osaka. Staden Osaka anses av många vara en avslappnad motpol till det jäktiga och hyperaktiva Tokyo. Det är också här som Tokaido Shinkansen slutar och Sanyo Shinkansen tar vid och fortsätter sedan till staden Fukuoka på ön Kyushu.

Shinagawa_Station_20070504-03.jpg

(Foto: Wikipedia)

Kyushu Shinkansen är det senaste tillskottet till tågsystemet och sammanbinder städer på den södra ön. Linjerna går genom både viktiga städer och natursköna utflyktsmål som Nagano, Akita, Kakunodate, Tazawasjön och Niigata, bara för att nämna några. Man kan se samtliga favoritdestinationer i Japan svischa förbi fönstret medan tåget dundrar fram.

Biljetter till Shinkansen kan köpas i automater och vid biljettluckor på stationerna. Man kan dock tvingas åka lite på lokaltågen innan man kan byta till superexpressen. Den mesta informationen på stationerna är på japanska, ett besök på Japan Railway Groups webbsida rekommenderas varmt. Här kan man få information på engelska som är tydlig och lätt att förstå, det kan vara till stor hjälp för förstagångsbesökaren i Japan som planerar att ta en åktur med höghastighetstågen.

Ett tack till Agoda för artikeln!

Annons:
Nordqvist
3/12/10, 9:52 AM
#1

Jätte bra artikel!! Skrattande

Liss
3/12/10, 3:24 PM
#2

Det måste man ju testa att åka, när man är där :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Pu-Chan
3/12/10, 10:49 PM
#3

Jag tror min pappa har åkt den xD

Magnuzk
4/25/10, 10:39 AM
#4

Det är en rolig upplevelse att resa med shinkansen, och flera är estetiskt fina så ha kameran redo när de komer in till stationen.

Den längst ut till vänster på bilden är nog den första, sen har det kommit fler olika linjer och modeller. Den gröna tror jag går norrut (eller österut) och den blå, som syns på bilden vid Fuji går söderut (eller västerut då Japan ligger lite mer i öst/väst och jag tror man säger så om järnvägssystemet i Japan - östra och västra).

Upp till toppen
Annons: