Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 861 ggr
One.Gibbis
8/20/17, 3:18 PM

Plugga japanska

Undrar lite hur det är att plugga japanska. Ska börja nu när skolan drar igång, men är lite nervig. Hur jobbigt är det? Vet någon vad man lär sig under japanska 1 respektive 2 på gymnasiet? Är grammatiken komplicerad? 

Vill gärna veta vad era erfarenheter är, utav att ha studerat japanska.

Tack på förhand! ❤️

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
Calcifer
8/20/17, 3:40 PM
#1

Har ingen aning om hur det ser ut på gymnasienivå då jag studerade i Japan. Jag tyckte det inte var så hemskt svårt, studerat franska tidigare och det tyckte jag var mycket mycket värre. Skrivsätten är väl det svåraste, inte Hiragana och Katakana men Kanji. För mig var det väl en smula annorlunda då jag använde mig av språket varje dag, i princip överallt, även när skolan var slut då jag bodde i landet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[memoirsofaclone]
8/20/17, 3:50 PM
#2

Känner några som pluggat japanska i gymnasiet. Det verkade vara ok svårighetsgrad om man är intresserad av det och har motivation. Tror det var japanska 1-3 och i trean så skrev de kortare texter om sig själva och så med japanska tecken, så det är nog ganska grundläggande kunskaper i 1an och 2an. Typ att lära sig tecken (de har ju flera olika skrivsätt), enkla fraser och sånt.

lunaticIam
8/20/17, 4:30 PM
#3

Jag läste Japanska Steg 1 när jag gick andra året på gymnasiet (2008).
Vi tränade på glosor, övade meningsbyggnad och höll kortare konversationer.
Vi såg en del på film för att öva hörförståelse.
Vi lärde oss skriva Hiragana och övade på att skriva kortare texter.
Vi lärde oss rätt mycket om japansk kultur, historia och samhällsskillnader.
Vi introducerades för Katakana men det var inget vi gick in djupt på.

Vi gick säkert igenom mycket mer men det var ju ett tag sedan så minns inte allt vi rörde vid. Jag tyckte att det var väldigt lätt men jag har också lätt för språk.
Nu fick vi inte för skolan läsa steg 2 men läraren sa att största skillnaden skulle bli med att lära sig Katakana och Kanji också.

Calcifer
8/20/17, 5:45 PM
#4

Jag skulle vilja rekommendera dig att ladda ner några appar för att lära dig Hiragana och Katakana åtminstone. Det är ändå två alfabet som har ett "slut", så att säga, och kan vara rätt bra att kunna oavsett vart ni ligger i själva lärandet. Och att på fritiden lära dig åtminstone hur man skriver Kanji, då det finns en specifik ordning i hur man ska dra linjerna och så. Typ lära dig kanske skriva 1-10 åtminstone med Kanji på egen hand om ni inte gör det i skolan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Plimme
8/20/17, 8:38 PM
#5

Finns många fantastiska appar!

Och du: Att klara av den svenska skolan är (med asiatiska mått mätt) ungefär lika svårt som att slappa framför TV:n  😎

Calcifer
8/20/17, 8:38 PM
#6

#5 Hear hear.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Expat-Tokyo
8/23/17, 8:22 PM
#7

Här finns en bra genomgång av bra appar, webbsidor mm som du kan experimentera med:

SHARK!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Tandtrollet
8/26/17, 8:07 PM
#8

Om 230 miljoner japaner har lyckats lära sig japanska, så borde väl en svensk gymnasieelev också klara av det.

Tänk bara att ca 10 miljoner människor talar svenska på denna planeten, dvs så måste japanska vara 23 gånger enklare att lärasig än svenska!

#LOGIK   😎

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Expat-Tokyo
8/27/17, 7:41 PM
#9

Just fin logik, men varför inte  😂

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

One.Gibbis
9/6/17, 3:47 PM
#10

Åh, tack för alla svar! Har precis haft min första lektion, och känner att jag nog kommer fixa det, och nå mina mål. :) Gjorde såsom många utav er rekommenderade, och började lära mig Hiragana och Katakana innan skolan började. Har laddat ner apparna "Kana Town", "Jsho" och "Kanji study". Vet att jag inte kommer lära mig särskilt mycket Kanji första kursen, om ens något, men tycker ändå att det är bra att kunna. Någon som har erfarenheter utav de apparna? Bra/dåliga? Rekommenderar ni andra inlärnings sätt?

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Calcifer
9/6/17, 6:03 PM
#11

Börja så, jag har för mig att de typ visar en bild på antingen hiraganatecknet eller vilken stavelse den är så ska man trycka på matchande bild. Men sen om du kan, leta fram någon som visar bara stavelsen (om denna inte redan gör det) och skriv för hand tecknet istället. 

Kanji, börja med typ… alltså, för egen skull, kanske 1-10 bara? så du får in känslan lite. Sen finns det en del andra Kanji jag tycker är enkla att lära sig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

One.Gibbis
9/8/17, 3:04 PM
#12

#11 Tack! Den appen jag har lär mig att skriva tecknet, fast på romanji då. Lär mig bäst när jag får "göra" och inte bara nöta in. Hehe, jag ska ta det lugnt med kanjin! Men vill ändå kika på några i förväg. Har fått för mig att det är viktigt när man ska skumma igenom texter. Sen är det ju mer effektivt, när man väl kan en del. Blir ett kanji-memory till jul tror jag… o v o

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Calcifer
9/8/17, 4:06 PM
#13

#12 Kanji är lite speciellt att lära sig. En del tecken är verkligen dödsenkla, jag skulle kunna skriva dem i sömnen, andra är inte det, alls. Och får en annan betydelse om man gör ett eller två sträck på fel ställe.

Men fokusera mest på Hiragana och Katakana

Nu vet jag inte hur det ser ut i svensk skola, men i Japan var vi bannade ifrån att skriva på romaji utom vid extrema tillfällen eller första veckan i skolan. Sen hade alla mina anteckningar Hiragana utskrivet. Tyckte det var enklare, orden blir så mycket kortare då. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Expat-Tokyo
9/10/17, 3:51 PM
#14

Repetition är kunskapens moder - tänk på det!

Det ger MER att repetera veckans glosor 5 min varje morgon och kväll jmf med att sitta 2 timmar och försöka nöta in dem. Repetition är kung!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Upp till toppen
Annons: