Annons:
Etiketteraktuelltnyheter
Läst 1431 ggr
Expat-Tokyo
2017-08-14 16:13

De har en farm på 13:e våningen!

Helt vansinnigt?

En smart sak?

Vad tycker du?

Läs artikeln här!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
tlover
2017-08-14 16:19
#1

Enligt mig är det där inte smart, visst att odla och hålla djur i staden är smart, men när det gäller djurhållning bör man kunna ordna med majoriteten av maten själv (japp foodlots och liknande är inte heller smart)

l'm back

Tandtrollet
2017-08-21 19:58
#2

Jag är inte med på Tlovers resonemang här?

Du anser detvara smart att ha djur i staden, men inte på 13:e våningen? Varför är de sakerna så olika? Tokyo har ju liksom ingen farmbar yta…

(Jag vet inte vad "foodlots" är för någe.)

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

tlover
2017-08-21 21:56
#3

#2 Okej jag omformulerar mig, jag ser nu det ser lite konstigt ut.

Det är smart att ha maten nära konsumenterna (staden) men när man har djur ska man också prodcera iallafall större delen av fodret själv. Därför så är väl det mest passande i stadsmiljö tex kaniner, höns el vaktlar på bakgården i villaområden. Då kan man iallafall delar av året stå för maten till djuren själv.

Ännu viktigare när det gäller matförsörjning i staden är däremot vegetabilierna eftersom det är enklare att tex odla på hustak osv, även bin såklart.

Foodlots är sättet djur föds upp i tex USA där står kor i en liten inhägnad utan minsta lilla grässtrå inom synhåll och matas med Soja och majs som transporteras ofta av andra en bra bit därifrån. Det är inte som i Sverige där för det första korna måste gå på bete ett visst antal dagar/år och dessutom de flesta bönder odlar sin egen vall i närheten.

l'm back

Tandtrollet
2017-08-26 19:29
#4

Det är många bygggnader i Tokyo som är behängda med kruk- och bevattningssystem där det odlas. På många av taken odlas det också. Viktigt dock att allt är tyfon-säkrat. Annars regnar det blomkrukor och annat då orkanvindarna kommer…

Jag vet inte hur mckt som odlas på taket och väggarna där på 13:e våningen. Men, om man skall räkna produktionskostnader mm, så torde det blir stor vinst om fodret är odlat utanför Tokyo. Tågfrakten i Japan är i princip CO2-neutral (naturgas + kärnkraft), så frakt är ju inte något som har någon miljöpåverkan. Om frakten går sista biten med en modern bil (Japan har fö världens mest moderna bilflotta) så är det inte heller någonting som stör miljön något.

Tack vare den moderna bilflottan, så är ju utsläppen också mycket små. CO2 och olika kvävgasföreningar är ju fö gödsling för växterna.

Jag gillar tanken på att ha en farm på 13:e våningen. Och med lite finurlighet så går det alldeles säkert att odla foder där också. Fördelen med att odla i Tokyo är att man slipper frost och i princip kan skörda 12 månader per år. Även om tillväxten är långsam om vintern, så finns det ju rotfrukter.

Foodlots gissar jag inte finns i Japan, men är inte säker. Man värnar ju väldigt om det man producerar. Har ingen aning om vad japansk lagstiftning säger om djur. Fick förresten höra av en bekant (svensk) att han blev ålagd att sluta ha guppys i ett runt akvarium. För tydligen stressar det fiskar (!) att inte ha ngn stans att gömma sig.  #nuhardetgåttförlångt

Fö har jag också börjat rekommendera Göte Fagerfjälls blogg. Han är ingenjör och skriver alltid faktabaserat. Han är också journalist och Ch Red för Tidningen Elektronik i Norden. Rekommenderar hans blogg till alla med ett intresse för miljön.

Här är ett inlägg om varför villa + bilism + sommarstuga är bra för miljön!

http://blogg.elinor.se/2016/02/11/bil-och-sommarstuga-for-miljon/

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

tlover
2017-08-26 20:28
#5

#4 Det har inte bara med miljö att göra som jag själv anser att man iallafall ska odla/producera en del av sitt djurs mat (så långt som möjligt, särskilt viktigt när det gäller farmar enligt mig).

Det är för djurens välfärd i händelse av en kris. På samma sätt som att man ska ha minst två sätt att värma upp sitt hus, mist två sätt att laga mat på (varav ett inte innefattar el), minst två sätt att göra upp eld om man är ute och går i skogen osv. 

Blir det kris, i fallet med farmen på 13:e våningen kan vi säga att det är en jordbävning, som gör så att djurens foder inte går att få tag på på ett tag (låt oss säga att vägen går sönder för att göra det enkelt för oss) så borde det finnas något tills vägnätet är okej igen.

Visst något kan hända även med ens egen foderproduktion men oddsen är större att man klarar det när man har en backup än om man inte har det.

l'm back

Expat-Tokyo
2017-08-27 19:52
#6

Om Tokyo drabbas av en så stark jordbävning att vägarna och infrastrukturen går sönder, så kan man nog också räkna med att även alla höga byggnader kollapsat. Då hamnar ju getterna i Gethimlen istället, och ingen behöver mer oroa sig över foder till dem.

Begreppet redundans som du förespråkar är av yttersta vikt i alla kritiska system. I okritiska system kallas det inte för redundans, då kallas det för OCD 🤪 Skämt åsido, är inte alla kritiska samhällssystem redundanta. Det är tex sällan man ser två oberoende tillförselsystem av dricksvatten. Ssk inte i större städer. Kostnaderna blir helt enkelt vara för höga för att det skall kunna anses som rimligt. Finns många andra exempel.

Men, tänk om just DENNA byggnad står kvar… Då kan det ju vara knepigt att hitta ordentligt med foder och vatten åt kreaturen. Men innan infrastrukturen kommit igång igen, så har ju faktiskt de överlevande människorna ett mycket fint skafferi i form av färskt kött, där på 13:e våningen 😎

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
Plimme
2017-08-27 20:10
#7

Har de bara lite grillkol, så blir det ju alldeles underbart! Som en yaki-niku oas mitt i katastrofens centrum.

tlover
2017-08-27 21:49
#8

#6 Håna mig du, men det är vad jag tycker, jordbävning är bara ett exempel,  ett annat kan vara tillfälligt dålig ekonomi (odla eget foder är ofta billigare), en leverantör som lägger ner (ibland tar det tid att hitta en ny), dålig skörd hos leverantören (ger samma problem som om den lägger ner) osv.

Backup systemet på vatten har lagts på medborgarna, eller visste du inte att det rekommenderas att alla har mat och vatten för mist 72h hemma?

l'm back

Expat-Tokyo
2017-08-28 17:57
#9

Vi hånar dig absolut inte 😞

(Plimme retas dock alltid, men jag kan ju hålla med om att hållna djur är till för antingen mjölk- eller köttproduktion. Så, inget konstigt med hans inlägg.) 

Vi är cyniska mot vår egen bristande "katastrofmedvetenhet" under vår tid i Sverige. Har inget med dig att göra.

Under vår uppväxt (det var ett tag sedan) så var Sverige ett bondesamhälle i industriell omvandling. Alla hade brunn, utedass och egna odlingar (eller iaf många, eller att man iaf visste var dessa fanns) så det fanns liksom ingen anledning att förbereda sig för katastrofer … annat än missväxt, krig, kometer och dåliga affärer.

Supervulkaner hade vi inte hört talas om, men dessa kräver ju flera års mat- och vattenlager. En kortfilm om den supervulkan som verkar vara närmast utbrott:  What If Yellowstone Erupted Tomorrow?

Här i Tokyo har vi alltid vatten, mat, sanitetsprodukter, "trangiakök", ficklampa, kartor, handtvättmedel mm för 7 dygn hemma. (Man köper sk "säkerhetsryggsäckar" på postorder. Vatten roterar man så nya flaskor ställs längst bak i systemet. Alla i Japan har detta hemma. Nästan alla!)

Japan är ju särdeles speciellt iom att infrastrukturen liksom är allas fokus. Alltid. Liknar inget annat land på det sättet. Under 8 år (!) har det alldeles i närheten av där jag bor, byggts på en extra stor dagvattenreservoir (underground). För att: under en extra svår period i Japan för ca 10 år sedan, så kom två tyfoner ovanligt tätt inpå varandra. Tyfonernas extrema regnmängder resulterade i att då tyfon 2 dånade in, så blev det översvämningar. Dagvattenreservoirerna var ju nästan fyllda… Folk dog. Dricksvatten förgiftades, avloppsvatten bräddade över och allt elände med det. Men inte överallt. Och bara en gång. Så, då beslutade man bygga ut för att se till att även om det kommer tre tyfoner tätt inpå varandra, så skall man klara Tokyo och Yokohama.

Inget populistiskt parti klagade över att man kunde använt pengarna bättre! (Att jag avskyr partier som predikar "PARTY PÅ LÖRDA!!!" istf långsiktiga investeringar är ett annat kapitel.)

Kommer alltid att tänka på ärkeexemplet SJ. Varje år (under många år) blev de chockade och förfärade över våta löv på spåren och … snö. De kommunicerade varje gång som om det alltid var första gången och att dessa situationer var ett slags Force Majeure som de inte ens i sina vildaste fantasier kunde tänka sig vara skyldiga att rå på - eller att deras oförmåga att hantera dessa (för andra lite mer moderna länder) enkla utmaningar… Ja, suck.

Du resonerar betydligt mer som den ansvarstagande framtiden i Sverige måste se ut! *applåder*

(Du får helt enkelt stå ut med att vi vänder och vrider på argumetn, tankar och … retas ibland.)

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Tandtrollet
2017-08-29 08:29
#10

Stefan: Varför skriver du så långt och om så många olika ämnen?

Försök korta ned dig  ☝️

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Plimme
2017-08-29 11:01
#11

Jo, visst skriver han långt… Och skiftar mellan ämnen gör han också. Lite som vi kommer göra om några timmar  🥳

Upp till toppen
Annons: