Annons:
Etikettsajten
Läst 1150 ggr
Expat-Tokyo
2017-06-09 18:57

Censurerat inlägg ÅTERUPPRÄTTAT !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Angående inlägg #13 i tråden Pokemon Go!

Som nytillträdd Admin (som inte ens hunnit utforska alla skrymslen och vrår här) och som en stark advokat för Freedom of Expression (ssk om den grundar sig på fakta) så har jag återpublicerat en Rage Comic (inlägg #13) som dels är komplett sann utifrån vad som faktiskt beslutats och inträffat i ssk Arabland och dels varken är rasistisk eller olaglig på något vis enligt svensk lag.

Då jag inte var inblandad i detta forum då det begav sig, så har jag ingenting att göra med att denna oskyldiga RAGE blev censurerad. Det har enbart att göra med tidigare admins här.

Freedom of expression + Fakta = helt ok.

Denna rage är härmed återupprättad!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-09 18:59
#1

Jättebra!

Plimme
2017-06-09 19:31
#2

Hah!

Blev DET censurerat? Jag minns då det officiellt uttalades en fatwah på Pokemon Go

- Det var tider det 😮

Plimme
2017-06-09 19:34
#3

Är inte olaga censur olagligt?

Vilka nötter eller hen-nöt (om du ursäktar min franska) valde att censurera detta inlägg och varför?

Aleya
2017-06-09 21:02
#4

Varför det blivit borttaget tippar jag på har att göra med upphovsrätten = på detta forumet (ifokus) är det inte tillåtet att använda bilder som inte tillhör dig. Om det inte är taget från en royaltifri sida. För det är man själv som värd för ett forum som har ansvar för bilder som publiceras.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Expat-Tokyo
2017-06-10 21:46
#5

Hej Aleya!

Välkommen hit.

Har frågat killen ifråga och han säger att ingen frågade honom någonting och att han skapade denna rage själv 😎

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Aleya
2017-06-10 21:58
#6

#5 ok. Jag berättar bara vad jag vet gällande varför bilden kan ha blivit borttagen. För den kan ju ha blivit bortröstad också. Det är därför det skulle vara bra om folk skrev om det är deras bilder. Och särskilt i dessa sammanhang. Men tur att det löste sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Plimme
2017-06-11 14:25
#7

Hur röstar man bort en bild?

Jag har här aldrig sett några små knappar för att "uppa" eller "downa" inlägg som på tex Quora. Har heller inte sett några möjligheter till att rösta ut inlägg?!?!

Tittar jag på fel plats?

Är det några särskilda verktyg som Admins har?
ISF vill jag bli Admin  *muah-ha-ha*

Aleya
2017-06-11 14:26
#8

#7 inte en bild men ett helt inlägg röstar man bort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Plimme
2017-06-11 14:28
#9

Hur gör man då man röstar bort ett inlägg?

Det finns flera som jag skulle vilja rösta bort…

[AnimeV4]
2017-06-11 14:30
#10

#7 och #9 Om du håller musen över inlägget kommer en knapp fram längst ner i det högra hörnet på det. Det står "Anmäl".

Aleya
2017-06-11 14:31
#11

#9 du måste ha Insider för att kunna rösta så därför kan du inte rösta

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Plimme
2017-06-11 14:33
#12

hah! 

Så ett gäng röstade bort en oskyldig rage comic  🤔

Coolt!

Plimme
2017-06-11 14:33
#13

Hur kan man se vilka som röstade bort det?

Annons:
Aleya
2017-06-11 14:38
#14

#13 står aldrig. Bara att det är bortröstad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Expat-Tokyo
2017-06-13 07:18
#15

Som admin kan jag se att det är "2" som röstat bort inlägget. Går tyvärr inte klicka på "tvåan" så att man kan se vilka det var som röstade bort det. Skulle ha varit intressant (ur sociologisk aspekt) att se varför de valde att rösta bort detta inlägg.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Cragan
2017-06-19 04:39
#16

#9 om du skaffar Insider så kom ihåg att anmäl ej är en ogilla knapp bara då okynnes anmälningar är lite av ett gissel för admins o Medarbetare.  
är lite drygt att behöva öka vissas tröskelvärde för att få sina inlägg bortröstade, o ja finns tyvärr folk som mass anmäler bara för att dom ogillar personen och ej för att inlägget bryter mot någon regel.

Tandtrollet
2017-07-05 16:49
#17

Det finns värre forum än Japan  :-)

Gud ske pris  :-)))

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Expat-Tokyo
2017-07-07 08:28
#18

…aha! 

Nu fattar jag vad du menar   😂 ROTFL 

Ja, inte alla sajtvärdar som verkar vilja vara inkluderande. Men, vi är alla olika  . . .

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

tlover
2017-07-21 09:43
#19

#3iFokus så väljer värd och medabetare på den aktuella sajten vad som ska publiceras eller inte. Yttrandefriheten gäller bara på allmänna platser vilket ett forum inte är. Ett forum är snarare som en tidning i detta fall. Alla kan skicka in insändare (inlägg på ifokus) men värden (redaktören) måste inte publicera allt om h*n inte vill.

Censur är dessutom när tex staten el annan myndighet säger vad man får och inte får säga.

Ett inlägg kan tas bort av värd, Medarbetare eller så kan det anmälas bort. Tex skulle det ha varit mitt forum (och det skulle ha något med ämnet att göra) så skulle jag ha tagit bort bilden i väntan på kontakt med den som publicerat det för att kolla om denna har upphovsrätten till bilden el iallafall tillåtelse att publicera den. inlägg/bilder kan återpubliceras sedan om det visar sig att inläggsskaparen skulle vara den som har rätt.

Anledningen jag skulle ta bort den först och fråga sen är för att det är vi värdar som är juridiskt ansvariga, iallafall till viss del av vad som publiceras på våra sajter och jag har ingen lust att behöva böta pga någon på ifokus 🙂

l'm back

Plimme
2017-07-21 20:29
#20

Censur är när någon berövar dig rätten att säga-måla-skriva vad du vill på ett sådant sätt att det inskränker dina rättigheter enligt principen "Freedom of Speech". Det måste inte vara en stat. Det kan lika gärna vara en kyrka eller "samhällsnormer". De danska rondellhundarna mer eller mindre självcensurerades av rädda tidningsmakare runt jorden. Huh! Nu kommer jag från ämnet också. Men i censur och Freedom of Speech ligger kärnan till frihet och förtryck. Bifogat är 2 minuter om de där rondellhundarna ur Christopher Hitchens mun. #sevärt

Sedan så håller jag självklart med dig att om ett forum här inte är samma sak som Speaker's Corner i Hyde Park. Men, inskränkthet mot ett forums besökare / medpratare leder ju till förtryck, grupptryck, ensamhet eller inavel.

Det är lite gulligt att du tror att du kan drabbas av "böter" om någon annan lägger upp en bild de inte har copyright till på ditt forum  😎  Men, det är ju alltid säkrast att vara säker!

(Om man uppskattar antalet lånade bilder på Internet och jämför det med antalet intrångstvister som inbegriper enstaka publicerade bilder på Internet… Så blir det bråkdelar av promillen av miniskuler. Då det gäller upphovsrätt så blir den felande parten normalt påkallad uppmärksamhet från en advokat som representerar den som äger upphovsrätten. De ber då vänligt på advokatvis att TAG BORT BILDEN ELLER SÅ STÄMMER VI SKITEN UR DIG ! ! ! Då kan man ju välja att ta striden eller be om ursäkt. Detta handlar oftast om varumärkesintrång, men kan även handla om kända fotografers alster eller kändisars ansikten som kopplas samman med produkter på ett felaktigt vis. Att ta en juridisk strid mot en privatperson för en enstaka bild där ont uppsåt inte föreligger är det ingen vettig organisation som ägnar sig åt.)

Annons:
tlover
2017-07-21 20:47
#21

#20 visst risken är säkert mindre än en promille men tekniskt sett finns den. Det gör det inte heller rätt att stjäla andras bilder. Jag vill tex inte att folk stjäl mina bilder så jag går efter det i hur jag tänker om andras. Det är främst det senare jag går efter däremot

l'm back

Plimme
2017-07-21 20:53
#22

Jag vill absolut inte, på minsta vis, inskränka din rätt att rensa ogräs så som du behagar eller förringa dina anledningar till detta. (Har bara allergier mot censur. Men det är en annan historia.)

Ditt forum är ju dessutom ganska så frodigt om man jämför med detta.
Kämpa på! 🏆

Honestyisdead
2017-07-30 00:20
#23

#20 Angående ansvar.

Värden är ansvarig utgivare och juridiskt ansvarig för sin sajt och ansvarar därmed för att sajtens innehåll följer svensk lagstiftning, iFokus Skrivregler (finns via länk påwww.ifokus.se) och god sed. Detta sker genom värdens aktiva övervakning av, samt delaktighet i, sajtens forum och andra kommentarfält.

Plimme
2017-08-06 09:51
#24

Hera har naturligvis helt rätt (ur den juridiska aspekten). Jag har också rätt (ur en pragmatisk aspekt.) Vår Sajtvärd hör föredrar också att rensa ogräs.

Honestyisdead
2017-08-06 10:41
#25

Ja det föredrar vi alla. Misstänker jag i alla fall.

Expat-Tokyo
2017-08-11 18:17
#26

Jag brukar dock alltid fråga innan jag tar bort någonting.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

tlover
2017-08-11 18:20
#27

#26 Jag brukar ta bort men spara bilden och sen fråga. Men det är lite hur man vill göra.

Vanligtvis får jag nämligen inte svar på min fråga och jag har världens sämsta minne så jag vill inte glömma det

l'm back

Annons:
Expat-Tokyo
2017-08-11 18:29
#28

Jag är för gammal för att ha ett minne att ens försöka lita till… Det är därför bättre att jag ger dem 2 dagar att svara, för in en "fu"-uppgift i Todoist (följ-upp) och sätter den på 2 dagar.

Så slipper jag försöka använda något som ändå är trasigt  ☝️

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Plimme
2017-08-12 16:06
#29

Ha-ha  😍

Mitt är också trasigt 😮

Tandtrollet
2017-08-21 19:55
#30

Jag vet inte om mitt minne ens någonsin har fungerat…

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Upp till toppen
Annons: