Annons:
Etiketteraktuelltnyheter
Läst 600 ggr
Expat-Tokyo
2017-05-21 18:26

Dagens sumo (video) - Emperor's Cup

HAKUHOU är min personliga favorit och jag ser honom som en av världens främsta atleter genom tiderna, alla sporter. En makalöst fokuserad vinnarmaskin. Han kör bra i denna turnering också.

Rapporten är från den 5:e dagens tävlingar.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
papa-bear
2017-05-21 18:30
#1

okej, men vad säger du om chiyonofuji mitsugu som dog allt för ung, eller asashoryu

papa-bear
2017-05-21 18:42
#2

prova den här länken om det inte funkar med länken i ts

Expat-Tokyo
2017-05-22 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Papa-bear: Sevärd och mycket välvald film!

Bifogar ett av diagrammen på Wikipedia om Sumo-rekord.

Chiyonofuji vet jag ingenting om, tyvärr. Asashoryu är också fantastisk, men inte så där gudomligt bra som Wayne Gretsky i hockey eller Michael Jordan i basket.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

papa-bear
2017-05-22 12:03
#4

asashoryu såg ut som en junior när han tävlade, men bemästrade motståndare som vägde 60-70 kilo mer, när han vägde under 130. snabb som attan var han också.

Tandtrollet
2017-05-22 19:20
#5

Jag blir också till mig då Hakuhou kommer in i ringen. Han har något slags extra fokus eller något. Jag tänker på Ingermar Stenmark som vann ALLA slalomtävlingar ett år. Utan ett enda misstag. Helt otroligt. Hakuhou är på den nivån.

Asashouryuu var husguden det första året jag började förstå tjusningen med sumo. Förstår av listan här att det var 2005. Oj vad tiden går…

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Plimme
2017-05-23 11:00
#6

Den här filmen om Hakuhou har jag skickat länken till åt alla jag känner i Sverige.

Annons:
Expat-Tokyo
2017-05-23 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Dag 10.

Hakuhou och Harumafuji Kōhei är de enda som nu står nu på poängen 10-0 i turneringen. 🥳

Båda gjorde briljanta insatser idag. Hakuhou pushade ut sin motståndare med ett elegant svanhopp (heter alldeles säkert något mer poetiskt på japanska) så att båda landade i publiken.

Att sitta ringside är förmodligen ganska farligt. Men, det kan nog också ge livet en viss kryddning  🤢

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

papa-bear
2017-05-23 19:01
#8

tittade igenom klippet i #6, och om jag förstår saker och ting rätt skall bägge nävarna sättas i golvet innan attacken får påbörjas, och är det så får ju hakuhou hoppas på att de inte börjar videogranska matcherna, för det var vid ett flertal tillfällen som han bara viftade till mot golvet och gjorde sitt utfall. matchen där han knockade motståndaren med armbågen syns det tydligt.

Expat-Tokyo
2017-05-24 10:51
#9

Papa-bear: domarna gör säkerligen sitt jobb väl, eftersom all action visas i slow-motion på TV (flera ggr dessutom) och jag hitintills aldrig hört någon röst som höjts angående att han gjort något formfel på DET viset.

En gång hamnade han dock i skandaloväder efter det att han knuffat ut sin motståndare. Trots att matchen då var över, så delade han ut en kraftfull örfil. Det sågs inte med blida ögon.

Kisenosato drog sig ur tävlingarna igår - han har en enveten skada i ena axeln…

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Plimme
2017-05-26 12:09
#10

Dag 13 (av 15) så står Hakuhou på fantastiska 13-0 i matcher.

Han är den ende som håller nollan, och han har gjort det med stil! Ett par-tre gånger har han varit nära att förlora balansen, men har alltid funnit vägar till hur att nyttja detta mot sina motståndare.

Förträffligt!

Expat-Tokyo
2017-05-28 22:20
#11

Vilken hjälte! Satte 15-0 idag… Hakuhou är helt enkelt makalöst outstanding! Igen…. Så många rekord satta ännu en gång. Läs allt här: http://www.japantimes.co.jp/sports/sumo/

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Tandtrollet
2017-05-29 19:56
#12

Ja, det är helt makalöst vad Hakuhou var PÅ denna tävlingen. Sopade banan med alla motståndare.

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

LillaGideon
2017-05-30 10:32
#13

Förstår inte sumo, men efter att ha sett filmen så förstår jag mer. Den här Hakuho ser ut som ett fläskberg men är ju snabb som en vessla. Honom skulle jag inte vilja fajtas mot. Om han bara sätter sig på mig 🤦‍♂️

Annons:
Upp till toppen
Annons: