Annons:
Etiketteraktuelltnyheter
Läst 332 ggr
Expat-Tokyo
2017-04-30 14:57

Golden Week har börjat!

Japans längsta sammanhängande ledighet, REN-KYU, 連休, har börjat!

Flygplatserna är fulla!

Tågen är fullbokade!

Hotellen har inte ens städskrubbar kvar att hyra ut!

NARITA, Chiba Prefecture--The Golden Week holiday exodus to destinations overseas reached its peak April 29 as almost 50,000 travelers are expected to descend on Narita Airport to begin vacations.

The airport was packed with about 46,300 travelers the day before, according to Narita International Airport Corp., operator of the facility.

An estimated 791,300 people are expected to depart from Narita Airport or enter Japan through the airport from April 28 to May 7, up 7.2 percent from the same season of last year.

Kazuko Kobayashi, 72, a business operator of Tokyo’s Nakano Ward, planned to travel to Uzbekistan with her husband.

“As we Go there through Seoul, we are very concerned about the situation in North Korea,” she said.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
Tandtrollet
2017-05-03 13:01
#1

Har varit några dagar i Kyoto. Fascinerande med Shinkansen avgångar var 5:e min (i båda riktningar) mln Tokyo och Kyoto… och det är just precis lönsamt trots avsevärt högre biljettpriser än flyget. Och i Sverige försöker man inbilla folk att 100.000 kr per meter räls är det viktigaste man kan göra för en fungerande infrastruktur och ett tåg var 12:e timma mellan Norr och Sthlm… Bara en tanke! Här har en betydligt smartare ingenjör än jag räknat på fakta samt tänkt till en vända: http://blogg.elinor.se/2015/06/09/utan-taget-stannar-inte-sverige/

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Expat-Tokyo
2017-05-03 23:43
#2

Hej Tandtrollet! Det var en fascinerande vändning på detta ämne. Men, jag kan inte annat än hålla med dig: att satsa på att bygga ut svensk järnväg istf svenska vägar och skolor är exceptionellt idiotiskt. Finns ingen fakta som stödjer ett sådant beslut. Alla fakta pekar faktiskt åt andra hållet! Behovet av järnväg är för litet och att kunna återbetala investeringen i vad järnväg kostar att bygga och underhålla… Nej, i ett så pass glesbefolkat land som Sverige Norr om Tullarna går det inte att räkna hem. Nej, man måste tänka om lite! För några år sedan ägnade vi (ett hen-gäng) åtskilliga timmar åt att fundera ut bra saker för Sverige. Och vi landade i bla följande då vi funderade om tåg och att göra Norrlandskusten levavande samtidigt som man minimerade de negativa effekterna av det förfärliga polarklimatet. * förbered Norrlandskusten från Uppsala till Sundsvall att husera 10 miljoner människor. * skapa en ZON som inte är varken Sverige eller EU. * rekrytera hungriga, nybyggande, entreprenöriska familjer globalt. Locka med startkapital och bördig entreprenörsmylla. (Krav: Engelska + ett språk minimum + kriminalitetsfri) * alla får ett försök, dem som misslyckas skickas bort från zonen. * basregler som i Singapore (inte skräpa ned, inte loska) och narkotika = omedelbart förverkad rätt att leva i zonen. * svenskar är självklart också varmt välkomna! * bygg tak över det mesta. (Det är ju annars avskräckande kallt under många månader per år!) * bygg svenska Shinkansen! Tågstationer: Sundsvall, Gävle, Uppsala, Sthlm, Linköping, Malmö, Köpenhamn och avgångar var 15:e minut. * frihandelsområde med enorm potential. (Tex avsevärt bättre förutsättningar för bra vinlagring jmf tex Tilbury, ssk i combo med Facebooks dataserverlokalers nedkylningsbehov under vintrarna: för uppvärmning av vin under vintrarna, och extremt begränsat behov av nedkylning av vin under somrarna.) * flytta umu och ltu till Sundsvall el Gävle. * enbart själva den infrastruktur som krävs för detta projekt kommer lyfta Sverige mer än vad slutet av WW2 gjorde! * de positiva aspekterna av vad denna engelsktalande provins kan åstadkomma för minoriteten "Övriga Sverige" är sannolikt ofattbart. …sedan var där ett hundratal andra idéer och aspekter på hur, vad, varför osv. Väldigt spännande och berikande kvällar som vi förde denna dialog. Kan sakna dem ibland.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Tandtrollet
2017-05-04 07:37
#3

Wow!!! Min hjärna går i spinn. Spännande tankefrön!

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Plimme
2017-05-05 17:15
#4

Stefan: Jobbar din hjärna på övertid alltid? Tror inte luleborna frivilligt skulle släppa sitt Universitet… Men, annars så skulle det ju vara spännande att se hur pass flitiga och hungriga kan åstadkomma lite schwung.

Upp till toppen
Annons: