Annons:
Etikettsajten
Läst 871 ggr
Expat-Tokyo
4/25/17, 4:30 PM

Årets första gröna te på auktion i Japan

Year's first tea fetches record price

NHK -- APR 24

The first Japanese green tea picked this year has been sold for a record price in Shizuoka prefecture, home to many well-known tea brands.

The first tea market this year was held early Monday morning, and drew about 800 people. The season's first tea leaves are normally processed by machine to bring them in in time for the market. But this year, farmers from the City of Fujinomiya offered hand-picked tea to attract buyers.

The tea was sold at about 9800 dollars per kilogram, a record high in the market's history.

The amount of tea offered on the first day of trading was the smallest in 5 years. Harvests were delayed due to cooler-than-normal temperatures since February.

Läs mer här!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
tlover
4/25/17, 4:38 PM
#1

Ändå inte så dyrt jämfört med vissa kinesiska teer från vissa teträd

l'm back

Expat-Tokyo
4/26/17, 7:41 PM
#2

Hamnar sannerligen inte i min tekanna :-)

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Tandtrollet
4/26/17, 7:59 PM
#3

I Kina så säljs det varje år flera gånger mer av världens dyraste viner än som produceras., trots att egentligen bara bråkdelar av dessa viner faktiskt exporteras till Kina. Är det ett omfattande problem också med kinesiska dyra tesorter? Har några kinesiska vänner som jag litar på, men samtidigt har jag gjort väldigt tråkiga erfarenheter också. Fusk, fulis, piratkopiering, olagliga bootlegs… Blir bara trött på sånt. Hoppas att Kinas mognad tar landet generellt till en mer modern syn på ditt och mitt, även vad gäller patent och immateriella rättigheter som tex copyright. För, den kinesiska piratkopieringen är ett gigantiskt problem! (Om du inte tror mig, spana in tex Pokemon pluschar på Tradera. Där finner du 100-tals nya för spottstyvrar, som i verkliga butiker kostar 120-600kr. Nästan alla dessa kommer från Kina. Via Aliexpress strömmar det också in fulisar till EU och andra länder. Dem som köper billigt genom dessa kanaler förstör väldigt mycket.)

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Expat-Tokyo
4/26/17, 8:09 PM
#4

Jag tror man skall köpa dyrare tesorter direkt från källan i Kina, annars riskerar man att bli lurad. Har själv köpt några lite dyrare kinesiska teer för att prova. Det var så jag fastnade för jasminte. Men, då det finns så goda jasminteer för ~50kr för en månads förbrukning (jag snittar 2 liter om dagen) så känns det ovärt att betala mer för en produkt som jag inte får ut något mer av. Dyrt jasminte är för mig lika gott som flera sorters "odyra" jasminteer… …även om det finns billiga jasminteer som mest smakar läppstift på äldre överparfymerad dam…

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Plimme
4/27/17, 8:19 AM
#5

Jo, Kinas ointresse för att respektera omvärldens patent och upphovsrätt håller så sakteliga på att "moderniseras". Landet som sådant tjänar ju faktiskt mer pengar på att stjäla andra länders patent och copyright än de förlorar pengar på att resten av världen fritt kan bruka deras rättigheter. Men, det lär komma en dag då Kina tjänar mer pengar genom att vända på steken. Bara en sådan sak som att Huawei under sin korta existens skapat fler patent än Ericsson under 100år, säger ju en hel del om det Kina som komma skall. Ambitiöst som bara den! (Dock har de börjat upptäcka att copy-paste inte ger dem Nobelpris. Så det lär ändras också.) …men, tills vidare undviker jag i det längsta att köpa kinesiska varor. Det inkluderar Te. Det är helt enkelt för många skandaler med köttfärs utdrygat med nedmalda kartonger, giftig mjölk, gammalt kött som säljs som 'nytt', folk som dör av importerad kinesisk snabbmat, fläsk som märks som biff, vattenmeloner som exploderar, olagliga bekämpningsmedel i odlingar, giftig kemisk efterbehandling av skärdade växter osv…

Upp till toppen
Annons: