Annons:
Etikettövrigt
Läst 1079 ggr
Azeman86
2017-01-06 12:52

Tips på flicknamn?

Så svårt det är att komma på tilltals flicknamn (en till bäbis kommer till oss i vår). Eller ja, lätt. Men svårt att hitta något som båda säger Ja typ! Vill ha lite tips på olika namn… Gillar japanska namn, eller älskar, gubben gillar inte det så mycket. Men han gillar storesysters japanska namn Hana (blomma), men vi uttalar det som svenskt "Hanna". Och på så vis har vi fått in både, japanska stuket och att det låter svenskt typ. Så att det inte blir helt konstigt! Så vill ha tips på nå liknande i samma stuk. Vi är lite inne på Aimie/Amy etc men vi är lite oense på stavningen. Men vill utvidga och få lite mer tips på namn, gärna någon slags koppling till Hana. :) Koreanska namn tips i liknande stuk är också välkommen. :)

Annons:
Pillerfrö
2017-01-07 17:09
#1

Några tips på vanliga flicknamn i Japan idag:

  • ANNA

  • ERIKA

  • LISA

Dessa tre flicknamn är smidiga att uttala på japanska, men betyder inget. Är inte från början japanska namn. Men, det är vanliga i Japan idag. Och de kan skrivas med olika Kanji.

Pillerfrö
2017-01-09 17:28
#2

Då det de senaste åren blivit högmodernt med västerländska namn på japanska barn, så har japanerna naturligtvis hittat på en term för detta fenomen:

キラキラ名前 - KIRAKIRA NAMAE, dvs ett namn som "glittrar".

sweetgum
2017-01-22 19:24
#3

Finns ju en hel del namn som funkar i både Sverige och Japan :) Som ovan nämda av pillerfrö.

Sen finns Marie, Mio, Mimi, Ran, Noa, Karina, Naomi och Hana tex. Det ligger ofta jättemycket tanke bakom Japanska namn. Önskan för barnet, när de är födda, vad stjärnorna säger etc.

 Lycka till med namnen! Finns en sida som heter behindthename.com där ni kan titta runt mer också. Brukar sitta där för att komma på namn till karaktärer haha.

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Shirokaze
2017-02-11 04:17
#4

Mari är ju ett namn som finns både i Sverige och i Japan!
Jag kände förr en japansk kvinna med det namnet och det var lite smålustigt för jag visste inte innan det att man kunde heta Mari i Japan; min morsa har nästan samma namn så det blev lite trippy när båda var i samma ställe och man ropade på den ena. 😂

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

AliceKawaii
2017-02-11 11:04
#5

Ami

Nana

Mimi

Anna

Kommer inte på fler just nu, haha ;) 

Lycka till med namnen! :D

Tandtrollet
2017-03-26 16:14
#6

Vi har en Shiba Inu som heter NANA. Ett vanligt japanskt flicknamn som betyder "sju". Vår fantstiska hund var minstingen i en kull om sju   :-)

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Annons:
Upp till toppen
Annons: