Annons:
Etikettövrigt
Läst 924 ggr
[EllenAlicia]
8/8/16, 5:48 PM

kostar att bo i Japan

Jag undrar hurmycket pengar man behöver om man ska bo i Japan.  Ja har tänkt och bo i ett sharehouse i 3-9 mån i Tokyo men vet inte hur mycket pengar man behöver.. just nu har jag 8000 sparat och snart får jag lön från sommar jobbet men detta kommer ju inte räcka länge..   jul och födelsedag hjälperju också lite.

Några här har ju varit till Japan även om ni bara stanna nån vecka skulle det va kul att veta så jag har någon ide på hur mycket jag måste spara.

om nån har redan frågat detta kan ni ju länka ^^

Annons:
AnnaMoonshadow
8/9/16, 7:56 AM
#1

Vi har två artiklar om att resa till Japan. De har dock några år på nacken och fokuserar mer på att åka dit på en kortare semester än vad du tänkt dig. De kanske ändå är lite intressanta: 

Att resa till Japan -  Planering och bokning

Att resa till Japan - Förberedelser

Annars rekomenderar jag att kolla under inläggskategorin Japan - Land och kultur, då jag vet att vi pratat tidigare om kostnader m.m och jag tror att de flesta liknande trådarna borde ligga där🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
8/9/16, 8:02 AM
#2

Googlar man även share house får man upp sidor som denna. Här tyckte jag det fanns ganska bra info om vad man kan få för sina pengar https://www.oakhouse.jp/eng/sharehouse/about  (under Corporate Use så står det även angivna kostnader m.m.). Ha dock i åtanke att sidor som denna även vill ju att du ska ta del av deras service så informationen kan vara lite vriden 😉

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Kameratrollet
8/10/16, 12:16 AM
#3

Hade 200k för ett år + CSN på 2k per månad.
-20k för två flygresor t.o.r. (Sapporo)
-70k för utbildning
-15k för kamera

Hade 50k kvar efteråt. Hyran låg på 45000 yen. Strax under 4000 kr i början av min utbildning och strax ovanför 3000 vid slutet p.g.a. valutaförändring. Kände sig rik när valutan sjunkit så. Synd man inte betalade utbildningen efteråt.

Jag sov på en uppblåsbar madrass de första tre månaderna tills någon skänkte mig en futon, snål som jag var.

http://www.e-guesthouse.com/eng/sapporo/
Dk House finns även i Tokyo, men jag trivdes bättre i Sapporo än i sharehouset i Tokyo (Nerima).

Jag fick all hjälp (gratis) med att hitta boende och skola via GoGoNihon. Jag antar att ägarna har samarbete med skolorna för att på så vis få in pengar. Eftersom jag stannade längre än tre månader behövde jag studentvisum.

Pillerfrö
8/22/16, 12:23 PM
#4

Om man äter billigt, bor billigt och inte spenderar pengar, så går det att överleva på CSN i Japan. Förutsätter att man har med sig kläder mm från Sverige och inte behöver pengar till något "särskilt". Just nu är dock YEN väldigt stark och den svenska kronan svag, så det är relativt dyrt med Japan just nu.

En annan viktig sak att minnas som student är att CSN inte ger dig några pengar förrän EFTER du betalt dina terminsavgifter. I efterskott så "ersätter" CSN dig inte bara terminsavgifterna, men också för dina pendlingskostnader tor skolan.

Skolorna ger vanligtvis fantastiskt god service!

Ett alternativ som en av mina bekanta hade turen att få tag i var: Homestay! Hon fick bo och äta gratis samt att familjen tog med henne på en mängd intressanta evenemang, middagar mm. Det förväntas då att man är hemma en hel del, hjälper till med matlagning, städning och talar engelska med barnen. Ett slags au pair light ;-)

Upp till toppen
Annons: