Annons:
Etikettövrigt
Läst 784 ggr
Duck Lord
2016-03-21 17:35

Hur mycket pengar, en vecka endast nöje?

Hej! Ska åka till Japan i en vecka med min far. Han betalar mat, resa, boende, nöje etc och jag ska bara ha med egna fick pengar för att köpa lite smått o gott. Tänkte jag skulle sikta på att skaffa så mycket spel, kläder, souvenirer och serier som möjligt. Vi ska mestadels vars i Tokyo så undrar hur mhvkrg pengar jag bör ta med? Har just nu växlat in 44000 yen, ungefär 3300 sek.

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

Annons:
AnnaMoonshadow
2016-03-21 17:48
#1

Det beror helt på hur mycket och vad du tänkt shoppa 🙂 Med tanken på att din pappa ska betala mat, boende och utflykter så är det ju bara din egen shopping som avgör. När jag och min man åkte för något år sedan räknade vi ungefär på samma priser som här hemma, det mesta (förutom mat t.ex.) låg på ungefär det eller strax under. 

Ett bra sätt att tänka ekonomiskt är att slå ut priset per dag så du vet vad du i snitt kan tänkas vilja lägga på saker. Lite snabb huvudräkning gör att de pengar du nu har tagit ut snittar mellan 400 och 500kr per dag vilket jag tycker är rätt bra shoppingpengar om du inte ska lägga dem på något annat 😃 Det går ju alltid åt mer och mindre på olika dagar. 

I värsta fall går det att ta ut med Visa på många bankomater t.ex. inne på 7eleven och med mastercard på postkontor och andra sådana ställen, så det går alltid att ta ut mer vid behov. De stora butikerna har även möjlighet att ta emot kortbetalning, men det ska man aldrig räkna med när det gäller japanska affärer. Det står lite mer i en gammal artikel här på sajten.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Duck Lord
2016-03-22 09:58
#2

Hehe är inte så duktig på att hålla i pengar så därför växlar jag in allt jag behöver annars försvinner dem fort 😳 Tack för tipset. Tänker åtminstone växla in en tusenlapp till för att vara på den säkra sidan. Plus att jag vill bjuda farsgubben på en öl eller två så klart ;p

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

AnnaMoonshadow
2016-03-22 17:19
#3

#2 haha det låter som en plan! och ja, du borde verkligen bjuda din pappa tillbaka också som betalar så mycket 😉 Hoppas ni får en bra resa! Har ni några speciella saker ni ska göra, äta eller handla då?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: