Annons:
Etikettresor
Läst 1810 ggr
Vargkvinnan
2/18/16, 1:14 AM

Japan railpass

Hejsan! Jag ska åka till Japan i slutet på mars och kan inte bestämma mig för om jag ska köpa Japan railpass eller inte. Har kollat filmer på Youtube, läst på nätet m.m men fattar verkligen inte vart man får använda det. jag fattar att man får använda det på alla jr tåg men vart går dom? Hade önskat att det fanns en tåg-karta med bara jr linjer. Vi ska bo en vecka i Tokyo och en vecka i Kyoto och jag undrar om dom bullettrains som man kan ta med jr pass går mellan dom 2 städerna? Och så undrar jag om det går att ta sig runt i Tokyo på bara jr pass och även i Kyoto? Hoppas någon här vet eller iaf har en länk till en lättförståelig sida  Tack på förhand!

Annons:
Calcifer
2/18/16, 1:24 AM
#1

Kan svara lite kring Tokyo. JR linjer är ofta rätt stora linjer och de går genom Tokyo ja finns några kommer inte ihåg hur många. Jag vet att genom största stadsdelarna går det helt ok att åka. Shibuya, Shinjuku, etc. Men andra ställen och genuint värda ställen nä då behövs andra linjer anser JAG. Men däremot finns Suicakort. Fungerar på alla bussar och tunnelbanor och sånt i Tokyo är jag 99% säker på (jag har ett). Man köper det på stationen det är typ som ett svenskt kort tänk du laddar och åker för summan du laddat med. När man köper måste man betala typ en liten summa som blir som "pant" för kortet. Sen fyller man på det om det behövs och trycker det bara mot knappar när man ska gå igenom portarna till tågen. Grejen är att det inte blir billigare, men enklare till max speciellt om man inte är helt inne på hur det fungerar. På de stora stationerna ska det finnas automater som har att man kan välja engelskt språk.

När det gäller mellan städerna vet jag inte om JR går, men jag tror inte det. Notera tror. Vet inte med Kyoto

Tokyo information om Suica på engelska.

Och det fanns en karta såg jag nu där det står mer om vart i landet övrigt det kan användas. Läs på den sidan jag rekommenderar suica. Kostnaden för att skaffa kortet är så pass liten enligt mig att det är värt att bara kunna klicka in sig. Och fylla på är jätteenkelt efter första gången.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AnnaMoonshadow
2/19/16, 9:46 AM
#2

JR har linjer både i och utanför Tokyo. Även mellan olika städer.  Borde inte vara något problem att ta sig till Kyoto.

Tror att kartorna på den här länken är rätt när det gäller förbindelser över JR-stationer och linjer. Där ser du en karta över förbindelserna mellan städerna och under kan du välja Tokyo JR Rail Map och Kyoto JR Rail Map. Det finns även tidtabeller för deras bullettrains.  Tror även denna länk kan hjälpa lite när det gäller på vilka tåg och bussar kortet är giltigt. 

Ett Suica- eller Pasmo-kort är ett superbra alternativ för att ta sig runt i Tokyo, då man kan åka precis vart och hur man vill. JR-linjerna i Tokyo är få i jämförelse. Men Suica eller Pasmo är mindre värda att använda om man tänker resa mycket mellan olika städer då det inte kan användas på alla tåg/linjer utanför Tokyo. Dock tror jag man kan använda sitt Suica i andra städers lokala tågnätverk eftersom Suica har avtal med dem. Jag är inte helt insatt i detta så vet inte riktigt vart det fungerar, hur det fungerar och vad det kostar.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Pillerfrö
3/10/16, 7:58 AM
#3

Efter några gissningar och lite hittepå så kommer här istället lite fakta:

Med Japan Rail Pass åker du vart du vill i hela Tokyoområdet (inkl Yokohama och besöksvärda Kamakura). Bra att komplettera med ett SUICA-kort som funkar lika bra i Kyoto. Absolut värt att känna till är att JR Yamanote Line är cirkellinjen runt centrala Tokyo. Med den tar du dig till i princip alla tillhåll, och Rail Pass funkar utmärkt  :-)

Att resa mellan Tokyoområdet (Stationerna: Ueno, Tokyo, Shinagawa, Shin-Yokohama) till Kyoto är superenkelt! Notera att Shin-Yokohama är en annan station än Yokohama Stationen, och att det INTE är promenadavstånd dem emellan!

I Kyoto rekommenderar jag att du skiter i alla andra färdsätt och istället köper dagbiljetter till bussarna. Kostar bara några kronor och tar dig till ALLA tempel, inklusive dem i bergen runt omkring. Nu bara gissar jag att du kommer besöka tempel. Men, du är i Kyoto mitt under körsbärsblomningen, så det förbered dig på att det kommer vara TJOCKT med folk precis överallt. Templen stänger kl 17, så viktigt att starta tidigt, om du tänkt hinna med flera per dag.

Oavsett: du kommer få se Kyoto, som förmodligen är världens vackraste plats, under sin absolut vackraste tid på året!

Ett tips för den som inte vill skaffa ett Suica eller Pasmo-kort är att innan du går genom spärrarna, helt enkelt köpa den billigaste biljetten och efter du åkt klart, stoppa in biljetten i kompletteringsbetalningsmaskinen innan du går ut genom spärrarna. Då slipper du ägna lång tid åt att försöka lista ut vad din resa kommer kosta.

Njut som FAN!  :-)

Vargkvinnan
5/21/16, 10:18 PM
#4

#3 Tusen tack för tipset! Såg det inte förens nu när jag kommit hem men det löste sig iaf.

Pillerfrö
5/23/16, 11:29 AM
#5

Jamen! 

Du måste ju skriva om alla dina intryck, vad du besökte och vad du köpte in :-)

AnnaMoonshadow
5/25/16, 7:27 AM
#6

instämmer med #5 :D Gör en egen tråd om din resa om du vill och lägga upp lite bilder och text så vi får se hur du hade det 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Upp till toppen
Annons: