Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 2195 ggr
[EllenAlicia]
2015-10-25 21:33

Lära sig hiragana

hur gjorde ni när ni lärde er Hiragana? vilka metoner använde ni?jag har görjat lära mig men undrar vilka sätt som de ofast funkar bäst på :) 

Ja började med vocalerna och sen tänkte ja typ ta dem rad vis.  ja skrev vocalerna på min hand så jag såg dom hela tiden haha då jag inte har mkt tid att plugga så ^^ 

(och så får jag ont i handleden om jag skriver så försöker att skriva så lite jag kan)

Annons:
elegantbanan
2015-10-27 16:54
#1

Nu var det länge sen, men jag minns att jag hade en app som jag kunde träna de första raderna Hiragana med… minns ej vad den hette, men det som var så bra med den var att den associerade saker till varje tecken (typ att "ko" ser ut som en KOla-burk). Blev lättare att lära sig så. c:

Resten tränade jag in genom lektioner en termin i tvåan på gymnasiet (vilket ju i och för sig också är ett tag sen nu), och då övad jag egentligen bara på att skriva dem om och om igen. ^^

melancholy were the sounds on a winter's night.

[masken123]
2015-10-29 17:58
#2

Jag håller också på att lära mig Hiragana! Eller, jag har lärt mig bokstäverna, men behöver repetera mer… Jag använde en app, Kana eller någonting sådant hette den, sedan finns det flera bra hiraganaappar för samsung iallafall.

tlover
2015-10-31 14:46
#3

Lite olika, blandannat att skriva dom i rad som man gjorde med glosorna i skolan men även med lappar där rätt "svar" står på baksidan så att man antingen kan förhöra sig själv eller ha nån som förhör en.

Jag gjorde även ett memory med några kana. (då jag parade ihop Hiragana men romanji)

l'm back

Calcifer
2015-11-02 14:33
#4

Appar is tha shit. Faktiskt. Så lärde jag mig nu sitter de som sten ungefär 99% av dem trots att jag lämnade Japan för två år sen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kameratrollet
2015-11-03 10:57
#5

Appar är bra. Här finns några att välja mellan. Personligen testar jag Mango just nu. Man behöver ett bibliotekskort för att logga in. Det känns dock som att man behöver ha några grunder i japanska först för att ta sig igenom det. Finns till iPhone, Android och datorns webbläsare.

[EllenAlicia]
2015-11-05 19:58
#6

okej alla värkar tycka appar är bra såskaffar jag nog oxå det! ^^

Annons:
Sommarek
2015-11-10 14:23
#7

Jag körde den rent gammeldags metoden och använde det hela tiden, till allt. Jag skrev och jag skrev, till och med utländska ord, tills det satt. jag är en sådan som lär mig snabbare när jag skriver tecknen, för då får jag också ett slags muskelminne, så det funkade för min del. Alla lär sig dock på olika sätt; hur lär du dig normalt bäst?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Kizuna
2015-11-11 00:46
#8

Även om appar är bra rekommenderar jag att skriva förhand också då man memorerar saker bättre så.  Sen så är det ganska onaturligt att antingen rita med fingret och att välja mellan 4 alternativ är inte riktigt en verkligen situation. Men börja med någon app och sen sisådär varannan dag kör du en genomgång av hiragana/katakana alfabetet med papper och penna!

Lycka till!😃

[EllenAlicia]
2015-11-11 11:39
#9

#8 yes! jag brukar kolla på dem på bussen eller köra appar och ibland hemma skriver jag dom på papper. kan vocalerna, de som börjar på s och håller på att lära mig dom på k. tack !!^^

såg ett ord (tadaima) och kund faktiskt läsa det haha blev så glad. de enda symbolen jag inte kännde igen var ma men kunde ändå lisa ut ordet.

Kizuna
2015-11-11 17:42
#10

Oh visst är det kul när man kommer på sig själv att man gjort framsteg? ^^

Pillerfrö
2016-05-27 09:41
#11

Har en brittisk kompis som reste till Japan för att under ett år studera japanska på en japansk språkskola. Tempot var så vansinnigt högt att han under tre terminer bytte ned sig 5 gånger och till syvende och sist inte ens klarat av första terminen. (Japan har tre terminer per läsår.)

Första veckan skulle man plugga två kapitel i böckerna samt lära sig Hiragana. Andra veckan var det två kapitel i boken samt Katakana. Varje vecka 8 Kanji att skriva/läsa och 10 Kanji att "känna igen" och kunna uttala… Varje kapitel ett uppslag text/dialog och ett 40-tal glosor. Han storknade 🤦‍♂️

All utbildning på japanska, klasskamrater från Kina, Taiwan, Korea, Thailand och Indonesien (ingen kunde ett smack engelska) och böckerna på dålig engelska.

Kameratrollet
2016-05-30 11:03
#12

Minna no nihongo har bra böcker på engelska med förklaring. Jag satt som ett fån i en veckas skolbänk tills min lärarinna sade åt mig att det även finns en bok i serien för engelsk översättning.  Jag köpte den och kunde komma ifatt.  Men visst känner man igen det där att man ska lära sig Hiragana och Katakana på en vecka och antalet Kanji att memorisera.

sweetgum
2016-06-01 20:59
#13

Lärde mig när jag bodde i Japan (fast kunde lite innan) och för mig var det bästa att skriva skriva skriva samt att läsa Hiragana.

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Annons:
Cribba Chaos ä
2018-03-10 15:44
#14

www.ankirs.net kana du lägga till dina egna flash vardag o ställa in hur mkt du vill att den begära repition av dig på dem du fört in, annars bara du www.memrise.com IMIWA BRA DICTIONARYS, GENKI TEXTBOOKS BÖR KÖPAS SAMT EMEMBERING YOUR Kanji JAMES HASNAN

Upp till toppen
Annons: