Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 1485 ggr
Huygens
9/4/15, 1:39 AM

Robotiska eller Uttrycksfulla ?

Hittade följande intressanta videoklipp där en Japan berättar varför denne tror att japaner kan uppfattas som lite mindre uttrycksfulla, kanske robotlika av amerikaner?

Det intressanta är att han säger att japanska TV-shower med stor uttrycksfullhet, nästan överdrivna uttrycka, görs av skådespelare, sk talents.

Lite roligt också när han berättar att han när han äntligen gjort ett videoklipp där han ansträngt sej att vara uttrycksfull, så syns det efteråt nästan inte, men det kanske är ett uttryck för att vilja hålla låg profil?

Och lika intressant när han nämner att japaner gör sej omak att dölja upprörda känslor och att motparten gör allt för att läsa dessa dolda känslor så diskret som möjligt.

Fast svenskar kanske inte heller är så uttrycksfulla rent generellt, jämfört med amerikaner?

I alla fall en djup video med möjlighet för dubbla bottnar.

Annons:
[Blue_Lugia]
9/4/15, 1:59 AM
#1

Jag är väldigt stel av mig, men det är mest pga osäkerhet så….

Huygens
11/22/16, 10:15 PM
#2

Medelålders australiensare berättar myten om överarbetade japaner. Och han säger att ju äldre skoleleverna blir, desto mindre uttrycksfulla blir dom.

Det finns ett tvång att hela tiden se ut som om man är överarbetad. Eleverna går till skolklubb under sina sommarlov. Låter nästan som hjärntvätt i videoklippet.

Får eleverna frågor om något dom inte redan blivit åtsagda att tänka, kan dom frysa till och känna sej obekväma. Att själva uttrycka sej eller svara på egen hand utan gruppgemenskapen kan upplevas som negativt.

Långt videoklipp om många saker, myt överarbetad (23 min), lite svart.

Huygens
1/1/17, 12:03 PM
#3

Kanske inte helt efter trådens tema, en japansk äldre man som inte pratat med sin fru på 20 år. Han pratar till slut med henne på en parkbänk. Det konstiga är att det görs lite som en komedi i ett TV-program. Svårt att veta om det är sant.

Påminner mej om uttrycket att japaner hellre härdar ut än ger upp.

Pillerfrö
1/1/17, 4:40 PM
#4

Vilken spännande artikel! Äktenskapet som institution i Japan är svårt att bryta utan svåra sociala och ekonomiska konsekvenser. På gott och ont. Och historiskt så kommer man ju ur en värld där män och kvinnor hade rätt lite med varandra att göra och romantisk kärlek inte alls var något viktigt. (Det är fö en västerländsk uppfinning från 1800-talet.) Man ser tex enbart väldigt sällan att äldre par berör varandra eller håller varandra i hand. Lite skämtsamt kan jag tycka att äldre japaners kommunikation mellan makar mest liknar tystlåtna norrlänningar från djupaste inlandet. "Det är inte så mycket att orda om, då allt är självklart." Tex är det i det närmaste omöjligt för en Showa-japansk man (som föddes under Showa-perioden) att uttala att han älskar sin hustru. Kärleken är underförstådd och det är viktigare att han kan uttrycka tacksamhet för hennes insatser för familjen. Mer moderna japaner har en helt annan relationsstruktur och relationslogik…

Upp till toppen
Annons: