Annons:
Etiketteraktuelltnyheter
Läst 1198 ggr
Huygens
2015-06-14 12:42

Mannen i Fukuoka

Fukuoka är Japans 6:e största stad och ligger nere i det varma sydväst. Den intresserade kan även titta på tråden om att Studera i Fukuoka.)

Fukuoka är en mycket populär stad att bo i och denna tråd tar upp en modern händelse, Mannen i Fukuoka.

.

Historien om Mannen i Fukuoka började kanske runt 2006 - 2007, troligen ännu tidigare. Den 57-årige japanske Mannen (jag har inte hittat hans namn) bodde i ett hus någonstans i Fukuoka, kanske i storstadens förort?

Mannen la märke till att på kvällarna och nätterna kunde han ibland se en skugga röra sej förbi i hans hus. När han tittade i riktning mot rörelsen fanns det inget där. Ibland hörde han ljud och när han gick och titta i rummet där ljudet fanns, var det tomt.

Mannen berättade om dessa händelser för sina vänner som trodde att han hade hjärnspöken. Speciellt när Mannen började berätta att mat hade försvunnit under en längre tid i han hem och att saker flyttades runt i hans hus, trodde hans vänner att han blivit lite tokig. Att Mannen såg en hastig rörelse i ögonvrån som visade sej vara ingenting antydde ju så.

Japan är ju ett land där man kan utsättas för mycket stress.

.

Till slut blev det så många händelser att Mannen inte stod ut.

Mannen kunde vakna om nätterna av att han hörde någon borsta tänderna i hans badrum och när han gick dit fanns det ingen där, men duschen verkade nyanvänd då luften var fuktig och handdukarna var våta som om någon torkat bort vatten från väggarna.

Mannen installerade en dold kamera som aktiverades om någon rörde sej genom hans hus. När Mannen kom hem upptäckte han att kameran spelat in en lång sekvens.

Mannen satte sej då och tittade på filmen. Som vanligt hade något hänt och fjärrkontrollen till hans TV hade blivit flyttad under dagen.

.

När Mannen tittade på filmen såg han en liten kvinna gå runt i hans lägenhet och göra olika saker. Laga mat, tvätta, städa, titta på TV osv.

Mannen kontaktade polisen som sökte av området. Dörren till huset var inte uppbruten och inga föremål saknades och Mannen hade aldrig blivit av med några pengar.

Den envetna japanska polisen sökte då igenom huset och fann till slut en liten kvinna som gömde sej i ett skåp i huset. Hon hade en liten madrass som hon sov på och i skåpet fanns några vattenflaskor som hon drack ur då hon blev törstig. När Mannen inte var hemma, öppnade kvinnan skåpet, kröp ut och använde huset som sitt eget.

Kvinnan var den 58-åriga hemlösa Tatsuko Horikawa, som uppgav att hon bott i huset under lång tid, minst ett år. Hon hade aldrig tagit några pengar utan bara mumsat lite på Mannens mat när han inte var hemma eller sov. Troligen var det skammen över att bli hemlös, kanske blandat med ett visst inslag av Hikikomori, som resulterade i situationen.

Polisen noterade att kvinnan var skötsam, nytvättad och renlig, vilket gjorde det mycket svårare för Mannen att upptäcka att någon fanns inne i skåpet och Mannen kunde därför knappast ha insett vad som hände i hans hus.

Lite länkar om händelsen som inträffade i Fukuoka runt maj månad 2008.

Telegraph
JapanToday
JapanProbe
Guardian

Kanske någon vet vad som hände sedan? Jag gissar att det måste finnas japanska källor som kan ge mer info?

Annons:
DiamondIce
2015-06-14 13:14
#1

Jag har hört talas om det där, riktigt obehagligt! 😮

Huygens
2015-06-14 13:21
#2

Jag tycker lite synd om kvinnan. Min känsla är att hon gjorde vad hon gjorde pga det sociala trycket.

DiamondIce
2015-06-14 14:03
#3

#2 Det gjorde hon säkert, men det är fortfarande väldigt obehagligt från mannens perspektiv 😮 Nu verkade hon vara rätt harmlös, men det visste ju inte han när han började misstänka att det var någon som bodde hos honom! Jag skulle nog inte vågat vara där något mer efter att jag såg filmen från den dolda kameran :s

Huygens
2015-06-14 15:04
#4

Ett videoklipp påstod att hon öppnade skåpluckan bakom Mannen, sedan satt hon bakom Mannen och tittade på honom med han såg igenom övervakningsfilmen. Fast det är nog påhitt. :)

Upp till toppen
Annons: