Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 1351 ggr
Henrik93
2015-01-26 12:24

En annan Japansk Orkidé

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dendrobium moniliforme, är en annan Orkidé som har sine rötter i Japan. Precis som Neofinetia falcata (se inlägg) är det här ocksp en miniatyr som har starka mutations anlag och även hos denna finns det hundratals varianter och även den här har ett eget rank system. I rank systemet är de sällsyntaste varianterna listade. Och de som finns på listan får nämnas som "Chousei-ran"= "orkidéen med ett långt liv" vilket hänvisar till att den här arten varje år tappar bladen på de avblommade skotten och skuter ut nya skott hela tiden. Den skaran som inte hamnar kallas "Sekkoku" som bara betyder Dendrobium. Vilket är artens riktiga namn. Även dessa har många olika färger på blommor och bladen kan variera från ljus grön till nästan marinblå, till rosa, lila, vit och gul. Den som ni ser på bilden är en s.k. 'Sekkoku' och varianten heter Tenshikou. Än har jag bara en standard och den hör. Men dessa är ocksp ett definitivt val av samlande. Så en annorlunda variant är redan påväg. Och blom bilder kommer då den ena håller på att knoppa!:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
Henrik93
2015-01-26 12:25
#1

Ni får ursäkta slarv skriften!

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

DiamondIce
2015-01-26 19:13
#2

Min mamma har en mindre arme av orkidéer, men jag måste säga att den där är bra mycket finare än de hon har 🙂 Jag kanske borde införskaffa en åt henne…

Henrik93
2015-01-27 00:23
#3

Om dy vill så kan jag fixa en Dendrobium moniliforme åt tanten;) Tror han jag köper av har fullvuxna med blrjan till knoppar för 125:- och frakten ligger på 50:-, pm:a mig vid intresse så ser jag till att du får kontakt med honom!:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrik93
2015-01-27 00:26
#4

Både dessa Dendrobium och Neofinetiorna är väldigt svåra och sällsynta att få tag på här i EU. Men jag känner en orivatperson som säljer just sådana. Så jag tror att om man ser till tillgänglighet i EU så är nog han och en i ukraina de enda som faktiskt odlar och säljer delningar av den äkta varan :)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

DiamondIce
2015-01-27 05:09
#5

#3 Verkligen? :o Jag skickar pm! 😃

Upp till toppen
Annons: