Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1143 ggr
Henrik93
1/14/15, 5:25 PM

Kake-Don

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På begäran lägger jag nu upp ett kort och recept på en Japansk husmanskost - rätt. Kake Don betyder "Kyckling på ris i skål". En väldigt målande bild över rättens utseende. Så som uag uppfatar det japanska köket, så finns inget som är äkta och oäkta, man tar det man har och tillagar maten med hjärtat. Man behöver inte den dyraste japanska sojan, eller en speciell "Mirin" för att laga japansk mat. Den här rätten ser väl inte så aptitlig ut alla gånger, men den är grymt god. Du behöver självklart koka ris. till själva kyckling gryte/omeletten: Ca 2 kyckling filéer En näve Purjolök Ca 3msk Japansk Soja Ca 1 msk sesam olja Ca 2 tsk strösocker 1dl Vatten 3 Ägg bambuskott En skvätt Sake (går lika bra med en skvätt vanligt vitt vin) Som ni kanske förstår så använder jag inga mått, utan går på känn och om jag är sugen på någon ingrediens mer ekler mindre så är det bara att ta mer eller mindre av den varan. börja med att värma upp pannan och stek kycklingen i sesamolja och Soja på medelvärme eftersom den blir torr om man steker på för hög temp. Vänd inte kycklingen i onödan. Utan när kycklingen börjar bli vit så att det syns genom den färska sidan så vänder du och steker några minuter till. Därefter har du i alla ingredienser förutom äggen. Låt smakerna beblanda sig med varandra och böanda ihop de tre äggen i en bunke. Häll sedan över de blandade äggen och rör runt i grytan tills ägget inte är flytande utan mer grötigt. Ta av plattan direkt och häll i ditt nykokade ris i en skål, lägg sedan kyckling grytan ovanpå, gärna med en till skvätt soja;) Om ni gör detta kommer ni inte ångra er;) Ni får ursäkta att bilden lagt sig på sidan. men det ska jag också göra nu efter denna goda mat:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
AnnaMoonshadow
1/14/15, 11:58 PM
#1

Det låter väldigt gott :D Själv har jag bara ätit gyudon och det var riktigt mumsigt ^_^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: