Annons:
Etiketterdesignmodearkitektur
Läst 790 ggr
OceanTown
12/29/14, 5:01 PM

Ouji/Kodona

Nu har jag gått och blivit förtjust i Ouji fashion sådär bara, men jag känner mig väldigt liten i denna värld. Är relativt ny till Lolita, men åh om det inte verkar värt en prövning. Jag skulle kunna tänka mig Classic Lolita, men mest intresserar Ouji mig. Fast Ouji verkar vara en väldigt liten genre, därför har jag svårt att få något grepp om det. Så om det finns någon som kan detta så vill jag gärna ha tips/information  om allt som gäller Ouji/Kodona.

Annons:
hanna12351
12/30/14, 7:11 PM
#1

Det är ju pojkverisionen av Lolita. Kododona är egentligen mer en accessoar till lolitan och det är därför stilen är så liten. Vet tyvärr inte mycket mer då jag själv inte är så inne på det spåret men hoppas någon annan kan hjälpa dig mer:)

AnnaMoonshadow
1/5/15, 12:00 PM
#2

Ouji/kodona (ja, det är samma stil. Ouji är vad man i Japan kallar den medan kodona är vad västvärlden döpt stilen till) är som #1 sa "pojkversionen" av Lolita och som du själv märkt inte lika stora som t.ex. Classic Lolita. Den största skillnaden är att man då har byxor på sig istället för kjol. Resten av kläderna är också mer manliga (tänk hatt, hängslen och slips) även om man kan vara både tjej och kille som har stilen. 

Ouji kan du variera på nästan samman sätt som "vanlig" Lolita och ha inspiration från olika subgenrer. Vanligast är nog gothic och punk då de mörkare färgerna och dovare mönstren gör att kläderna ser mer prins-lika ut och passar väldigt bra med stilen. Men möjligheterna är oändliga! Det finns vissa Ouji som är väldigt utsmyckade med kravatt, fickur och smycken, andra gör stilen mycket mer laid back och avslappnad. 

De lolitamärken som kanske är allra vanligast när det kommer till Ouji är Alice and the Pirates, och Metamorphose. Självklart går det att hitta Ouji-kläder och tillbehör även på andra ställen och mycket kan man göra själv eller hitta i vänliga butiker.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

OceanTown
1/5/15, 2:35 PM
#3

Åh, tack så mycket för era svar! :)

AnnaMoonshadow
1/5/15, 3:48 PM
#4

Bra om du tycker det var tillräckligt. Är det nå mer du funderar på är det bara att fråga ^^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: