Annons:
Etikettsajten
Läst 2963 ggr
AnnaMoonshadow
12/1/14, 10:31 AM

JiFs Julkalender 2014

Vi har en liten tradition här på JiF att ha en julkalendertråd igång från den första december varje år och fram till den 24e. I år vill vi att alla försöker bidra med ett inlägg i kalendern och innehållet är fritt. Har ni fått lära er något konstigt, onödigt eller viktigt gällande Japan som alla kanske inte vet? Sett en supermysko reklam? läst om något speciellt julfirande? Uppdatera då tråden med det som dagens lucka. En liten länk till en video, artikel eller bild är också väldigt trevligt. 

För lite inblick i vad vi haft tidigare år kan man kika på följande länkar: 

Julkalendern 2013

Julkalendern 2012

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

  • Redigerat 12/21/20, 1:24 PM av Pyttelite
Annons:
AnnaMoonshadow
12/1/14, 11:00 AM
#1

Lucka 1

Visste ni att ön Tashirojima även är känd som Cat Island? På ön bor runt 100 personer och bra många fler katter. Anledningen till varför Cat Island fått så många katter har en historisk förklaring. På ön försörjde man sig tidigare på silke och fiske och  för att hålla råttor och möss borta från silkesmaskarna hade man även katter på ön.  Katterna kom att symbolisera goda skördar och positiv utveckling och en vidskeplighet växte fram hos öborna där katterna skulle matas och tas om hand för att silket skulle bli bra och att även vädret skulle hålla i sig när fiskarna gav sig ut på havet. En vidskepelse som hållit i sig. Som ett exempel är det idag så gott som förbjudet att ta med sig hundar till ön och katterna har blivit en attraktion för turister.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

DiamondIce
12/2/14, 10:55 AM
#2

Lucka 2

Nu var det länge sen jag såg på animen Hetalia, men jag tycker deras julavsnitt kan vara värt att se igen! 🙂 Du kan se den här: http://kissanime.com/Anime/Hetalia-Axis-Powers/Episode-031?id=29861

(Jag lyckades tyvärr inte gömma länken TT~TT)

AnnaMoonshadow
12/2/14, 1:51 PM
#3

#2 inga problem med länken, har förstått att den funktionen krånglar ibland av okänd anledning.  Bra tips på luckan :D

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

DiamondIce
12/2/14, 6:51 PM
#4

#3 Okej, skönt att det inte är mitt fel 😃

AnnaMoonshadow
12/5/14, 9:01 AM
#5

Lucka 3

Relaterat till lucka 1 så tänkte jag även tipsa om ön Okunoshima, även känd som Usagi Jima eller Rabbit Island. 

Ön ar viktig för Japan under andra världskriget där de tillverkade bland annat giftgas och allt var väldigt hemligt. I fabrikerna använde man bland annat kaniner för att testa gifterna. När kriget sedan var över stängdes fabrikerna ner och kaninerna släpptes lösa på ön. Om kaninerna som nu överbefolkar ön är från fabrikerna eller från någon helt annanstans är omtvistat. 

Det som är säkert är dock att kaninerna inte får jagas och att hundar och katter är förbjudna att tas till ön. Kaninerna är inte rädda för människor och kommer gärna fram om mat serveras. Kaninerna och öns museum, inriktat på fabrikerna och andra världskriget, är det som lockar turister.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/5/14, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lucka 4

Jul i Japan är inte lika traditionell som här i västvärlden. Något som jag dock varje år beundrar är alla de fina ljusarrangemang de verkar gilla att sätta upp i Japan. Här kan ni hitta en lista på aktuella belysningar och ljusfestivaler i Japan

bilden är lånad från japan-guide.com

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
AnnaMoonshadow
12/6/14, 7:42 AM
#7

Lucka 5

Något jag skulle vilja gå på någon jul är Tokyo Disneyland kring juletid. Man kan läsa på deras hemsida alla julplaner de har, bland annat har de särskilda jul-parader och uppträdanden. 

Disney Sea, parken som ligger bredvid, är mer anpassad efter en "vuxen" publik och stoltserar med stora julgranar och fyrverkerier. 

Julprogrammen gäller från 7 november till 25 december.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/6/14, 6:19 PM
#8

Lucka 6

Appropå Disneyland, visste ni att det finns en övergiven theme park nära Nara i Japan? Parken hade namnet Nara Dreamland och inspirerades mycket av Disneyland, bland annat har den ett stort slott inspirerat av askungen. Parken öppnades 1961 och stängdes 2006, anledningen var att besökarna var så få. Nu står parken öde men fortfarande med så gott som alla saker kvar, parken lockar åter till sig besökare som smyger in på området, kanske allra främst för att se Aska, Japans största berg-och-dal-bana i trä. Men ett besök på området kostar eftersom det är belagt med böter om man blir påkommen inne på området.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

DiamondIce
12/7/14, 5:20 PM
#9

Lucka 7

Visste ni att det finns flera smaker på godiset KitKat som bara går att hitta i Japan eller i Japanska affärer (om ni har tur)? Några av smakerna ni kan hitta är päron, pumpa, rom och russin, japansk chili, Wasabi, salt vattenmelon och inte minst sötpotatis. Varför inte liksom? 🙂

AnnaMoonshadow
12/9/14, 9:26 AM
#10

Lucka 8

Visste ni att Hello Kittys kompis My Melody firar 40 år nästa år? Det tänker Sanrio fira nästa år på flera olika sätt, bland annat med att köra et My Melody-event på Sanrio Puroland från januari till augusti och dessutom göra om en av caféerna i parken till ett My Melody Café med massa specialdesignade godsaker. Specialsaker med My Melody can man också räkna med.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/10/14, 8:37 AM
#11

Lucka 9 

Jag fortsätter väl fylla ut kalendern då :D Förra fredag natt sändes Game Awards 2014 från Las Vegas. En av de saker som jag tyckte var allra bäst med hela showen var inte alla prisutdelningar utan lite av de saker som dök upp på slutet. Först var det konserten med Imagine Dragons tillsammans med Koji Kondo (som gjort massa musik till Nintendo).  Jag älskade hur killarna i bandet inte riktigt kunna sluta kasta lyckliga blickar på den lilla japansk mannen vid pianot, man ser att de verkligen uppskattar hans arbete och att det hela var en dream come true för dem. 

Den andra saken jag älskade var tillfället när vi fick se mer gameplay av det nya Zeldaspelet. Det ser fantastiskt ut!!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/13/14, 6:51 AM
#12

oj, nu var det många nummer efter….

Lucka 10

Ghiblis film The Tale of Princess Kaguya verkar gå bra.  Den släpptes på dvd den 3 december och ligger för närvarande högst  på mest sålda-listan i Japan och drar in rätt mycket pengar på försäljning just nu.  På imdb har filmen fått 8,2 i snittbetyg och den är också nominerad till några priser. Jag måste erkänna att jag ser fram emot att se filmen själv.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/13/14, 7:07 AM
#13

Lucka 11

här kommer en video om japanska högtider och helgdagar. Passar ju utmärkt när vi själva räknar ner dagarna till jul.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
AnnaMoonshadow
12/14/14, 5:12 PM
#14

Lucka 12

AKB48. Många av er vet det redan men kanske finns det någon här på Jif som ännu inte hört talas om dem. Men det japanska tjejbandet AKB48 håller världsrekordet för det band med flest medlemmar. För närvarande har bandet 138 stycken och de i sig är uppdelade i sex subgrupper som gör uppträdanden och musik. Bandet har några systergrupper som också är väldigt stora, det finns till och med systergrupper i Indonesien och Kina. Grupperna har också egna teatrar där de uppträder, de behöver alltså inte använda sig av vanliga scener. AKB48 är också flitiga när det gäller uppladdandet på youtube. Måste jag tillägga att bandet har många så kallade uncle-fans?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/14/14, 5:13 PM
#15

Lucka 13

Vad passar sig bättre på en kall decemberdag än japansk Ramen?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/14/14, 5:15 PM
#16

Lucka 14

Jag som gillar spel gillar också sånahär videos, man lär sig så mycket skoj 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/16/14, 7:21 AM
#17

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/17/14, 9:11 AM
#18

Lucka 16

Här kommer lite tips på sidor att kika på om man tänker åka till Japan.

Gotokyo.org

japan-guide.com

tripadvisor.com

lonelyplanet.com

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/17/14, 9:12 AM
#19

Lucka 17

Fick ett trevligt meddelande när jag loggade in i morse, vi har ni 1000 medlemmar på Jif!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/21/14, 8:24 AM
#20

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
AnnaMoonshadow
12/21/14, 8:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Lucka 19 

Gillar man den koreanska teknarstilen skulle jag rekomendera den koreanska bloggaren Obsidan som gör många otroligt fina illustrationer inspirerad av koreansk bildtradition och manhwa. dessutom har hen massa fina bilder från västerländska sagor och filmer så som Snövit och Frozen som fått en koreansk prägel.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
12/21/14, 8:42 AM
#22

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

DiamondIce
12/21/14, 11:11 AM
#23

Lucka 21

Letar du efter en julfilm? Tokyo Godfathers handlar om tre hemlösa personer som hittar ett övergivet barn, och bestämmer sig för att leta upp barnets mamma. Du kan se filmen här!

AnnaMoonshadow
12/23/14, 6:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Lucka 22

från 9e januari 2015 till slutet av februari öppnar Pokemon Cafe i Parco Buildning 1  Shibuya Tokyo. Cafeet erbjuder godsaker med pokémoninspiration. Mer info här. 

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: