Annons:
Etiketteranimemanga
Läst 682 ggr
AnnaMoonshadow
2014-10-20 15:58

Anime och manga som klarar Bechdeltestet

Jag letar Anime och Manga som klarar bechdeltestet. För er som inte vet vad det är så är det ett enkelt test för att testa kvinnornas relevans för en historia. För att testa ett verk så som en film, bok eller serie är det tre punkter man måste kolla: 

1. finns det två eller fler kvinnliga karaktärer (som är namngivna och relevanta för storyn)?

2. Pratar de med varandra någonstans i verket? 

3. Pratar de då om något annat än män?  

om svaret är Ja på alla tre av de punkterna har verket klarat testet. 

Så har ni några förslag som passar in? Vill ni dessutom läsa mer om Bechdeltestet kan ni läsa här. 

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
DiamondIce
2014-10-20 17:24
#1

Durarara -Celty, Namie och Anri (tveksamt I Namies fall -hon pratar bara om sin bror om jag inte minns fel?)

DNAngel -Riku och Risa

God Child/ The Cain Saga -Mikalia, Augusta och Suzette (Mary Weather är tveksam)

Soul Eater -Maka, Tsubaki, Medusa och diverse häxor

Get Backer -Himiko, Hevn och Natsumi (till viss del)

Fler kommer jag inte på just nu ^^''

Sehvrin
2015-09-05 18:31
#2

Jag tror Attack on Titan skulle klara det. Skulle vara förvånad om den inte gjorde det, för den kändes väldigt jämställd. Ganska övertygad om att One Piece klarar den också. Den är dock tyvärr lite mer sexistisk. Inte hela tiden, men det stör ibland.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaMoonshadow
2015-09-08 08:25
#3

Tack för förslagen :D Jo, testet säger ju inte mer om hur kvinnor porträtteras så T.ex. One Piece kommer ju undan lite ändå :P

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: