Annons:
Etiketterdesignmodearkitektur
Läst 1508 ggr
[ThisIsWheels]
10/14/14, 6:48 AM

Lolita Fashion?

Hallå! Funderar på att byta stil till antingen gothic eller punk Lolita. Vad behöver jag veta om de här stilarna innan jag bestämmer mig för att ändra stil? Skulle gärna uppskatta lite fakta eller historia om de två stilarna. Kram! :D

Annons:
AnnaMoonshadow
10/14/14, 7:57 AM
#1

Vi har några artiklar på området: 

artikel 1

artikel 2

artikel 3

artikel 4

Är det något särskilt du känner att du inte vet om stilen? eller som du inte förstår?  

I mycket handlar det om att hitta en balans i din lolita-outfit. Det är lätt att bara kasta på sig allt det där söta och så blir det bara för mycket. Många lolitor lägger ner tid på att kombinera sina outfits och hitta just de rätta detaljerna så det är något att ha med i beräkningen. Sedan är ett gott råd från mig att inte bara helt plötligt byta, det är allt för dyrt, utan börja istället byta ut plagg till sånt som passar stilen och låt din Lolita växa fram.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[ThisIsWheels]
10/14/14, 9:21 AM
#2

#1 Tack så mycket Vea! Jag ska kolla upp mer fakta om Gothic/Punk Lolita. Kram och tack igen :D

DiamondIce
10/14/14, 2:02 PM
#3

#2 Här har du några bra tips :)  

http://www.wikihow.com/Be-a-Gothic-Lolita

[ThisIsWheels]
10/15/14, 6:40 AM
#4

#3 Tack DiamondIce! Ska kolla in dem och fundera lite. Ha en bra dag! :D

[ThisIsWheels]
10/16/14, 12:02 PM
#5

Hallå igen! Medan jag googlade hittade jag även lite snabb info om Pastel Goth. 

Är det en japansk klädstil? Och vad behöver jag veta om klädstilen? Kram! :D

AnnaMoonshadow
10/16/14, 2:30 PM
#6

jag vet inte om man kan säga att Pastel Goth är en japansk klädstil. Av vad jag vet har den vuxit fram genom sociala medier så som Tumblr och kan då finnas representerad på flera ställen i världen. Stilen saknar alltså ett starkt fäste/uppstart i Japan

Pastel Goth är en subgenre av Pastel Grunge/Soft Grunge och har lösa kopplingar till grunge-musik, en annan sak som kan vara intressant av att ha koll på och som åter igen bekräftar att den inte har sitt ursprung i Japan (många av de kända grungbanden kommer från USA och västvärlden).

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
DiamondIce
10/16/14, 2:53 PM
#7

För att göra det enkelt: Pastel goth är i stort sätt som vanlig goth (om vi talar om modet, historian är som Vea sa annorlunda), men istället för svart så fokuserar du på en pastelfärg som matchas med svart och de vanliga goth-accessoarerna. På etsy kan du hitta sjukt mycket pastel goth saker från hela världen, även på shock.se kan du hitta en del :)

Något du bör vara beredd på om du byter stil till pastel goth, goth eller Lolita är att du kommer få MÅNGA blickar, och att det tyvärr finns väldigt många fördomsfulla åsikter om de här stilarna… Det kommer mycket positivt också, jag får ungefär lika många elaka/dryga kommentarer som snälla och nyfikna, men man får inte vara rädd för uppmärksamhet om man har en "udda" stil. Det kan vara bra att förbereda sig på det.

Och för att avsluta den här löjligt långa kommentaren: Ta det lugnt! Det märks att du är väldigt taggad på att prova en ny stil, vilket är härligt, men det är bra att prova sig fram och byta stil gradvist istället för att slänga dig in på en klädstil bara för att märka att du inte trivs i den! Leta upp massa bilder av stilen och tänk efter "Skulle jag verkligen trivas i det här? Hur skulle jag känna mig? Cool? Fånig? Bekväm?" 

Skicka gärna ett meddelande om du undrar något eller vill bolla ideér :)

[ThisIsWheels]
10/17/14, 6:26 AM
#8

Tack så mycket båda två! Skickar ett PM om jag har någon mer fråga ;)

[ThisIsWheels]
10/19/14, 11:20 AM
#9

Kom på en fråga så ställer den här! 

Är det "tillåtet" att blanda olika Lolita-stilar? Till exempel att vara Gothic på en måndag och Sweet på en tisdag? ;)

Och hur övertalar jag mina föräldrar att jag vill ha en speciell klädstil? 

Fyller 16 men har inte speciellt mycket att säga till om…

[Mathildaqdt]
10/19/14, 1:55 PM
#10

#9 Jag brukar blanda med sweet och goth, jag bryr mig inte om vad folk tycker. Tar bara det jag känner mig bekväm i just den dagen :)

DiamondIce
10/19/14, 3:04 PM
#11

Det är absolut tillåtet, men efter som Lolita kläder kostar en del så bygger många upp en garderob för en stil istället :) 

Säg såhär till dina föräldrar: Jag vill klä mig så här för jag tycker det är snyggt och det kommer öka min självkänsla/självförtroende!🙂

AnnaMoonshadow
10/20/14, 7:58 AM
#12

håller med de båda ovan. Ytterligare en sak att tänka på när man har att göra med föräldrar i det här fallet är att göra en sakta övergång. Som vi nämnt tidigare är det inte billigt att köpa lolitakläder och föräldrar kan tycka det är konstigt ibland, därför råder jag att ta lite i taget. Köpa några småsaker så som smycken och en väska, sen kanske en lolitakjol man kan ha till en vanlig tröja och så med tiden så har du bytt stil.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[ThisIsWheels]
10/21/14, 6:44 AM
#13

Tack allihopa för era svar! Hade tänkt att göra något i stil med det som Veronica säger, alltså sakta men säkert övergå till stilen. Ha en bra dag och vi ses i forumet! Kram :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: