Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 833 ggr
molam
2014-10-03 22:54

Nu har jag funderat länge nog!

Det finns ju en del ord, hälsningsfraser eller vad man ska kalla det, som jag har funderat på vad de betyder men inte kommit fram till nått vettigt svar xD så nu frågar jag här! ^^

Onii/Onee-Chan - Bror/syster
Sama - nån Kunglighet (prinsessa, Drottning Kung etc etc)
Obaacha - Farmor (notera att jag inte är säker på stavningen på nån av dessa xD)

Det finns ju massa mer, men dom jag har funderat på är

Kun
San
Chan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
TokyoWings
2014-10-04 05:58
#1

Inte riktigt hälsningsfraser, mer prefixer. Kun, san, chan, sama är prefix som används oftast bakom namn. Både kun och chan är för vänner som oftast är yngre än dig eller bara nära vänner. San används när man vill vara artig, det är likt engelskans mr/mrs bara att det används bakom namnet och inte framför. Det är till antingen en person du inte känner eller som är äldre, eller högre rang än dig själv. Sama används till kunder och personer du måste vara väldigt artig mot.

Obaa-san eller obaa-chan är som du säger farmor eller mormor (i Japan gör de inte skillnad på det) och ojii-san/ojii-chan är morfar/mormor. 

Onii-san/onii-chan är äldre bror medan otouto är yngre bror. För yngre bror används ingen prefix.

Onee-san/onee-chan är äldre syster och Imouto är yngre syster.

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

molam
2014-10-04 11:16
#2

Visste alla de där förutom Chan, San och Kun ^^ Men nu vet jag dom med! Arrigato!!! Kallade dom "hälsningsfraser" för jag visste inte riktigt vad man kan kalla dom :p men dom säger Ganska ofta i olika Anime jag tittar på Ohaio Namn-Kun/Namn-San/Namn-Chan SÅ blev lite nyfiken för vad dom egentligen stod för ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

AnnaMoonshadow
2014-10-04 22:21
#3

Vi har en fin artikel med de du frågade efter samt en del andra. Du hittar den här.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: