Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 832 ggr
[RedHood]
5/29/14, 8:56 PM

Frågor om olika fraser

Jag har nu ett tag försökt lära mig olika fraser inom japanskan men har lite frågor om vilken ordning orden kommer.

Från memrise.com har jag lärt mig:

  • "…wa doko desu ka?" - "Where is…?"

  • "…ga arimasu ka?" - "Do you have…?"

  • "Ikura desu ka?" - "How much?"

Men nu till frågan:

Om jag frågar "Where is the train station?" säger jag då "Eki wa doko desu ka?"?
Likadant med nästan fråga, om jag ska fråga "Do you have rice?" säger jag då "Okome ga arimasu ka?"?

Nu är jag inte helt säker på om tågstation heter eki eller om ris heter okome men har bara använt mig av att söka på Google efter det.
Jag gissar att där punkterna är, där ska ordet du söker efter vara men jag söker hjälp av er för att vara säker! Rätta mig gärna om jag har fel! 😃

Tack på förhand!

Annons:
[PeterWem]
5/29/14, 9:33 PM
#1

Det stämmer. Mitt bästa tips är att du slopar de latinska bokstäverna och kör med Hiragana. Det kommer bara ta längre tid för dig att lära dig annars.

えき は どこ です か。

おこめ が あります か。

före あります har du が och inte は。 Det är en regel. Jag är inte säker, men jag förmodar att det beror på att meningen egentligen är:

anata wa okome ga arimasu ka. Dvs att topic är anata, du.

[RedHood]
5/29/14, 9:43 PM
#2

#1 Så bra att det stämmer 🙂 Ja, absolut men vill lära mig allt. Jag har börjat lära mig vokaler på Hiragana och ska lära mig skriva och läsa de olika fraserna på Hiragana också!

[PeterWem]
5/29/14, 9:47 PM
#3

Detta var något jag började på och aldrig avslutade. Det får åtminstone många träffar på google så jag kanske bör ta upp det igen så att flickvännen kan få några elever att undervisa.

Kan sidan hjälpa dig är det ju bra såklart.

[RedHood]
5/29/14, 9:52 PM
#4

#3 Tack! Ska jag absolut spara och kolla in djupare på, tror att det kan hjälpa mig 🙂

Upp till toppen
Annons: