Annons:
Etikettcosplay
Läst 826 ggr
Kaibutsu
2014-05-19 23:26

Cosplay newbie!

Alright, so here's the deal…

Jag har aldrig cosplayat, men är eventuellt intresserad av att börja! Dock är jag extremt blyg och ensam om att tycka om sådana här saker i min umgängeskrets. Inte heller är jag bekant med hur saker och ting går till när det kommer till just cosplay.

Kan inte någon eller några ge lite små nybörjartips, saker man bör tänka på och vart man kan vända sig, sidor man kan kolla upp och sådana saker ^__^ Det vore rätt kul att dra iväg på cosplay någon gång, men som det är just nu är jag totalt lost när det kommer till den världen x) Pinsamt, yepp, men är ganska ny inför hela Japan- grejen (främst varit Korea för min del, please don't blame me o_O). Så… someone, please help?!

With love / Kaibutsu

Annons:
AnnaMoonshadow
2014-05-20 07:53
#1

åhh, jag är inte heller särskilt bra, cosplayar inte själv, men har ju ändå snappat upp en del genom åren. 

Sidor så som cosplay.com har forum där du kan se mycket av andras cosplaydräkter samt ställa frågor. Det finns till och med en svensk avdelning där. För annan kontakt med svenska cosplayare finns det grupper på bland annat Facebook, så som denna för köp och sälj

När det gäller cosplay så finns det flera nivåer man kan cosplaya på. Först har vi de här cosplays man köper färdiga och som man klär ut sig i och går runt på Konvent m.m. i. Dessa personer kanske inte ses som de mest seriösa cosplayarna men om man bara gör det för att hylla den karaktär man klär ut sig till för en dag så är det inget negativt för det. 

Steg två är dessa som för skojs skull gör sina egna cosplays, man syr och pysslar, men man kanske inte tar steget att seriös tävla. Visst, man kanske anmäler sig till någon tävling på något Konvent men man gör inte så stor sak av det. 

Tredje steget är en superseriös cosplayare! dessa utgår ifrån att tävla, anstränger sig massor för att få ordning på sin cosplay och som är med i alla stora tävlingar. 

Ska du i framtiden tävla i cosplay är det enda du egentligen bör ha koll på är att kolla upp reglerna för den tävling du tänker vara med i. Oftast handlar de om att så mycket som möjligt i cosplayen ska du ha gjort själv och att man sedan bedömmer arbetet, utförandet och idén du hade med din cosplay. Är du orginell har du större möjligheter att få bra resultat liksom :) 

Hoppas jag gett dig lite uppslag? var inte orolig för att ställa frågor, någon av oss här på forumet kan säkerligen hjälpa dig!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Kaibutsu
2014-05-20 18:48
#2

Åh tack! :D Hade ingen aning om att man kunde tävla i cosplay :O Nu är jag inte någon expert på att sy, faktum är att jag är helt hopplös xD Men det vore kul att se en sådan tävling någon gång, få se hur det går till liksom :3

Dessutom, tack för tipsen, ska absolut kolla in det du länkat och sådär :) Det verkar riktigt roligt att cosplaya ^__^

AnnaMoonshadow
2014-05-21 10:34
#3

Japp, det finns till och med SM och EM i Cosplay ^_^  

går du in tex på närcons youtube-kanal kan du hitta en del videos från tidigare cosplaytävlningar de hållit. jag postar ett exempel här i tråden  :D

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: