Annons:
Etikettövrigt
Läst 826 ggr
Novachan
5/3/14, 8:56 PM

Någon som vet om program som engelskalärare i Japa

Hittar inte direkt någon tråd om detta så jag skapar en…

Har kollat lite på program för att åka till Japan och jobba som engelskalärare (ex. JET, ALT), men vad jag har förstått finns det en hel del organisationer att välja emellan och då undrar man ju vad skillnaden är mellan dem.

Så någon som vet skillnaden mellan dessa/nån/några?

Och om någon vet om det finns något program där man kan åka dit en kortare tid, kanske bara veckor eller enstaka månad?

Samt om man kan undervisa i något annat språk som svenska?

Annons:
AnnaMoonshadow
5/3/14, 9:46 PM
#1

Det är säkerligen lättast att jobba som engelskalärare och inte i ex. svenska. Tyvärr finns det ingen svensk skola i Japan (finns på andra ställen i världen) och enda jag då kan komma på som det kan gå att få jobb som svenskalärare är på någon lokal kurs vilket jag tror är väldigt svårt att stöta på… 

JET är precis som du säger ett program hos den japanska staten som gör att man kan få jobb som ALT (assistant laguage teacher). Dvs, du hjälper en annan lärare i dennes undervisning i språk (engleska oftast).  JET tror jag dock inte är aktuellt för oss här i Sverige, om jag minns rätt är japanska ambassaden här i Sverige inte med på listan över deltagarna? Kika på deras hemsida för att vara säker på den saken dock.

Men vad jag också vet är att allt fler ALT-jobb och FLT-jobb (foreign language teacher) läggs ut som privata anställningar som inte direkt går igenom ett program eller en organisation. Kika på sidor som  japanalt.com och ESLEmployment och asiateachingjobs. Även mer blandade jobbsidor som gaijinpot kanske kan vara något. Hittar du ett jobb som passar kan du se efter vad som behövs för att söka just den tjänsten. Ibland behöver man vara nativ speaker, alltså uppvuxen i ett engelsktalande land, men man kan alltid söka ändå. Ha dock koll på vad som gäller med arbetsvisum och sånt också.

När det gäller tiden tror jag det handlar om minst ett år, det är svårt att mitt i terminerna byta lärare/assistent så de flesta jobb ligger säkert på ett läsår.

Har du för övrigt läst wikipedias sida om ALT-jobb? den förklarade en hel del av vad man kan förvänta sig samt gör det lättare att skilja alla förkortningar åt. Kom dock ihåg att det är wikipedia, det går inte alltid att lita 100% på dem 😛

Hoppas mitt inlägg har hjälpt lite?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: