Annons:
Etikettresor
Läst 1712 ggr
[DenFallnaÄngeln]
4/14/14, 5:01 PM

Ev. resa till Japan om några år

Hej! Är btw ny här så hoppas ni kan dras med mig :P

Tänkte att jag kunde få svar på lite frågor från er som har eller bor i Japan då jag ska börja spara pengar för en resa till Japan om möjligtvis några få år.

1. Hur mycket kostar det att bo på ryokan per natt? eller finns det ett lite billigare alternativ?

2.Hur mycket kan mat, nöje ect kosta per dag? 

3. Har tänkt att möjligen besöka Kyoto, Osaka, Okinawa eller om jag vågar; Tokyo (har lite problem med mycket folk ibland pga min Asperger)

4. Hur vad det för er första gången du/ni besökte Japan och vad gjorde ni där och hur kändes de?

5.Är det billigare att åka själv eller med en annan?

6.Vilka sevärdheter skulle ni rekommendera?

7.Är det lätt att hitta från t. ex flygplatsen eller där man tillfälligt stannar?

Annons:
Calcifer
4/15/14, 2:07 AM
#1

1. Kan variera kraftigt beroende på vilken stad, stadsdel, och hur pass lyxigt du vill bo. Finns billigare ja, t:ex vandrarhem och kapselhotell. Jag skulle säga allt från kanske 300:- per natt om du bor väldigt basic till typ 5000:- per natt om du vill ha det lyxigt.

2. Helt omöjligt att svara på. Beror helt på vad du vill göra. Vissa dagar kan en shoppingrunda eller krogrunda lätt kosta mig 500:- och andra dagar köper jag ingenting så då är mina utgifter 0:-. 

Men det går att äta billigt åtminstone. Men utöver det beror det helt på vad syftet med resan är och vad "nöjen" innebär.

3. Jag har asperger och kan ändå rekommendera Tokyo. Jag bor där och klarar av det. Visst kan jag gömma mig på mitt rum när jag inte orkar, men du behöver ju inte stanna mer än 2-3 dagar.

4. Jag studerar här och har varit här i lite över sex månader. Jag trivs otroligt bra och vill egentligen aldrig någonsin åka tillbaka.

5. Det beror ju helt på vad man gör. Men det brukar generellt bli billigare om man kan dela rum och dela på vissa andra kostnader.

6. Finns typ en miljon saker att se i Japan, det beror på vilka dina intressen är. Jag skulle googla om jag var du.

7. Det beror på hur bra man är på att hitta. Ofta finns det skyltar skrivna med engelska/vanlig text om man befinner sig där det är riktigt turistigt. Typ på flygplatsen borde det finnas kartor och dylikt. Men alltså, det beror faktiskt på hur bra man är på att hitta. Har man noll lokalsinne och kan noll japanska och inte kan fråga efter hjälp kan man förmodligen gå vilse relativt lätt ja.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AnnaMoonshadow
4/15/14, 11:16 AM
#2

Jag gör en komplettering till Bellas svar :)

  1. Hur mycket kostar det att bo på ryokan per natt? eller finns det ett lite billigare alternativ?

Jag vet inte hur det är med ryokan (borde dock finnas prisuppgifter på internet om du googlar lite) men när vi var i Tokyo bodde vi på hostel. Ett dubbelrum kostade då 3600 yen (ungefär 245kr per natt alltså). Det hostel vi bodde på hade också anläggningar även på andra orter i Japan så de hade fina erbjudanden om att hjälpa till med bokning och information om man vela bo på flera olika ställen.

2.Hur mycket kan mat, nöje ect kosta per dag? 
Det är helt beroende på vad man gör med det hela. Jag och sambon fick strul med banken när vi var där borta så vi levde nära nog fyra dagar på ca 500kr utan att för den sakens skull inte gå hungrig eller utan något att göra.

Det finns jättebillig men också väldigt god mat att äta! Ett tips om man vill hålla det billigt är att satsa på inhemsk mat i så kallade "hål i väggen"-resturanger. Små familjeresturanger helt enkelt, som gärna får ligga på någon mellangata och inte i turistdistrikten. En av de billigaste måltiderna du kan komma över är Gyudon (beef bowl) som kanske kostar ca 20 kr. Till maten får du också gratis vatten.

Samtidigt finns det superdyra och lyxiga resturanger och nöjen också. Ett smart sätt att ha lite koll på eventuella utgifter är att i förväg planera ungefär vad man kan tänkas göra under resan. Vi räknade ut en ungefärlig matbudget per dag samt la ihop en del utflykter vi vela göra (disneyland och andra inträden t.ex.) i en klumpsumma och utgick sedan ifrån det.

3. Har tänkt att möjligen besöka Kyoto, Osaka, Okinawa eller om jag vågar; Tokyo (har lite problem med mycket folk ibland pga min Asperger)
Nu vet ju inte jag hur det är att ha asperger men om det är folkmassor du har problem med kan man nog ändå motverka detta till att ha koll på tiderna. Åk inte tunnelbana i rusningstrafik och satsa på att besöka många ställen på dagtid när folk arbetar så tror jag det går att få en bra resa. För övrigt tycker jag det är en bra plan att besöka många ställen, nästa gång jag åker vill jag göra det!

4. Hur vad det för er första gången du/ni besökte Japan och vad gjorde ni där och hur kändes de?

Det var helt underbart! Även om jag är dålig på japanska och ibland inte förtod så var det helt fantastiskt att se allt! Vi spenderade mycket tid i Akihabara och Shinjuku och bara tog in allt detta som vi så länge gillat.

5.Är det billigare att åka själv eller med en annan?

Det beror väl på, jag tror det är roligare att åka tillsammans. Sen delar man ju på en del kostnader också. Jag vet att vi vissa kvällar köpte med oss mat och godis hem som vi sedan delade på. Då fick vi ju smaka på dubbelt så mycket som vi skulle ha gjort ensamma. Att dessutom ha någon som stöd när vi inte förstod gjorde hela resan mycket roligare!

6.Vilka sevärdheter skulle ni rekommendera?

Det beror ju helt på vart du tänkt åka och vad du är intresserad av. Gillar du kulturen finns det många museer och utställningar m.m. Är du mer för anime/manga m.m. så finns det andra ställen att besöka.

7.Är det lätt att hitta från t. ex flygplatsen eller där man tillfälligt stannar?

Jag skulle säga att det handlar om förberedelser! Visserligen så finns det alltid västerländsk text/engelska beskrivningar på de stora stationerna och flygplatsen. Men mycket lättare har man om man sitter och förbereder sig hemma. Vi hade tunnelbanekartor på engelska på telefonen när vi åkte, små ordböcker med turistmeningar, och vägbeskrivningar från närmaste station till hotellet. Jag hade också kollat upp smidigaste sättet att ta sig från flygplatsen in till Tokyo (tåg) och vart man köpte de biljetterna.

Vägbeskrivningar på engelska finns också till de flesta stora sevärdheter om man går in på deras hemsidor. Dessa sparade jag ner på telefonen för att kunna ha med mig när jag skulle ta mig dit. Vi fick också tag på turistkartor på engelska från turistinformationen och de använde vi flitigt, gick inte utan dem!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[DenFallnaÄngeln]
4/15/14, 11:26 AM
#3

#1 

1.lyxigt ebhöve rjag inte bo, så väljer hellre ett simpelt vandrarhem då det är mysigare enligt mig.

2.Kommer nog helst vilja åka runt lite, promenera och se mig omkring och besöka tempel, olika affärer osv. inget speciellt då att bara uppleva Japan som den är. Kommer nog åka själv så då killen ej vill följa med och så har man inga kompisar :p

3.Det är det som är planen, att bara stanna i ett par dagar då jag vet hur mycket stimulans jag kan klara av då jag med har Asperger

4.måste vara helt otroligt att bo och studera där och uppleva allt Japan har att erbjuda :) Skulle också velat flytta dit.

5.

6.har inga speciella intressen, förutom promenader och att vara i naturen och lite andra saker.

7.Har ett rätt så bra lokalsinne ibland men har jag inte varit nånstans nångång förut så är mitt lokalsinne på noll. men kan basic japanska men är dock rätt så blyg med japanskan vanligt sätt.

Tack för svar :)

[DenFallnaÄngeln]
4/15/14, 11:40 AM
#4

#2

Tack så jättemycket för tipsen, ska försöka planera fram allt när det börjar närma sig sen då jag precis ska börja spara ihop till denna resa.

Kan nog tyvärr inte ta med min kille då han själv har problem med folkmassor och vänner har man inte^^' i a f inte såna man umgås med

till svaret på nummer 6 så gillar jag både och + att vara i naturen så har nog tänkt att planera in en vandring i naturen när jag väl besöker Japan.

och än en gång, tack för svar och tips! :)

[DenFallnaÄngeln]
4/17/14, 12:55 PM
#5

Nu har mitt sparande börjat för en resa till Tokyo i framtiden😎

Kommer nog ta ett par år då just nu har jag inget fast arbete men jag kommer att spara så bra jag kan tills den dag jag har råd att åka och ha the time of my life~❤️

Upp till toppen
Annons: