Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 560 ggr
Shadowone
2014-03-31 08:41

frågor om ninjutsu och andra ninjametoder

Min fråga lyder, om ninja. Har det altid varit att ninjan har altid hållt sig till sina färdigheter inom allt som tillhör ninja, men jag undrar har man inte kunnjat använda andra försvarssporter och kampsporter även om man är en maskerad ninja.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Annons:
AnnaMoonshadow
2014-03-31 12:50
#1

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Alltså varför de inte använda kampsport? Här kommer lite fakta om ninja så kanske jag ändå lyckas svara på din fråga? 

När vi pratar om ninjor är det egentligen shinobi vi syftar på. Shinobis ska ha varit spioner eller hemliga agenter under sengoku-perioden (ca1400-1600-talet). Shinobin var alltså en resurs på sidan av samuraierna (som var tydliga militärer) och förde krigsförning i det dolda (spioneri, infiltration och lönnmord t.ex.)

Ninjutsu som vi idag pratar om var från början inte en "skola" utan snarare en samling av olika färdigheter man tränade upp för att kunna utföra sitt jobb som shinobi. De här kunskaperna började sedan ärvas ner i familjen, då man tränade sina barn tidigt till att bli shinobis, på ungefär samma sätt som militär strategi och kunskap lärdes genom generationerna av samuraierna. Därför kan man också tänka sig att kunskaperna varrierade beroende på vilken familj man tillhörde.

Det en shinobi ofta lärde sig handlade om strategier för att få tag på information eller lyckas genomföra andra former av uppdrag utan att bli påkommna. Tanken var alltså att inte hamna i strid. Därför lärde de sig fysiska saker som att klättra i träd och uppför byggander, de lärde sig knep för att lura bort människor från platser,  förklädnader m.m. är ju andra färdigheter som kom till använding vid sådan… Men säkerligen lärde de sig även närstridstekninker för att vara beredd om de avslöjade sig under ett uppdrag. Många hade korta svärd och katanas så de behövde  lära sig att slåss med dem också. Även långdistansvapen så som kastknivar och pilbågar förekom och det behövde också tränas upp.

Shinobins förmåga att smyga och smälta in gjorde att de tidigt fick historier om övernaturlighet kring sig. Det tillsammans med den okunskap och osäkra källor kring deras liv och levende gör att shinobi, eller ninja som vi brukar kalla dem, blir ganska upphöjda och känns nästan overkliga när vi talar om dem idag.

Åter till din fråga. Som jag förstod det undrar du varför de inte lärde sig andra kampsporter m.m. vid sidan av sin ninjutsu? Jag tror nog de gjorde det även om de kanske inte följde de lärorna helt och fullt? En shinobi plockade ihop de färdigheter de behövde så någon form av kampsport/närstridsteknik lärde de sig säkert men jag tror inte de tillhörde olika kampsportsskolor då det inte var syftet med deras utbildning.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Shadowone
2014-04-11 18:57
#2

Okej. Jag hajar allt du sa. Det ända jag var fundersam var alltså nutiden om det är möjligt att lägga på mer än bara grunderna som till exempel savate, kung-fu, tai chi, taekwondo, kick boxning och mycket mer.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Shadowone
2014-04-11 19:00
#3

Det här med shinobis som du berättar om var värkligen intressant tycker jag.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Upp till toppen
Annons: