Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1236 ggr
AnnaMoonshadow
2014-03-06 14:54

Favoriträtt från Japan?

En enkel men också kanske svår fråga, vad är din favoritmat från Japan? Här kan vi diskutera mat och godis från vårt älskade land i öst.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Calcifer
2014-03-06 15:03
#1

Jag älskar pizza man. 😃

Totalt ojapanskt säkert, egentligen, men hur goda som helst. Och Onigiri såklart. Och edamame.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[RedHood]
2014-03-06 15:40
#2

Har bara ätit Sushi och misosoppa men älskar båda så det är mina favoriter 😃

Calcifer
2014-03-06 16:11
#3

80 kaloriers glassen är en favorit också. Så himla god, lite kalorier, och billig. Perfekt kvällsfika alltså, när man vill lyxa till det lite!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Josse5233
2014-03-07 11:31
#4

Är det någon som har tips på något vegetariskt alternativ? :) Skulle gärna vilja testa japansk mat, har aldrig ätit det tidigare :)

Ha en trevlig dag! 

AnnaMoonshadow
2014-03-07 12:22
#5

#4 åker man till Japan kan det vara svårt att hitta helt vegetariskt, många grytbaser och buljonger kokas med kött även om det övriga i rätten är vegetariskt. Dock finns det ändå stora möjligheter, speciellt om man lagar det själv. På de flesta sushirestauranger finns det vegetariska alternativ där innehållet är tofu, gurka, ägg och avokado t.ex. istället för rå fisk, och Sushi kan man ju även göra hemma. Det går också att göra egen vegetarisk Japansk Curry (ett recept på detta kommer om några dagar) och Gyoza (japanska degknyten) lämpar sig utmärkt till att göra vegetariska alternativ. Vi har ju även Tempura, något som många tror bara är friterade räkor men som faktiskt bara betyder något friterat. Det finns alltså grönsakstempura, alltså grönsaker friterade på japanskt vis, som också går att göra hemma.

Så som du ser finns det många alternativ att välja på och det mesta går att göra om till vegetariskt om man lagar hemma 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Josse5233
2014-03-08 18:26
#6

#5 Åh, tack så mycket för jättebra svar! :D

Ha en trevlig dag! 

Annons:
[RedHood]
2014-03-08 18:57
#7

Är så nyfiken på Onigiri! Ser så gott ut 🤤 Och mycket annat!

AnnaMoonshadow
2014-03-09 08:30
#8

#7 när vi var i Tokyo förra sommaren levde jag på Onigiri till frukost :D superbilligt och smidigt att köpa! Gott var det också

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Calcifer
2014-03-09 08:36
#9

Till temat mat ska jag försöka köpa en hel del olika sorters Onigiri och prova och recensera. Jag måste bara få pengar igen, vilket jag får den 17:e. Får lov den 22:a, så slutet av månaden får dedikeras till att prova spännande och god mat!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AnnaMoonshadow
2014-03-09 08:40
#10

#9 låter jätteintressant :D

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tilde]
2014-03-09 10:46
#11

Sushi (fast bara sånt utan skaldjur) och viss Ramen - åt en på nudelmuseet i Yokohama som var underbart god! Sen lagade min japanska väninna en supergod rätt igår… Det var typ friterade potatisbollar med morötter i och med sojasås på. 😍

[Rumpstek]
2014-03-11 15:09
#12

Det finns en kedja i Japan med billig snabbmat, men jag kommer inte ihåg vad stället hette. De hade iaf ris med bacon över, som var väldigt gott.

Magnuzk
2014-03-12 01:27
#13

Det finns så mycket. Donburi, olika sushirätter, unagi, men kanske framför allt katsudon. Somen är inte dumt.

Annons:
Calcifer
2014-03-12 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Cookie cream cheesecake. Finns på Tokyo hands caféet. Helt fantastiskt gott. Inte mat men sjukt gott ändå herregud. :D


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: