Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 1908 ggr
MallowDragon
2014-02-02 23:04

Lite hjälp?

  Hej, jag är 13 år och är Väldigt intresserad av Japan. vet inte riktigt när det blev så men det hör inte hit.  

  Jag vill verkligen lära mig japanska. Jättemycket vill jag det, men jag vet inte hur jag ska göra! jag har googlat och googlat och googlat efter lektioner och sådana grejer och tittat på youtube och så har jag flera appar till min telefon. jag har hållit på med detta i lite mer än ett halvår nu, jag kan en del grejer, med grammatik och alfabet och sånt.

Ni då som kan Japanska skulle ni kunna hjälpa mig? jag vet ju att det finns riktiga lektioner men det går inte. jag är för liten. snälla hjälp mig. jag vet inte hur jag ska lära mig. det finns inte så mycket bra grejer någon stans! om ni visste någon superduperbra sida nån stans skulle jag bli glad! ps: Jag är mycket bra på engelska för min ålder.

Annons:
KaiPon
2014-02-02 23:21
#1

När du börjar gymnasiet kanske skolan har japanska lektioner? Hade min skola i alla fall.

Sen kan man nog köpa japanska böcker (Japanese for Young People har jag och är väldigt bra) för att plugga vidare själv.

Skulle gärna hjälpa dig plugga, men är en urusel lärare x3

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[PeterWem]
2014-02-02 23:32
#2

Jag började med pimsleurs japanese som ljudbok. Man förstår inte så mycket av grammatiken, men det hjälpte en del när jag sedan började i språkskola i Japan.

Calcifer
2014-02-03 10:29
#3

Rosetta Stone har japanska. Sen är ett tips att köpa läroböcker och helt enkelt lära dig själv genom att läsa och göra övningar, osv. Jag studerar japanska och har en del kunskaper nu, jag är ingen dålig lärare, men jag bor på andra sidan jordklotet och har inte möjlighet att lära ut via internet. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MallowDragon
2014-02-03 16:35
#4

Tack för hjälpen. det känns inte som om jag kan lägga ner några pengar på läroböcker och ljudböcker, men jag får väl klara mig i alla fall. Jag tittar på flera animes, vet inte om det är så bra att lära sig på, men jag antar att det är bättre än ingenting. 

  tack i alla fall.

AnnaMoonshadow
2014-02-03 17:19
#5

Tyvärr är det mycket läroböcker m.m. som gäller om man ska lära sig från grunden. Men Google är alltid bra om.man behöver svar på mindre frågor. Vi har några länkar i spellistor på japanifokus på youtube också, med lite blandat

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

MallowDragon
2014-02-03 21:02
#6

okej, synd. tack i alla fall :)

Annons:
Vingfåle
2014-02-04 19:35
#7

Jag är 14 år och lär mig japanska på samma sätt som du! Jag använder appar, hemsidor, youtube, böcker osv. Jag har inte råd med en "riktig" japansk lärobok, så det är mest internet :) jag använder lite olika sidor, men t.ex. http://japanese.about.com/ är bra, även om den är på engelska och hemsidan är lite tråkig… ;) på youtube finns japanesepod101 som är jättebra! I alla fall det jag har sett :) dom har en hemsida också, men om man vill använda hemsidan fullt ut så måste man betala :/ jag använder också appar, dom jag använder mest är "human japanese" och "japanese", det finns gratisversioner av båda :) att titta på anime/annan japansk film är jättebra! Då hör man hur ord uttalas och hur meningar används i vardagligt tal osv. Japansk musik är också ett bra sätt att höra uttal och sånt :) Lycka till!!

MallowDragon
2014-02-04 19:53
#8

Yay, tack! vad kul att du tycker att det går!

jag har som sagt hållit på i ett halvår, typ, det du räknade upp är det jag håller på med. japanese about har jag börjat titta lite på. jag ska kolla på japanesepod101 också, så får jag se. jag skulle vilja ha ett bra sätt att lära sig på, typ med böcker och sånt med plan. skulle vara kul om man kunde få lära sig japanska i skolan, men jag bor i ett så litet samhälle…

det får gå med appar och internet. skulle jag kunna fråga hur länge du har övat? 

tack för lyckan. så lycka till till dig med!

Calcifer
2014-02-05 00:06
#9

Ett tips är faktiskt att strunta totalt i hur de pratar i animes. Ingen riktig människa här pratar så överhuvudtaget. Kommer man hit och använder Anime japanska så kollar folk på en som om man vore lite knasig. Det är som att lära sig svenska från att kolla på typ Björnes Magasin eller engelska från att kolla på Sesame Street. Visst kan det vara ett bra medel att höra hur vissa ord ska uttalas, men samtidigt använder de uttryck, meningsuppbyggnader och ja, uttalningar som inte alls stämmer överens med verkligheten och hur man faktiskt pratar här. Jag tror på sin höjd att jag ibland kan höra folk typ säga "kawaii", men det är nog det enda riktiga uttryck jag känner igen från animes. Folk i animes pratar mer ofta än inte som typ småbarn och väldigt informellt och slarvigt. Kommer man hit och pratar så… ja, då tycker faktiskt folk man är knäpp.

Så strunta i hur de pratar i animes och fokusera på "riktig" japanska. Sen tycker jag genuint att om man faktiskt vill lära sig japanska så måste man investera lite. Om du inte har råd att köpa böcker så önska dig i födelsedagspresent eller julklapp. Genki böckerna är vad jag minns jättebra, även om jag nu använder en bok som heter "Minna no Nihongo" som jag älskar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AnnaMoonshadow
2014-02-05 07:16
#10

#6 jag menar dock inte att man inte kan lära sig av internet, bara att textböcker har tydligare fokus och lär ut i rätt ordning om du förstår vad jag menar? #7 har några väldigt bra förslag på sidor som kan hjälpa till om man vill klara sig utan dem. Tror vi har några andra i länklistan också så kika gärna där 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

MallowDragon
2014-02-05 17:31
#11

Tack för tippsen.:D

Vingfåle
2014-02-05 23:38
#12

Ett till tips är att förhöra sig själv, typ en "skola" där man själv är både lärare och elev… :) låter kanske lite fånigt, men ge dig själv läxor och kanske något prov då och då. Du sätter själv villkoren vilket också kan göra det roligt! Det bästa är ju självklart att ha en lärobok, och allra helst en lärare, men man får jobba med dom medel man har! #8 jag har haft ett intresse för Japan sen jag var liten, så jag har försökt lära mig språket lite sporadiskt i perioder i flera år. Men man kan väl säga att jag började "på riktigt" någon gång förra året (typ grammatik, skrivsystem osv…) :)

MallowDragon
2014-02-06 15:39
#13

Känner mig dum när jag tackar efter varje inlägg, käns bara taskigt att inte göra det… Så tack! Jag tar åt mig, och blir jätteglad. Tack

Annons:
Upp till toppen
Annons: