Annons:
Etikettövrigt
Läst 1968 ggr
[MsHammer300]
2014-01-26 12:55

Varit i Japan?

Hej. Vilka ha varit i Japan och rest? :) Hur var det där gällande folk, boende, pengar/kostnader mm?

Vill jätte gärna resa dit men kan inte V_V men det skadar ju inte att veta lite om landet ;)

All information om landet är välkommet då jag vill i stort sätt veta ALLT OwO

Tack på förhand ^w^

(visste inte i vilken kategori inlägget skulle vara i så jag satte den på övrigt)

Annons:
Calcifer
2014-01-26 13:41
#1

Jag bor i Japan. Är det något specifikt du vill veta?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MsHammer300]
2014-01-26 17:59
#2

#1 allt! ^ ^ nä men hur är folket där? Hur klär de sig? är det mycket folk där du bor etc. Berätta det du vill 😃 är glad för vad som helst!

Calcifer
2014-01-27 01:34
#3

Jag bor i Tokyo, det kryllar av folk jämt. Vart man än går. De klär sig för det mesta väldigt fint. Och de flesta är väldigt trevliga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AnnaMoonshadow
2014-01-27 08:46
#4

Jag var i Tokyo i sommras. Hade en väldigt rolig resa och jag trivdes oerhört bra. Är själv inte särskillt bra på japanska och det var något jag var orolig för innan resan. Vi har väl alla hört att japaner är dålig på engelska? Det gick bra ändå, alla var jättetrevliga och även om vi inte alltid förstod varandra så gjorde man sig förstådd med kroppspråk m.m.

Vi var där mitt i sommaren och det var sjukt varmt. Blev imponerad av hur sjukt snygga alla såg ut trots värmen, vi kände oss verkligen som svettiga turister och inte alls lika fina.

För att tänka på ekonomin förberedde vi oss rätt bra. Vi bokade flyget tidigt för att få det så billigt som möjligt och så bodde vå på ett backpackers-vandrarhem för att hålla kostnaderna nere. Det var ändå otroligt fräsht och snäll engelsktalande personal som tipsade och hjälpte med allt!  Matutläggen höll vi också nere genom att äta mycket inhemskt från "hål-i-väggen-resturanger" och från 7eleven. Tror att vi allt som allt räknade på 20000kr/person för fly, boende, mat och övriga kostnader. då ingår  tunnelbana och souvernirer med mera så klart. Vi hade sjukt mycket saker med oss hem. Så troligtvis går det att minska utgifterna ännu mera. 🙂

hmm…. Kommer inte på något mer att skriva just nu. Är det något du undrar över så fråga!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[MsHammer300]
2014-01-27 15:56
#5

#3 #4 å tack :D men är japaner verkligen så dåliga på engelska? X3

Så om jag förstår det rätt klär de sig inte efter något mode som vi svenskar har, om ni förstår, utan de har från "vanliga" kläder till lolitaklänningar mm? :)

Sen i skolor, nu kanske du, Bellatrix, inte går i skola i japan(vet inte hur gammal du är ^ ^') men har alla skolor skol-uniformer?

Tack för all information :D det är supertrevligt att läsa om Japan ^ ^

Calcifer
2014-01-27 17:01
#6

#5 Det där med mode stämmer inte. De har definitivt trender här precis som i andra länder.

Jag går i skola ja, men i språkskola så vi har inte uniform. Annars har man uniform, i yngre år åtminstone. Vet inte hur det är på universitet här.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[MsHammer300]
2014-01-27 17:29
#7

#6 ok :) tänkte mer på alla olika stilar som Japan har, som man sällan ser här hemma. tack för svar ^ ^

Calcifer
2014-01-27 17:34
#8

#7 Nja, stilarna här är kanske inte exakt som de i typ Sverige osv, men jag ser rätt många med liknande stil.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MsHammer300]
2014-01-27 18:21
#9

#8 ok :) 

vad är det första du tänker på när man säger Japan? vill gärna höra hur du ser Japan ur din synvinkel, eftersom du bor där :)

[MsHammer300]
2014-01-28 21:28
#10

Kom på en till sak… hur är det med sjukvården i Japan? Är den bra? Betalar man sjukhuskostnaderna själv eller gör man som i sverige och betalar allt igenom skatt?

Calcifer
2014-01-29 02:33
#11

#10 Jag är inte helt säker eftersom jag har försäkring. Men hade jag inte haft försäkring hade jag fått betala själv ur egen ficka. Dock för att få ett visum måste man ha försäkring om jag inte minns fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MsHammer300]
2014-01-29 08:21
#12

#11 ok :3

[Tilde]
2014-02-07 22:20
#13

Jag var i Japan under 2010 (åh, så länge sen nu 😕). Var i Tokyo, Yokohama, Kyoto och Nara! Riiiiiktigt spännande, vackert och underbart häftigt! 😍 Ska definitivt tillbaka någon dag!

Vad gäller människor tycker jag att de antingen råglor, eller låtsas som om "utlänningarna" inte finns. xD

Annons:
[MsHammer300]
2014-02-07 22:34
#14

#13 intressant :D

[PeterWem]
2014-02-08 09:04
#15

Har ingen bra erfarenhet av sjukvården i Japan.

Läkarnas engelska är undermålig, och ofta har svaret blivit att ta en värktablett, både för mig och mina kompisar. I mitt fall googlade doktorn dessutom på den insekt som bitit mig.

Var först på en trafikolycka. Patienten klagade på smärta i ryggen, vilket är ett tecken på att ryggen eller nacken kan vara skadad. räddningspersonalen (som kan noll i engelska) stabiliserade ej bilen och började dessutom slita i patienten och krängde av honom hans jacka. Först när han låg ute på en spineboard frågade de honom om han hade ont i ryggen. Vilka klåpare.

Studerar du i Japan behöver du en försäkring från Sverige och en försäkring i Japan som täcker 80 % av kostnaderna.

[MsHammer300]
2014-02-08 09:09
#16

#15 så man kan säga att de är ganska okunniga gällande sjukvård? Och engelska för den delen?

Är det stor skillnad mellan kina och Japan? jag har tex hört att i kina kan man ha hur dåligt bordskick som helst medans i Japan behöver man vara lite mer ordentlig av sig.

Calcifer
2014-02-08 09:21
#17

#16 Det kan man absolut inte säga. De är överhuvudtaget inte okunniga gällande sjukvård. Bara för att en person påstår det så är det inte fakta. Jag har själv haft kontakt med sjukvården och min vän har fått sys och vi har båda haft bra erfarenheter. Nej, de har ingen vidare engelska men de gör så gott de kan ändå. Det man måste tänka på är dock att de har en annan syn på t:ex psykiska åkommor, men det är inget som en eller några individer kan hållas ansvariga för. Det är så här i landet bara.

Och ja, du ska vara så ordentlig som möjligt i princip jämt. De har låg tolerans för att man är högljudd, slarvig, slafsigt klädd, stökig, osv. Det finns situationer där ingen bryr sig, sure, men på det stora hela har de rätt höga krav på omgivningen och deras beteende.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MsHammer300]
2014-02-08 09:25
#18

#17 Ok så sjukvården är bra och de är ordentliga :) så om man nu är där som turist, är det lika höga krav på en då? Eller är det ok om man inte riktigt är ordentlig. Hoppas du förstod mig där XD

Tack för alla svar! Jag blir jätte lycklig ^ ^

Calcifer
2014-02-08 09:31
#19

#18 Alltså, det fungerar annorlunda mot vad vi är vana vid, men den är inte dålig.

Det beror på vart du är, men ja, det kommer finnas vissa som inte uppskattar att man beter sig "fel" (enligt dem) oavsett om man bor här eller är turist. Sen får man leva med att de är lite smygrasister här, om vi ska vara krassa. Det är alltså helt ok att t:ex stanna en utlänning på cykel med skarpa misstankar om att de stulit den bara för att de är utlänning. Det är helt ok att gå före dem i kön, behandla dem som luft, se arg ut när man står i närheten av dem och vägra sätta sig bredvid dem på tåget. Alla japaner gör inte så, men jorå, för de flesta är det enorm skillnad på "dom" och "vi". Och en utlänning kan aldrig höra till gruppen "vi", utan vi kommer för alltid vara "dom". 

Har man tjockt skinn och inte bryr sig för fem öre om folk stirrar eller tränger sig före så är det inget problem. Jag har mött smygrasism personligen en hel del gånger men jag bryr mig inte ett spår. Jag accepterar att de har sin syn här och tar det inte personligt när folk undviker mig på gatan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MsHammer300]
2014-02-08 10:06
#20

#19 oj :O det trodde jag inte om Japan! Men vad intressant :D

Annons:
Calcifer
2014-02-08 12:55
#21

#20 Alltså, det är ju inget som är… sådär att man typ blir rånad och nerslagen, som mörkhyade kan bli i princip överallt. Det är inte alls den typen av rasism. Däremot är det som utlänning ruskigt svårt att skaffa t:ex lägenhet och hus här om du inte har rejält med pengar, bra kontakter eller är gift med en Japan

Men alltså, personligen ser jag det inte som något negativt som så egentligen. De är bara lite väl stolta över sitt land, sina seder och sin ras. Jag brukar mest sucka och himla med ögonen när någon försöker tränga sig förbi i kön, ibland gör jag det rejält högt och tillägger "var så god" och då brukar de bli så generade för att jag vågar säga nåt. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[PeterWem]
2014-02-08 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Sjukvården må vara bra när det gäller operationer mm, men jag är högst tveksam till det amatörmässiga utförandet vid trafikolyckan jag var på. Det finns ingen svensk räddningstjänst som våldsamt rycker ut en skadad person från en bil om det inte är fara för livet. Risken att förlama en människa är överhängande. Bilden nedan är från trafikolyckan.

Rasism i Japan har jag under ett år stött på en gång från en fyllekaja. Och snubben till höger på bilden nedan kallade mig för alien, eftersom jag var utlänning. Tror Japan har slutat med det, men varje utlänning som bodde tillfälligt i Japan fick ett Alien registration card. Har aldrig blivit stoppad av polis i Japan som frågat om min cykel är snodd. I Sapporo drog sig polisen från att stoppa utlänningar eftersom inte heller poliserna förstår engelska. Man måste göra något större brott för att de ska tvingas ta in dig.

Att få lägenhet som utlänning ska vara svårare har jag hört. Annars tycker jag inte rasismen mot européer är något att hänga i granen. Ingen har någonsin trängt sig förbi mig, men det kan ha att göra med min längd. Folk glor, så man får se till att uppföra sig då allas blickar är riktade mot en. Tycker det är lättare att börja prata med främlingar i Japan.

Jag bodde i Sapporo och det kunde dröja dagar innan man såg någon annan europé. Nästan litet exotiskt så att säga och folk ville gärna försöka prata med en. I Tokyo kändes allt mer opersonligt och fullt med skräniga amerikanare som förstör för andra människor som liknar dem till utseendet. Jag fick inte lika många trevliga blickar från japanska töser i metron i Tokyo som i tunnelbanan i Sapporo 😕

Drar du någonsin till Sapporo ska du se till att besöka midsommarfesten i Swedish Hills som ligger tre mil norr om Sapporo. Tyvärr regnade det där, så dansen blev inställd.

Du kan även passa på att driva med några amerikanska mormoner som är lika populära där i Sapporo som jehovas vittnen är här.

Calcifer
2014-02-08 14:12
#23

Foreign Recidency Card är något man som visainnehavare måste ha för att få bo i Japan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[PeterWem]
2014-02-08 14:21
#24

Sedär, det upphörde att heta alien.

[MsHammer300]
2014-02-08 14:36
#25

#21 jag menade inte det som att vara elak, jag blev bara fascinerad, jag hade inte väntat mig det riktigt :D men jag kan förstå dem ^ ^ 

Hur upplever du språket? Är det svårt gällande grammatik och tecken? Kan ett par tecken och kan själv säga ett par ord, men kan inte säga en hel mening XD (och hur säger man varsågod? Har försökt säga det i en evighet nu!) Förlåt om jag frågar för mycket ^ ^' du får säga till om jag är för klängig! Man får ju trots allt passa på att fråga när man får chansen ;)

#22 intressant :)

Calcifer
2014-02-08 14:45
#26

#25 Nä alltså, jag tycker språket är rätt "lätt" när man väl börjar förstå grunderna och reglerna. Samma med Kanji faktiskt. Hiragana och Katakana går att lära sig på en vecka. Men Kanji är ju liiiiite svårare. ;) 

Men även där blir det lättare ju fler man lär sig, för man känner igen delar av tecknen. T:ex så finns tecknet "ki" (läses ki eller moku) inuti tecknet för "yasu". Bara lite ihopklämt. I vissa tecken ser man några Katakana eller Hiragana tecken. Ju mer man lär sig dessa och vad de betyder desto mer logiskt blir det.

Hm, det beror lite på i vilket sammanhang.

Men i typ, "här, jag har en present till dig, varsågod" så säger man i så fall どうぞ (dvs douzo, uttalat typ dååzå). 

I mer, "tack för denna" "varsågod" så skulle det bli どういたしまして (Douitashimashite).

Men för att förenkla det går det faktiskt att bara typ skaka på huvudet, le och säga いいえ (iie). I alla fall när man menar varsågod för presenten, eller för att jag drog ut stolen åt dig, eller hjälpte dig plocka upp ett papper. Annars fungerar det fint med どうぞ om du vill säga till någon annan att typ gå före i kön, ta en chokladbit eller något annat. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MsHammer300]
2014-02-08 15:24
#27

#26 oj oj oj XD det var mer invecklat än jag trodde! Men tack! ^ ^ Vad är Kanji? Har aldrig hört det förut. :)

Annons:
Calcifer
2014-02-08 15:38
#28

#27 Kanji är ett av deras tre skrivsätt. Det mest komplicerade och största. Det kommer ursprungligen från Kina, men japanerna har gjort det sitt eget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MsHammer300]
2014-02-08 17:04
#29

#28 jaha :D tack! ^ ^

Upp till toppen
Annons: