Annons:
Etiketterköpessäljesbytes
Läst 1398 ggr
Calcifer
2014-01-24 03:49

Intressekoll: Frakta från Japan

Visste inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. 😃

Tänkte göra en intressekoll, för det är nämligen så att jag funderar på att starta upp en blogg där jag erbjuder mig att handla saker åt folk som inte fraktas internationellt och få dem levererade till mig, som jag sedan skickar vidare till kunden.

Så här skulle det i så fall fungera:

1. Kunden hittar en vara på en japansk sajt som de vill handla, men som bara fraktas inom Japan. De kontaktar mig, och vi kollar ut varan tillsammans.

2. De sätter över pengar för varan + frakt (både till mig och sen vidare till dem, i t:ex Sverige) och jag köper varan inom 1-2 dagar efter att jag fått pengarna. 

3. Inom 2-3 vardagar (med reservation då för att postkontoret är stängt eller dylikt) efter att jag fått varan levererad till mig skickar jag den vidare till slutdestination. Vill kunden att jag öppnar paketet för att kontrollera att varan är korrekt gör jag det. Föredrar de att jag inte öppnar så respekterar jag naturligtvis det också. Däremot avsäger jag mig i så fall allt ansvar för om varan inte är korrekt, eftersom jag inte fått tillfälle att kontrollera att allt blivit rätt. *

4. Jag vill naturligtvis ha "något" för besväret, och tar ungefär 100 yen per 1000 yen som varan kostar. Det är alltså ungefär 6 kronor per 60 kronor. Detta eftersom att det är rätt brukligt att ju dyrare varan är desto större är den och mer otymplig att skicka. Skulle det handla om en dyr vara (säg 6000 yen) som är väldigt liten och simpel att skicka så nöjer jag mig med 100 yen (alltså 6 kronor utav 370 kronor) för besväret.

Jag skulle även erbjuda följande, gratis:

- Kunden hittar en vara som skickas internationellt, men tycker det är besvärligt att veta hur de ska göra för att allt blir rätt.

- Vi diskuterar vad de söker, de ger mig en länk, och jag guidar dem genom proceduren att beställa, betala, välja fraktsätt, osv.

Dessutom skulle det gå att göra önskemål till mig. Typ "jag söker efter x, men har inte hittat det någonstans". Jag lägger till det på en önskelista med kontaktinformation till personen, och håller ögonen öppna när jag besöker affärer som skulle kunna ha x. Hittar jag den meddelar jag personen med pris för varan, pris för frakt och vill kunden ha varan så sätter de över pengar till mig för varan+frakt så köper jag den och skickar vidare den till deras angivna adress.

Detta är dock med reservation för att jag kanske inte varje vecka besöker butiker som kan tänkas ha varan. Är det något specifikt man söker och som man vill att jag letar upp aktivt så går det också bra, men då vill jag ha ersättning för eventuella resor plus besväret för att söka rätt på varan. Säg kanske 400 (drygt 25 svenska kronor) yen för att jag åker till Akihabara och letar upp grejen. Om den finns, då såklart.

Allt ovan är bara en skiss naturligtvis, och skulle det finnas intresse och jag gör en blogg kan det naturligtvis ske förändringar. Men jag tänkte jag skulle kolla om folk är intresserade av något dylikt. Vill även understryka att det inte handlar om att jag tänker tjäna en massa pengar, utan mer att jag själv vet hur jobbigt det är när man hittar något man vill ha men det inte skickas internationellt.

*Skulle varan inte vara korrekt när den anländer till mig så kontaktar jag kundtjänst för respektive sajt och försöker ställa allt till rätta. Jag meddelar även personen i Sverige/vart de nu bor om vad som skett. Jag kan vid önskemål visa bilder på varor som jag ombetts att öppna först så att köparen får se att jag fått varan korrekt. Det skyddar både mig och köparen, för jag tar inte ansvar för postens hantering av varor efter att det i korrekt skick lämnat mig.

Notering: Väljer personen att handla från t:ex någon på amazon.jp som har dåligt rykte och har fått många negativa omdömen där det framkommer att de inte alltid levererar det man betalar för så avsäger jag mig något ansvar där. Jag kan kontakta säljaren i fråga, naturligtvis, men jag kommer inte betala tillbaka några pengar till köparen om inte säljaren först ger mig pengar tillbaka.

Går något fel pga mig (typ att jag sjabblar och beställer fel grej trots klara instruktioner eller jag tappar grejen i backen på väg till postkontoret så den går sönder eller nåt dylikt) så återbetalar jag omedelbart den fulla summan till köparen!

En liten skiss bara, kom gärna med frågor om något är oklart och säg gärna om ni tror att det skulle kunna vara en bra idé som ni skulle kunna vara intresserad av. I så fall så påbörjar jag arbetet med bloggen i helgen.

Vill notera att jag fick idén genom att det t:ex finns massor med Anime merchendise här som inte finns tillgängligt alla gånger i typ Sverige, men att så länge det handlar om lagliga grejer så kan jag köpa i princip vad som helst som skulle gå att frakta säkert.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2014-01-24 03:53
#1

Kan tillägga att jag inte erbjuder returfrakt efter att varan lämnat mig i Japan, men att jag erbjuder returfrakt vid ånger innan jag skickat varan vidare. Då betalar köparen för eventuell returfrakt och återfår den summa som jag får tillbaka av sajten/företaget i fråga. Har de som policy att de bara betalar tillbaka säg 80% av varan så får kunden bara tillbaka 80% från mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: