Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1058 ggr
Calcifer
2013-11-09 04:56

Det här med izakaya.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här i Japan finns det något som kallas izakaya (いざかや), som enligt mig är något helt underbart. Det är alltså ett ställe man går till, ofta efter jobb/skola (om man har åldern inne) och äter och dricker löjligt billigt. Det finns naturligtvis olika prisklasser, men jämfört med Sverige är det väldigt, väldigt prisvärt. T:ex igår gick jag och ett gäng klasskompisar till en izakaya i Shibuya där allt kostade 300 yen. Dvs alla drinkar och all mat kostade 300 yen styck. 300 yen är ungefär 20:- i svenska pengar. Ska man ut och äta/dricka i Sverige får man räkna med att EN drink kostar minst 100:- och maträtterna kostar detsamma. En otrolig skillnad, dessutom är det en otrolig skillnad i atmosfären också. Trots att många har fått för sig att Japaner är väldigt stela så stämmer det inte alls på en izakaya. Igår t:ex gick en av mina klasskamrater över till ett helt random bord och skrek "Kanpai!" (skål) och en stund senare kom en från det bordet till oss och gjorde samma sak.

Innan jag flyttade till Japan trodde jag som många andra att Japanerna, speciellt affärsmännen, var väldigt stela och jobbade jämt. Men sanningen är att de ofta dricker som tonåriga fjortisar i Sverige - vansinnigt mycket, ohämmat, och skäms inte för att de knappt kan ta sig hem efteråt. Speciellt på lördagar då de förmodligen inte jobbar på söndagen.

För mig är det här en helt ny och väldigt underhållande sida av Japan och deras kultur. 

Om ni ska besöka Japan och är minst 20 (som lagen här säger) så tycker jag ni ska besöka en izakaya bara för att uppleva detta fenomen. Notera alla japaner i kostym som är ute efter jobbet och notera alla yngre generationer som är där på dejt eller med vänner. 

Bjuder på en bild från igår också!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2013-11-09 04:56
#1

Det är jag till vänster, kan jag ju peka ut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

FunkyShrimp
2013-11-15 22:06
#2

nu dricker ju inte alla sjukt mycket, saken är ju att de tål väldigt lite, så det räcker med en shot o 2 öl sen är dem ju rätt bäng :P

Calcifer
2013-11-15 23:42
#3

#2 Nja, det är rätt individuellt. Vissa sitter i fem-sex timmar och pimplar drinkar konstant utan att bli bäng.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AilyAdams
2013-11-17 20:34
#4

Häftigt! Förstår om du trivs. 😃

 **************************
Heter det De eller Dem?

FunkyShrimp
2013-11-22 23:24
#5

#3 inte så mycket dock :P det händer såklart, men säg att 85% iallafall blir fulla på extremt lite. på izakaya sitter man ju i flera timmar, även dem som blir fulla på väldigt lite. på vissa märker man kanske inte så snabbt, och när man dricker själv så kan det vara svårare att märka.

AilyAdams
2013-11-23 01:02
#6

Är det inte så att man hittat att många asiater saknar ett enzym som bryter ner alkohol effektivt, vilket gör att dessa inte tål alkohol i samma utsträckning och i vissa fall, inte alls?

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
Upp till toppen
Annons: