Annons:
Etikettövrigt
Läst 781 ggr
Ikajo
10/24/13, 4:22 PM

Reportage

Hej, jag gör ett reportage för mina studier vid Högskolan i Gävle. Jag skulle bli väldigt tacksam om ni helt enkelt kunde tänka er att svara på frågan:

Har du studerat japanska efter att ha läst manga/sett på Anime?

Lämna gärna en kommentar. Reportaget kommer inte dyka upp i media senare!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Calcifer
10/24/13, 6:39 PM
#1

Ja, jag befinner mig i Japan just nu för att lära mig japanska. Mest inspirerat från manga/anime kan jag inte säga att det är, men det har definitivt bidragit. Däremot kan jag tillägga att alla andra svenskar i min klass - plus många av de andra också - är här endast pga manga/anime.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Azmaria
10/25/13, 10:59 PM
#2

Nej. Jag anser att språket är för svårt för mig att lära. Eftersom jag redan har problem att lära mig finska(och det anses ju att finska o japanska har en liknande svårighets grad inom "hur svårt ett främmande språk är att lära sig"). Så det är synd att jag inte kan, men vad hjälps det. Jag får förlita mig på att andra översätter om det är något ex. en nyhet som är på japanska.

Visst har en del grund ord och fraser fastnat i huvudet efter att jag har t.ex. sett på japansk film eller animation, men jag inte vidare motiverat mig själv att studera språket via ex. kvälls kurser. I de  skolor jag har gått i bidrog de aldrig med japanska. MEN jag skall lite ta o greppa tag o språket och fräsha upp grund orden och fraser igen så att jag är förberedd när jag reser till Japan i februari, och den lilla studien gör ja självmant via klassiska böcker.

Men som sagt, att i allmänhet lära sig japanska så att man blir ett proffs. Tyvärr, känner att jag inte är kapabel till det. xD

Make Pasta not War, Vee~

Calcifer
10/26/13, 10:08 AM
#3

Kan göra ett tillägg dock, att de som kollar mycket på Anime och sedan börjar läsa japanska kommer få en rätt stor chock. Det är ingen som helst fördel att ha kollat på Anime innan eftersom man inte pratar så i verkligheten. En tjej i min klass trodde hon skulle vara överlägsen alla andra pga hennes kunskaper hon plockat upp från Anime och använde det för att skryta och trycka ner alla andra. Tji fick hon, för hon är den som kämpar mest av alla med att hänga med och förstå. ;)

Det är lite som att någon skulle kolla på bamse eller alfons åberg och tro att svenskar pratar så i vardagliga livet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

FunkyShrimp
11/15/13, 10:49 PM
#4

jag har pluggat japanska i Japan.

många åker till Japan o pluggar för att de kollat på en massa Anime o Manga. jag gör inte det. men många (speciellt svenskar tex.) anser att de är mycket bättre o kan mycket mer för att de kollat på Anime och kan "prata" japanska, dvs typ ett ord "kawaii", och därför trycker ner alla andra för att visa hur mycket de kan.

I Japan finns det många svenskar som är väldigt dryga mot andra svenskar så fort de får reda på att du är svensk. Tycker det är pinsamt, de borde fan veta bättre. men 18-20 åringar är ofta ute efter japanska flick-och pojkvänner och ALLA andra människor som man kan bli kompis med förutom svensken, för vi finns ju i Sverige redan, eller hur?

Usch, blir så arg på detta. Mötte på flera såna dryga svenskar, och alla de snälla svenskar jag mött på vet precis vad man menar. Det är synd, vi ska vara kompis och stötta varandra, men nej, tydligen om man är i Japan ska man snacka skit o vara otrevligt dryga istället. ungefär så funkar det :P

Ikajo
11/15/13, 10:58 PM
#5

#4 Det komiska är att jag har en vän som pluggade japanska i Japan och jag som pluggade i Sverige har ändå bättre uttal än henne… Hon, liksom de flesta jag känner, pratar japanska på svenska. Om du förstår vad jag menar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

FunkyShrimp
11/15/13, 11:20 PM
#6

det beror på personen och hur villig man är att kunna uttala korrekt, vilka lärare du har etc.

jag hade för det mesta jättebra lärare, och jag vill prata så korrekt jag kan, men jag vet många som inte bryr sig så mycket om uttalet, bara det är rätt "uttal" så att säga, och grammatik.
så att folk förstår en.

dock så är det extremt ironiskt när svenskar ska rätta en och det de säger är antingen fel grammatiskt, eller helt fel i uttal…

jag litar inte på någon svensk (eller annan öht iof som bara pluggat eller lärt sig på nätet) som jag inte vet har varit i Japan eller pluggat japanska om att fråga om nåt japanskt. har pluggat ett tag på nätet tidgare och säkert 70% av allt var fel.

Sen så är det så att i sverige pluggar man japanska på svenska (vilket för mig är helt idiotiskt, men det verkar vara så med alla språk), så det är inte så konstigt.

Annons:
Ikajo
11/16/13, 12:16 AM
#7

#6 Nu tycker jag nog att du är lite trångsynt. Jag läste japanska i två år i gymnasiet och ett halvår på universitet. Jag har bara vart i Japan en gång och då mer som turist än något annat. Varje gång jag möter en Japan så får jag alltid beröm för hur väl jag pratar, även min japanska lillasyster (utbytesstudent) tyckte att jag pratade bra japanska.
Vi lär oss engelska på svenska eller hur? Jag hade en jättebra lärare i japanska under gymnasiet, vår lärobok var på svenska. Alla kunde prata någorlunda efter bara två år.

Jag vet väldigt mycket om Japan, historia, kultur, religion och samhälle eftersom jag vart intresserad och tagit reda på mera. Det är egentligen allting som krävs. Faktum att jag förmodligen lärt mig mer som har studerat landet utifrån än den som bara upplever det. Det är inte så klokt att anklaga andra för att vara nedvärderande för att sedan se ner på folk själv. Du säger i stort sett rent ut att du inte skulle lita på mig men jag kan prata japanska så pass att jag utan större problem kan hålla en konversation flytande. Att jag har bra uttal kommer ifrån det faktum att jag har bra gehör, jag kan uppfatta tonskillnaderna i språket och göra likadant.

Så lite ödmjukhet från din skulle nog vara en ganska god idé.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

FunkyShrimp
11/22/13, 11:21 PM
#8

Då måste jag säga att jag tycker att du är trångsynt.

Du har inte bott i Japan, bara varit på resa. Jag tycker som sagt att det är trångsynt, man ska lyssna på dem som faktiskt BOTT där och inte de som bara vart där som turist.
Att bo i Japan är en helt annan sak. Om du kan säga mer eller mindre ett ord på japanska i Japan så kommer folk säga att du är jättebra på japanska. Klart man blir glad och känner sig lite extra, men det är inte alltid sant det dem säger. Sanningen är att de flesta låtsas och försöker vara ens vän för status, säger att man är duktig, låtsat vara vänner fast dem inte alls egentligen vill vara så nära vänner.

Om du har vänner i Japan (dvs riktiga vänner, så kommer de säga precis samma sak. Du som inte bott i Japan förstår inte detta (pga det jag läst). Jag har många vänner från Sverige som håller med mig (typ alla jag träffat, både i Sverige och Japan), samt att det är VÄLDIGT svårt att få RIKTIGA vänner i Japan.

Sen så tycker jag det är väldigt trångsynt av dig att anse att du är så mycket bättre på japansk kultur o historia än folk som bor där.
Anser du inte själv att vi svenskar är bättre på Sverige och vår historia än folk utifrån? Om inte, så tycker jag det är extremt konstigt.

Om du hade pluggat i Japan hade du sagt samma som mig, du förstår inte hur studerandet och tempot är i Japan, för du har inte gjort det där.
Om du gör det, återkom med en kommentar, men jag tycker självklart att alla ska lyssna på dem som BOTT i Japan, inte bara de som är INTRESSERADE av Japan. Det är en enorm skillnad.

Jag säger inte att jag inte kan förstå vad du säger, finns många som pluggar som kan prata ett språk till en viss del. Men om du inte förstår grejen med att man pluggar japanska i Sverige och ser felstavningar i varannan mening/varannat ord och japannördar som säger att de kan japanska och det enda de kan är "kawaii", så kan jag inte diskutera mer med dig. Det här är så vanligt så du inte förstår (eller inte vill förstå).

Du borde vara lite mer ödmjuk och förstå hur det egentligen Är, inte så dom DU vill att det ska vara.

(för övrigt frågade du oss om åsikter, så du borde inte bli arg och ta det personligt av svaren du får, ta nytta av det istället).

Ikajo
11/22/13, 11:54 PM
#9

#8 Du har då verkligen inte förstått vad jag har sagt…

Jag har BOTT med japaner. När jag var i Japan fick jag komma in och BO i de japanska hemmen. Jag har TVÅ stycken japanska systrar (utbytesstudenter). Jag tror faktiskt jag kan lite på deras åsikter om min japanska. Jag är fullt medveten om hur rasistiska japanerna är men jag vet också när de är ärliga mot mig. De japaner jag träffade i Japan trodde jag pluggade där.

Nej, jag anser att jag förmodligen bättre kunskaper om Japan än en SVENSK som bara har vart i Japan. Jag har en vän som var i Japan i mer än två år, ändå vet jag fortfarande mer än henne om landet som helhet.

Nej, jag hade inte sagt samma sak som dig. Jag vet nämligen att det finns många som pluggat i Sverige men ändå är väldigt duktiga på att prata japanska. Det finns många sätt att få kunskap på. Arkeologer tar reda på hur vi levde för flera tusen år sedan och de har ingen chans att leva det livet själv ändå kan historiker, arkeologer och antropologer väldigt mycket om hur livet var på den tiden. Det är samma sak med ett land. Jag läste ett halvår på Stockholms universitet (innan dess läste jag 2 år i gymnasiet) och då ingick det även föreläsningar om japansk kultur, konst, historia och samhälle. Jag har boken "Japans historia" som jag läst från pärm till pärm. Jag råkar veta att homosexualitet var fullt normalt innan Japan öppnades i slutet av 1800-talet.
Jag har lyssnat på människor som forskat om Japan.
Jag har vart intresserad av Japan i 10 år, det är ganska lång period. Jag har tagit reda på sjukt mycket, så till den grad att jag ibland undrar vad jag ska med allt till. Du kommer ingenstans utan att vara intresserad men med ett intresse kommer man riktigt långt.

Du lyssnar i vilket fall inte. Jag har pluggat japanska, vi var omkring 60 stycken i gymnasiet, vi var 182st som läste samtidigt på universitetet. Vi skrev en rejäl lång tenta på våra kunskaper. Vi kan definitivt mer än "kawaii". Jag kan kommunicera helt och hållet på japanska, även om jag inte kan diskutera fackfrågor med där brister ordförrådet en aning men det tror jag att det gör för dig också. Jag kan titta på Anime utan textning och förstå i stort sett allt de säger.
Jag tycker det låter som du träffat så kallade "japanese-wannabe's", vilket jag också gjort men de är inte talande för alla som läst japanska eller ens alla som är intresserade av Japan.

Jag börjar tycka att du är mer inbilsk än trångsynt. Du inser att du låter som en rasist som talar om invandrare? Du har övertygat dig själv om att du vet det enda rätta sättet att vara intresserad av Japan och att ha kunskap om landet. Jag håller inte med dig. Jag tycker att du rent ut sagt är otrevlig. Du förnekar att någon som har tagit andra vägar än dig skulle kunna vara likvärdig dig, vilket är illa. Det är då du blir inbilsk. Du talar om för mig att du vet mer än mig, något du varken vet eller kan bevisa. Jag valde det här ämnet eftersom jag har kunskap, inte för att jag saknar det.

Jag tog inte illa upp eller tog det personligt. Jag tycker inte om din attityd. Hade du haft samma attityd i en annan sorts diskussion så hade jag agerat likadant. Det gör jag i andra diskussioner. Jag bemöter det du säger och berättar för dig att jag anser att du har fel. Jag tycker inte samma sak som dig och tycker att du drar slutsatser du inte kan dra.
Hade ämnet vart ett annat och jag hade sett din attityd så hade jag ifrågasatt dig. Vilket jag gjort. Så du kanske ska ta till dig? Eller åtminstone acceptera att du inte har automatiskt rätt?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
11/23/13, 1:19 AM
#10

#8 "Anser du inte själv att vi svenskar är bättre på Sverige och vår historia än folk utifrån? Om inte, så tycker jag det är extremt konstigt."

Vem som helst utifrån som har ett intresse av svensk historia kan nog mer än vad jag kan, att kunna rabbla svenska kungar bland annat finner jag inget intresse i överhuvudtaget. Ser inget konstigt i det.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Calcifer
11/23/13, 1:33 AM
#11

Vi har EN tjej i våran klass som är så som du beskriver, #8. EN. Och hon är svensk. De övriga svenskarna i min klass och skola är inte alls så. Ingen av de andra svenskarna jag träffat på meet ups har varit så - och jag har träffat över femtio stycken. 

Man är absolut inte expert bara för att man bott i Japan, visst får man en annan syn på en del saker men inte på allt. Det är inte okej att sopa undan någon annans åsikter eller upplevelser med ursäkten att de inte bott i Japan. Det är som att säga till folk som inte har barn att de inte har rätt till en åsikt angående uppfostran av barn. Klart de har. Klart man här får ha sina egna åsikter utifrån det man själv upplevt.

För övrigt lägger vi av med att kalla varandra trångsynta utan tänker på hur vi uttrycker oss så tråden och sajten fortsätter vara en trevlig plats för ALLA inblandade!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

DiamondIce
11/23/13, 1:46 AM
#12

Får jag säga två saker? (Eller ja nu tänkte jag göra det oavsett om jag får eller inte, ren artighetsfråga ^^'')

För det första: Frågan lyder "Har du studerat japanska efter att ha läst manga/sett på Anime?" vilket som faktiskt inte säger att man måste vara bra på det? Jag ville lära mig japanska för att när jag såg Anime gillade jag hur språket lät och för att jag tyckte om hur deras skrivtecken såg ut. Det här var dock några år sen, så jag fick inte gå på en kurs i japansk för mina föräldrar tyckte jag var för liten (och dessutom borde läsa tyska istället då jag är halvtysk). Så jag satte mig framför datorn och hittade en gratis sida med lektioner i japanska (instruktionsvideor och liknande). Jag fortsatte att lära mig på det sättet i några år tills jag insåg att jag är helt obegåvad när det gäller språk och borde lägga ner tiden på den 'riktiga' skolan istället. Så ja, jag har studerat språket efter att ha läst Manga och sett på Anime. Men nej, jag tror absolut inte jag skulle klara att använda språket i Japan. Jag har aldrig satt min fot i Japan, och jag har mycket liten kunskap om landet (utom när det kommer till vad man kan hitta i snabbköp, vilket är en av de online lektioner jag faktiskt kommer ihåg idag). Allt jag ville var att förstå delar av min favoritanime eller favoritmanga, gör det verkligen så mycket att jag kanske inte uttalar det rätt då? Jag förstår att vissa kanske gör samma sak som jag och sen tror att de kan japanska utmärkt, men då är det väll ändå deras egen förlust? Så låt det vara det :)

För det andra: Det kanske bara är jag som har haft otur, men hittills på de trådar jag sett här på Japan iFokus så är det värre stämning än på Tonåringar iFokus som det sägs ska vara så fruktansvärt på XD Det är knappt så nykomlingar som jag vågar kommentera något här, blir helt nervös när jag läser era trådar :s Ni har olika åsikter, kan det inte räcka så? :)

Ikajo
11/23/13, 1:54 AM
#13

#12 Nu har jag redan skrivit reportaget. Tog en dagstur till Stockholm och snackade med några kunder på Sci-fi bokhandeln som var intresserade av Japan. Glorifiering av Japan lever helt klart kvar…ju längre tid som gått desto mindre glorifierat upplever jag Japan…baksidorna syns om man säger så, när man tittar tillräckligt länge…
Det finns en lärobok du kan få tag på i Sverige "Genki 1" heter den. Den täcker en rätt bra grund.

I mitt fall så är det inte just åsikten som attityden som var problemet…jag menar. Hur kan du mäta kunskaperna hos en människa du inte känner?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
DiamondIce
11/23/13, 2:12 AM
#14

#13 hoppas det gick bra med rapporten i så fall :)

Jag har ingen aning om hur man mäter kunskaper hos någon man inte känner så vidare det inte rör sig om ett prov, och jag har ingen lust att lägga mig i det då jag garanterat vet mindre än alla här oavsett :)

Ikajo
11/23/13, 2:24 AM
#15

#14 Reportage, jag läser till professionell skrivare.

Det var mest en retorisk fråga, jag syftade nog på att det inte är möjligt i ett sånt här sammanhang.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

DiamondIce
11/23/13, 2:26 AM
#16

#15 förlåt menade reportage, börjar bli lite trött :s

Upp till toppen
Annons: