Annons:
Etikettermatdryck
Läst 3611 ggr
DesK
9/18/13, 9:19 PM

Sushirecept?

Hej vi älskar Sushi och nu undrar jag om ni har några bra sushirecept här?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Zolah
9/19/13, 12:05 PM
AnnaMoonshadow
9/19/13, 2:23 PM
#2

Det beror ju på vad för Sushi ni gillar men vi har en hel del bra samlat i en lista på youtube, massor med mums!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Zolah
9/19/13, 3:48 PM
#3

Visst kan det vara kul med youtube, men blir lite tråkigt stylist i väg skickade dit när man vill diskutera på forumet ^^;;

AnnaMoonshadow
9/19/13, 4:16 PM
#4

#3: ja helt klart, inte alls så jag menade! Jag har bara själv ingen stor erfarenhet av Sushi, gör det aldrig själv. Så jag kan bara hänvisa dit xD Självfallet får ni andra medlemmar gärna diskutera vidare i ämnet utan problem! Det är ju vad forumet är till för!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

TatsuOni
9/19/13, 5:22 PM
#5

Jag har inte något recept men avocado är ett måste när jag gör sushi🙂 Jag gillar Wasabi till också men är inte helt nöjd med de gröna tuberna som jag hittar i affären. Så om någon har tips på ordentlig Wasabi så mottages det tacksamt😉


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

DesK
9/19/13, 8:50 PM
#6

Jag brukar köpa wadsapulver och röra ut med vatten

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Aleya
9/20/13, 2:33 PM
#7

Recept och recept. Men jag rekommenderar squid eller bläckfisk som vissa kallar det. Med goma
Jag älskar denna kombinationen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TatsuOni
9/21/13, 1:36 PM
#8

#6 Vad är wadsapulver🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zolah
9/21/13, 4:03 PM
#9

#4 ok ^^ sorry för skumma stavelser ._. auto correct är en riktig bitch.

#8 tror DesK menar Wasabi pulver :) det är så mycket bättre än affärens tuber, man blandar ihop i en skål, sedan ska man vända skålen upp och ner en stund… ( varför förstår jag inte o jag ska vara ärlig! ) och sedan har man en fruktansvärt bra Wasabi :D mycket starkare också för den delen.

Jag skulle vilja tipsa att prova göra en söt omelett till sin Sushi, det blir super gott spec om man kombinerar med avocado ^^ kan inte receptet utan till men kan kolla upp om intresse finns :)

sedan så är faktis morots stavar ( tunna ) gott också som omväxling :)

har även gjort nybörjar Sushi utan vinäger med renkött, funkar bra det med för dom som är lite fega av sig.

DesK
9/21/13, 7:42 PM
#10

Det blev fel ja, ska stå wasabipulver 😊 auto correct är nu urkopplad ur min iPad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TatsuOni
9/23/13, 7:20 AM
#11

#10 Aha🙂 Vart kan man få tag på det? Måste ju testa😃


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

DesK
9/23/13, 8:51 AM
#12

Det brukar finnas i asiatiska butiker och i större invandrarbutiker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TatsuOni
9/23/13, 6:20 PM
#13

#12 Då får jag kolla i den asiatiska butik vi har i stan😃


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Razzora
9/25/13, 7:16 AM
#14

Jag har ett recept på när jag gör Sushi. Grejen är ju att det är många steg.

Är det något specifikt du vill ha recept på? 

Hur man gör riset? omeletten? osv….

Jag brukar göra Carliforniarolls ganska ofta, då hela min familj som var helt anti Sushi innan, inte kan få nog av det nu mera :P

Jag  brukar ha i avokado, gurka, lite söt omelett och surimi (crabsticks).

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

tlover
4/28/14, 9:17 PM
#15

Såhär gör jag

sushiriset 4 port

4 dl grötris (inte sushiris det är onödigt dyrt och enligt en Japan som jag hörde på radion är grötris mer likt det sushiris dom har i japan)

4dl vatten

½ dl risvinsvinäger

½ dl socker

1 tsk salt

tvätta riset och blötlägg det i ½ timme.

häll upp risvinsvinägern, sockret och saltet i en annan kastrull. Värm på och rör om tills sockret löst sig. Låt svalna.

koka upp riset på högsta värmen och sänk när det kokar till låg värme och låt koka i 15 min. Stäng av plattan och låt stå i 15 min.

Rör res vinäger/socker blandningen i riset med en gaffel och fluffa samtidigt upp det. Nu är det färdigt att användas.

Exempel på fyllning: kokt morot i stavar, tofu i stavar, paprika, stavar av gurka, stavar av avokado, rullad söt omellett, förvälld spenat, rättika, rädisa, stekta nässlor osv osv

Söt rullad omelett

2-3 ägg, lite socker (ca 1 tsk) och en nypa salt.

olja att steka i. helst en fyrkantig stekpanna.

Vispa ägget. Värm på stekpannan och fördela oljan.

häll lite av ägget i stekpannan fördela det övermitten av stekpannan + två motsatta sidor (för att du ska kunna rulla det), det ska vara tunt tunt tunt för ägget ska stelna i princip direkt. Rulla ihop omeletten till ena sidan direkt och häll på nytt som du rullar ihop med den befintliga rullen och så fortsätter du tills ägget är slut.

stjälp över omeletten till en bambumatta som är täckt med hushållspapper och rulla ihop.

låt den ligga tills den svalnat (de få okokta delarna kommer att kokas av eftervärmen.

hur man gör vanliga Nori rullar står på noriförpackningen som tur är för mig 😉

l'm back

tlover
4/29/14, 8:06 AM
#16

californian rolls gör jag genom att halvera ett noriblad och lägga det med den längsta sidan mot mig på en bambumatta. Sen tar jag och lägger på ett lager ris (ca 1-1½ cm) tror jag. Jag strör på rostade vita och svarta sesamfrön sen lägger jag på en plastfoliebit och sen en bambumatta till.

Jag vänder norin och riset, lägger till extra ris efter den längre sidan, fyller den och rullar ihop den. sen pillar jag ut folien som hamnat i och rullar igen.

Sen skivar jag sushin med folien fortfarande på.

lite allmänna tips.

Jag har en skål med vatten + vinäger som jag kan doppa händerna i då och då. det är både mer hygieniskt (tack vare vinägern) och riset fastnar inte på händerna med vinäger/vatten blandningen.

rulla hårt men inte för hårt.

Använd mat som är i säsong då kan man "nästan" använda vad som helst och det blir ändå rätt (tex jag tror inte man har stekta nässlor i Sushi i Japan men gott är det men jag har inte gjort det på nästan ett år nu).

använd en blöt kökshandduk för att torka av kniven (som ska vara vass) då och då, då du skär då fastnar inte kniven lika lätt.

För att få mer "fisksmak" på sushin (eftersom jag är vegetarian så fekar jag fisksmaken) drick sencha till. Vill man minska fisksmaken drick gen mai cha till.

Var inte rädd att exprimentera, det viktigaste är att få riset rätt inte vad man har i (alla som äter min Sushi säger då att den är godare än köpt varesig den är köpt på restaurang el i matvarubutik, jag skyller det på att jag har lite mer svenska smaker i men mitt ris är ofta bättre också)

l'm back

Upp till toppen
Annons: