Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 2915 ggr
[Victoria93]
2013-09-10 19:00

Grej som hände mig i Japan..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första dagen jag var där skulle jag och min kompis äta på restaurang, beställde typ någon räkgrej med ris och kunde inte äta med pinnar så leta efter bestick men hittade inga. Frågade på engelska i kassan (de fattade inte såklart haha..) efter ett tag fattade hon och gissa vad jag fick…bäbisbestick!! Massa i snabbmatsrestaurangen tittade på mig och fnissade…pinsamt och lite elakt 😕 Jag menar vet de inte vad tourister är, och alla tourister kan faktiskt inte äta med pinnar…haha kul minne i alla fall…

Annons:
AnnaMoonshadow
2013-09-10 20:19
#1

hehe tror det där är en ganska vanlig turisthistoria från Japan. De är så inkörda i den asiatiska kulturen att de inte anammat dessa västerländska bestick, i alla fall inte om man äter asiatisk mat. Går man däremot på en italiensk eller annan västerländsk restaurang kan man däremot få äta med "riktiga" bestick. Vi får helt enkelt tänka "ta seden dit du kommer" när vi reser till Japan och helt enkelt träna att äta med pinnar innan resan

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Lumina - 留美奈
2013-09-10 20:45
#2

Hehe… Det är inte så svårt att äta med pinnar när man väl kommit på tricket. Skaffa pinnar och öva lite, så får du snart till det. 🙂

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Calcifer
2013-09-10 22:35
#3

I Japan är de rätt "gör som oss" typ. Alltså, inte på illa menat sätt, men lite… typ… "Vi överlever med eller utan er, gilla läget eller åk hem" med glimten i ögat, typ.  ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Victoria93]
2013-09-11 07:25
#4

Nää äter inte med pinnar hemma tycker det är jobbigt, gaffel och kniv

Lumina - 留美奈
2013-09-11 08:40
#5

Klart det är jobbigt i början, innan man har lärt sig. Hela min familj äter för det mesta med pinnar nu för tiden, beroende på vad som serveras. Det har blivit lättare, om man inte vill äta med sked. En hand är alltid fri… 😇

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Aily
2013-09-11 09:48
#6

Haha… Att ens åka till Japan utan att ha åtminstone lärt sig att hjälpligt äta med pinnar är för mig ett mysterium. 😉

 

Annons:
[Victoria93]
2013-09-11 14:42
#7

#6 varför det? Åkte dit som turist , har ingen press på mg att lära mig något jag är helt ointresserad av. Man ska inte behöva anpassa sig efter någons kultur som turist, annan grej om man planerar att stanna flera månader men var bara där i 10 dagar…jag hade med mig egna bestick sen och det fungerade, även om jag lärde mig att äta lite mes pinnar också.

Calcifer
2013-09-11 15:46
#8

#7 Därför att det är så. Speciellt med ett så kulturrikt och kulturstolt land som Japan. Man måste inte lära sig, men man kan inte förvänta sig att de ska anpassa sig till oss heller. Som sagt, deras attityd är snarare "Japan fanns innan du kom hit, det kommer finnas här efteråt också, passar det inte åk hem."


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sophia S
2013-09-11 17:23
#9

..Inte kommer japanerna till Sverige och känner sig taskigt behandlade av att vi inte har pinnar på alla restauranger? Det är sånt som händer när man reser i asien vilket ju gör det hela roligare!
Och jo, jag tycker att när man reser så måste man visst anpassa sig till den kultur man hamnar i. Varför man annars ens skulle besöka andra länder och därmed andra kulturer förstår jag faktiskt inte..
Det betyder inte att man måste ändra sig själv och sina värderingar, bara att man är artig, visar respekt och uppskattning. Och att man inte ser ner på folk. Hur du agerar och behandlar folk i andra länder är det intryck du lämnar bakom dig av din egna kultur och ditt land.
Men det var väl komiskt att få bebisbestick? Japanerna har humor, de är härliga!

Pinnar är praktiskt att använda!
Tips på bra spel att lära sig hantera pinnar med: http://okaeri.se/chibi/index.php?id_product=429&controller=product

Aily
2013-09-11 17:44
#10

#7 Jag upprepar bara det som skrevs i inlägg #8.

 

[Victoria93]
2013-09-12 17:28
#11

Grejen är den att det finns pinnar på alla asiatiska restauranger…och de äter västerländsk mat med bestick där med eller hur?

Men visst förstår jag att jag får skylla mig själv om de inte har bestick på ett asiatiskt ställe, hade jag vetat det hade jag tagit med mig bestick från början, men visste inte detta. Absolut behöver man anpassa sig ibland, dock kan jag göra det på mitt sätt utan att ta in deras kultur! Så man behöver INTE lära sig äta med pinna när man ska dit! Och jag åkte dit för att se saker, inte för att lära mig äta med pinnar… hade faktiskt inte en tanke på att jag skulle göra det där 🤐

Lumina - 留美奈
2013-09-12 19:57
#12

#11 Jag tycker du löste det bra ändå. 😃

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Sophia S
2013-09-13 11:46
#13

#11 Ah men dåså! ˆwˆ  Själv lärde min kära mor mig och alla mina syskon att äta med pinnar när vi var små, trots att vi är 100% svenskar. Så, för mig är det självklart att man borde kunna det. Speciellt med tanke på hur många asiatiska restauranger som finns i Sverige. Men, hon är ju också lite udda mamma, iallafall på 80-talet då vi växte upp. Intresset för just Japan var då ännu inte så stort.

Tyckte det var kul att höra att du fick bebisbestick, tack för storyn! Det finns bebispinnar man ger till japanska barn när de ska lära sig äta, pinnarna sitter ihop med en grej så att de blir mer som en tång/nypa. Tips på nästa Japan resa! ˜wˆ

Annons:
[Victoria93]
2013-09-13 13:16
#14

#13 fick lite kläm på att äta med vanliga pinnar så ska nog klara mig nästa gång…tycker ärligt talat det är pinsamt att äta med bäbisbestick.

Dock så får de leva med mig om det ser för jävligt ut…haha

Upp till toppen
Annons: