Annons:
Etiketterkonserterkonventevent
Läst 1930 ggr
sugarmiint
5/12/13, 10:31 AM

Tecermoni idag?

Hej jag undrar om någon ska på tecermoni idag kl 12 på etnografiska museet? Jag planerade att gå med en kompis, fast hon hoppade av i sista sekunden… Nu sitter jag här, ensam och bokad på en tecermoni … ENSAM. >-< Vill någon tänkas gå med mig idag, söndag den 12 Maj? :3 Jag är en tjej, 15 år, trevlig…. >.< Det kommer att finnas cosplay där, tecermoni, skriva ditt namn på japanska, kampsport, tävlingar, föreläsningar ^^…. 

Tecermoni kostar 250 kr, museum entre: 60 kr! 

Någon? ^_^ <3

Annons:
tlover
5/12/13, 10:33 AM
#1

Hoppas du kan fara, jag har inte varit på en ceremoni men på en kurs om cha no yu och det var jättekul. Nu bor ju jag i södra Lappland så jag kan tyvärr inte fara på tehusets dag i år 😕

l'm back

tlover
5/12/13, 10:36 AM
#2

Jag har tipsat om tehusets dag i en tråd på teifokus

Jag länkar den här dit då kanske du kan hitta nån där.

Edit: här är tråden jag pratar om ifall nån nappar där,

http://te.ifokus.se/discussions/517c3856ce12c46f16002f47-tips-for-japantenordar-eller-stockholsbor?discussions-1 

Jag har också skrivit en artikel om tehuset med dåliga bilder som är uppe nu om det är intressant

l'm back

sugarmiint
5/12/13, 10:49 AM
#3

Vad synd att du inte kan komma i år.. Det här är min första tecermoni och jag vet inte riktigt… vad jag ska göra där helt ensam xD Aja, får söka upp några där V-V' Men tack för länken ^^ <3

tlover
5/12/13, 10:51 AM
#4

#3 Dom kommer nog att hjälpa dig så att det blir bra, i alla fall mina Te sensei är jättesnälla (dom bjöd mig på middag eftersom jag var så långt bortifrån) och nån av dom kommer säkert att vara där

l'm back

sugarmiint
5/12/13, 11:19 AM
#5

Te sensei? Haha finns det såna? xD Låter roligt c: Ja jag får hoppas på det, haha x3

tlover
5/12/13, 11:22 AM
#6

#5 Sensei kallar man ju i japanskan folk som kan mer än en själv och läkare (därför kallar ofta yngre studenter dom äldre studenterna för sensei) så rent tekniskt sett kan man vara sensei i allt möjligt (men man kallar ju aldrig sig själv för sensei)

Dom kan mycket mer om cha no yu än mig och dom lärde mig cha no yu så dom är ju då mina Te sensei

l'm back

Annons:
sugarmiint
5/12/13, 11:26 AM
#7

Hmm ok o.O Jag visste vad sensei VAr men jag trodde inte att man använde det så utspritt x3

tlover
5/13/13, 6:16 AM
#8

hur gick det?

l'm back

sugarmiint
5/13/13, 8:07 AM
#9

Något skedde så jag kunde inte längre gå D: Aja, det är ju tecermoni varje söndag sååå ^_^

tlover
5/13/13, 9:00 AM
#10

#9 ja bor man i Stockholm är det säkert ganska lätt att hitta tillfälle,

Jag tycker i alla fall du ska testa nån gång 🙂

Blir det så att jag har råd att fara till Stockholm i sommar kan jag ju hojta till i tråden, ifall du inte har hunnit gå så kan du få sällskap första gången. Men tyvärr kostar det en hel del att fara till Stockholm för mig så det är inte säkert att jag kan.

l'm back

Apootie
5/13/13, 2:46 PM
#11

#6 Läkare? menar du inte lärare? 😇

Och för att vara OnTopic så har jag aldrig varit på en teceremoni!

tlover
5/13/13, 2:52 PM
#12

#11 jo läkare kallas för sensei jag "tog för givet" att folk visste att det betydde "mästare" och används på lärare också (men inte av lärarna själva)

Jag gissar att läkare är mästare på medicin och dyl

l'm back

Apootie
5/13/13, 4:20 PM
#13

#12 Jo jag vet att sensei betyder mästare, men har inte hört folk kalla läkare för det någon gång bara 😃

Annons:
AnnaMoonshadow
5/14/13, 4:39 PM
#14

#13 om jag nu får lägga mig i så kan tipsa om en artikel jag skrev 2011 om suffix ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Apootie
5/14/13, 6:20 PM
#15

#14 Tack! Håller ju på och lär mig prata japanska i skolan, men vi har inte riktigt pratat om suffix. Bra förklaringar 😃

EDIT: Förutom familj och de som san, chan, kun, sensei och så.

Upp till toppen
Annons: