Annons:
Etikettövrigt
Läst 5664 ggr
Wanzel
4/5/13, 9:45 AM

Kontanter vs Kort?

Snart är det dags. I början av sommarlovet åker jag på en 3 veckor lång språkresa till Tokyo!
Har sedan i januari börjat växla lite pengar, men det slog mig att den summan pengar som jag kommer behöva är ganska stor. Det känns inte riktigt säkert att åka runt med några tusen i kontanter.

Dock har jag förstått det som att kontanter används mer än vad kort gör. Och när jag var inne på Forex sa hon som jobbade att Visa-kort har en tendens att krångla (vilket jag råkar ha) när man är där.

Så nu är min fråga: Vad ska man köra med - kontanter eller kort?

Jag har läst lite om Forex "Global cashcard", men hänger inte riktigt med på alla punkter. Dessutom är även det kortet ett Visa-kort.
Dela gärna med er om egna erfarenheter och tips!

Annons:
[Skymning]
4/5/13, 2:18 PM
#1

Byt till Ica-banken och kör med kort är mitt tips. Flera banker har uttagsautomater där du kan ta ut kontanter och Ica-banken är den enda banken i Sverige idag, vad jag vet, som inte tar ut en avgift på kontantuttag i utlandet.

Dessutom kör Ica-banken med Mastercard, och det finns även i Japan.

Hoppas du får en trevlig språkresa!

Wanzel
4/5/13, 2:23 PM
#2

Åh, kunde ha nämnt att jag hade Swedbank!

Det känns lite dumt att byta bank bara för att jag ska åka iväg, då resten av familjen använder sig utan Swedbank - och det är smidigt när alla har samma _(te.x när man ska föra över pengar och så).
_Att de är fria uttag är ju rätt bra och så, och att de kör med Mastercard. Men åter igen så känns det lite onödigt att byta bank bara för att jag ska åka iväg under 3 veckor..

Kan ju tillägga att jag bara är 17, och mina föräldrar är nog inte så pigga på att jag byter bara av den anledningen. Speciellt inte min mor då hon bytte IFRÅN Ic-banken 😕

[Skymning]
4/5/13, 3:40 PM
#3

Du behöver ju inte byta bank. Räcker ju att du skaffar ett konto där tillfälligt. Men för 3 veckor kanske det är okej med 35 kronor i uttagsavgift, då det inte blir så många uttag ändå.

Jag använder bara mitt Swedbank-kort som reserv när jag är utomlands.

Wanzel
4/5/13, 4:12 PM
#4

Uttagsavgiften har jag inga större problem med egentligen! Kommer inte springa och ta ut pengar varje dag, utan tar ut en större summa färre gånger.

Min mamma ringde och pratade med Swedbank. Man kan få ett "vanligt" bankkort (som man måste vara 18 för) lite i förväg, men då måste båda föräldrarna vara med och skriva på.
Så just nu är väl det mest aktuellt egentligen. Bara att jag då får en årsavgift på det hela..

AnnaMoonshadow
4/6/13, 1:11 PM
#5

I första hand så ska man se till att ha en del pengar uttagna i Japan hela tiden, det är inte alls lika vanligt att ha möjligheter för kortbetalning där borta som det är här i Sverige, speciellt inte för utländska kort. Men det kan ändå vara tryggt att inte ha allt uttaget på en och samma gång och då tror jag att ett visa-kort kommer vara alldeles utmärkt.

Som jag förstått det så finns det två typer av uttagsautomater i Japan, de som inte tillåter kort från utlandet och de som gör det. De som inte accepterar utländska kort, inte heller utländska mastercard och visa (som dock finns i Japan också),  är de som är vanligast men det ska inte vara omöjligt att hitta automater som man kan använda utländska kort i. Om du ska hitta en automat du kan använda dig av ska du satsa på ett postkontor eller en 7eleven-butik då det är vanligast på dessa platser att ha automater som du kan använda.

Jag planerar att använda mitt kort när jag är där i sommar, dock tänkte jag främst använda mitt ica-kort så som #1 nämnde, eftersom det är billigast att ta ut med i utlandet. Dock kommer jag ha mitt swedbankkort med också för säkerhets skull. Tror inte du kommer stöta på allt för stora problem men det är alltid bra att ha en liten summa växlad redan innan resan. Vill du läsa lite till om automaterna kan du läsa här och här 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Wanzel
4/6/13, 3:24 PM
#6

#5 Första länken innehöll riktigt bra info! Tyvärr funkade inte den andra 😕

Men om jag då letar upp ett postkontor eller på 7elven när det är dags att ta ut pengar så borde det alltså fungera helt okej med Visa-kort då? Låter ju smidigt 😂

Annons:
Aily
4/7/13, 6:20 PM
#7

För bara tre veckor tycker jag det kvittar vad du väljer, men det kan ju vara bra att ha ett kontokort med sig som reserv om du väljer att ta allt i kontanter.

Jag känner mig alltid så rik när jag har kontanter i Japan. 😃

Lite off-topic kanske, men för de som söker forumet om samma fråga kan jag säga att ska man stanna en längre tid i Japan, så kan det vara bra att öppna ett bankkonto där. Det går ganska lätt och det är smidigt att föra över pengar från Sverige till Japan.

 

[PeterWem]
4/8/13, 8:12 AM
#8

Bytte själv till ICA-banken innan jag drog till Japan. Mycket smidigt att ta ut pengar på 7-Eleven.

#7 Vad kostade transaktionen från Sverige? Med Shinseibank ville de ha 4000 yen av mig för att föra över pengar.

AnnaMoonshadow
4/8/13, 9:03 AM
#9

#6 nu har jag fixat till länk nr 2 också, tror den ska fungera nu :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Wanzel
4/8/13, 9:50 AM
#10

#9 Åh, jättebra! Tack 😃

FunkyShrimp
4/8/13, 8:11 PM
#11

De använder mer eller mindre bara kontanter här. Vissa ställen kan man betala kort med.

Jag har visa (handelsbanken) funkar hur bra som helst för mig att ta ut pengar. Men gör det då på 7/11 eller på ATM-ombuden! :)

De tar väl en 35:- per uttag och det mesta man kan ta ut brukar va på 50.000yen, vilket är just nu 3500:-

Men ta ut en summa innan du kommer hit, det är rätt bra att ha de första dagarna! Kontanter öht är ett måste i sig i Japan! :)

Wanzel
4/8/13, 8:17 PM
#12

Har just nu växlat så att jag har 42.000yen, så jag borde klara de första dagarna utan problem iallafall!
De första dagarna rekommenderar de att man har så att man kan fixa allt nödvändigt som behövs (ex. för buss/tåg/lunch). Sedan får jag helt enkelt planera lite med uttagen!

FunkyShrimp
4/8/13, 8:21 PM
#13

Ja jo du kommer ju behöva åka tåg från flygplatsen. De pratar dock inte mycket engelska i Japan. Men på flygplatsen och där du ska köpa biljett gör de det (hyfsat iaf :P)

lunch finns att få tag på överallt. Japan består mer eller mindre av matställen och karaoke haha

Annons:
Wanzel
4/8/13, 8:24 PM
#14

Vi åker med en buss från flygplatsen till campus! Eftersom det är språkresa, så åker alla tillsammans till campus (vi som ska bo där då). Men eftersom att vi kommer att åka runt till olika ställen så kommer det ju ändå behövas 🙂

Är så nyfiken på maten! Här hemma blir det ju sällan att man går ut och äter. Om man väl gör det så blir det subway eller paprika. Men nu har jag massa pengar som faktiskt ska gå åt till lunch - så mat är något jag absolut ser fram emot!

FunkyShrimp
4/8/13, 8:30 PM
#15

Jaha! Jag trodde du åkte själv :)
Vart ska ni bo någonstans?

Ja maten är riktigt najs! Se till att gå på Izakaya :) Det är japansk restaurang. Man sitter och beställer in smårätter som alla delar på. Det finns överallt :) Där finns en massa olika slags maträtter.
Men också endast nudelställen, eller sushiställen finns också såklart.

Wanzel
4/8/13, 8:53 PM
#16

Vi har inte fått reda på exakt var vi ska bo ännu, kommer nu i slutet av månaden/början på Maj!
Men vi kommer iallafall bo på skolan där vi pluggar (om man inte bor hos värdfamilj). Izakaya låter bekant faktiskt, misstänker att jag har läst att det är något man bör pröva på 😉

Aily
4/12/13, 1:08 AM
#17

#8 Hmm… det var ett par år sedan och jag minns bara att det var det bästa alternativet då, och inte att det var flera hundra kronor inte. Internetbanken borde göra det ännu billigare idag.

Men nu när jag tänker på det, så skulle jag nog inte föra över några nya pengar till Japan hur som haver, då det hänt mycket med yenen den sista tiden. Svenska kronan är trygg just nu… 😛

 

Upp till toppen
Annons: