Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 2130 ggr
Linzha
2013-02-06 20:26

Fakta om japan?

Jag älskar Japan..Men jag undrar hur deras livs tid är… Hur bor de o.s.v :D Jag vill lära mig mkt om Japan :) :) :D Svara gärna :) (om ni vet)

Annons:
Aily
2013-02-06 20:54
#1

Tonåringar kommer inte hem från sina studier förrän efter 22 varje dag. Efter skolan har de ytterligare studier på en "crammer".

De har inte så bra värme, nu på vintern, men då är det mysigt att sticka in benen under en kotatsu. Glass är inte heller så lätt att få tag i på vintern, såvida man inte bor på Hokkaido.

Deras vardagsrum är mindre än ett normalstort svenskt sovrum och har skjutdörrar med förvaring utmed hela ena vägen.

När de umgås med släkt och vänner går de ut på en japansk bar, Izakaya, och inte hemma som vi gör.

Det är lite hur några av mina vänner har det. Men många lever ju väldigt olika, beroende på var de bor också.

 

[PeterWem]
2013-02-07 17:26
#2

Och glassen smakar apa om man har otur. Smak av grönt Te eller gjord på söta bönor. Jädra vilken nit man dragit de två gånger man köpt glass.

Aily
2013-02-07 17:31
#3

#2 Hahaha… ja, det är ju inte några favoritsmaker precis.

 

Gurky
2013-02-10 22:58
#4

#2 Mjukglass med smak av grönt Te är awsome!

AnnaMoonshadow
2013-02-12 10:02
#5

#4 håller helt med dig, tycker det är jättegott

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

FunkyShrimp
2013-03-10 09:51
#6

#1 måste säga att det mesta du skrev behöver inte alls stämma. vet inte vad du fått infon ifrån. men jag ser precis tvärtom det du skrev typ varje dag.^^

Annons:
Aily
2013-03-10 14:28
#7

#6

Ja, jag skrev ju det också. Beror ju så klart på var och hur man lever och bor. Min beskrivning var endast brottstycken av hur några av mina vänner har det. De är alla jämngamla med mig, har tonårsbarn eller yngre sådana.

Av ren nyfikenhet, var i Japan är du?

 

Gurky
2013-03-10 17:56
#8

Kan ju berätta om hur min familj har det, även om jag tror att dom inte tillhör det vanliga. Till skillnad från Ailys vänner så har dom ett ENORMT vardagsrum, inga skjutdörrar eller liknande(byggt i "västerländsk" stil). Mina syskon som är tonåringar brukar komma hem runt 17, dom har skola efter den vanliga skolan och även skola på lördagar. Deras mamma som har en plastkirurgiklinik arbetar ca 8-20 varje dag och ibland även ännu mer. Vintern i Japan känns kallare än i Sverige tycker jag iaf och det kan snöa även fast det är runt 5C och även om det är minus så känns snön som blötsnö. Det är min erfarenhet iaf :P När det gäller arbete i Japan finns det två olika typer kan man säga, ett där du har fasta tider men där du är utbytbar och sen dom där du förväntas arbeta mycket övertid men då har du ett säkert arbete. Jag skulle personligen aldrig kunna tänka mig att arbeta i Japan, men utöver det är det ett underbart land :)

Aily
2013-03-11 09:16
#9

De västerländska, läs skandinaviska, husen är väldigt populära i Japan men också väldigt dyra. Många drömmer om ett. IKEA har också blivit superpopulärt, och vi vet ju hur deras möbler ser ut. 😉

Är det fortfarande okej att arbeta på studentvisum? Är det något ni som är i Japan nu gör?

 

[PeterWem]
2013-03-11 14:55
#10

#9 Det är okej. Fick en stämpel i passet först bara. Jäkligt surt med yenen som fallit som en fura bara. 750 yen i timmen, vad blir det, 50 kr?

Upp till toppen
Annons: