Annons:
Etikettövrigt
Läst 3864 ggr
medde
2012-12-30 10:46

Japans inställning till valjakten

Vet inte om det passar sig att skriva om detta här på sajten, men då man läser på "om sajten" så står det att ni även tar upp nyhter allmänt om allt som rör landet.

Hur ställer ni er här på sajten om valjakten som pågår varje år i Antarktis? Där jagas det val i så kallat forsknings syfte år efter år. Man skjuter valen med harpun sedan tar man in den intill båten och börjar skjuta på den med gevär, Ett tilltag som kan ta upp till ca 50 minuter innnan valen är död. Tror ni att Japan använder valen och köttet till forskning som det sägs varje år. Man har som mål att bland annat döda 900 vikvalar samt annan val, man har kvot på ca 1300 valar varje år, Men dom är hårt ansaatta  och följda av Sea Shepherd som är där för att stoppa denna olagliga förtäckta valjakt som pågår varje år.

Hur ser ni på den här valjakten som Japan gör? Båtarna då bland annat Yushin Maru" som kallas forskningfartyget med sina harpun båtar lämnat hamn för att påbörja den här jakten som pågår till Mars månad, om inte Sea Shepherd får dom att lämna antartiska vattnet tidigare. Vilket är målet att få stopp på denna jakt.

Men jag tycker att det här i ett viktigt ämne och en verklighet som man inte kan blunda för. Utan ta en ställning för valjakten och agera därefter.

If the ocean dies we die!

Länk till  Japanska nyhter

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
2012-12-30 10:48
#1

Jag ber er inte titta på klippet om man är känslig, det är inte att trevligt klipp att se, Men det visar en verklighet vad som pågår där ute.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Aily
2012-12-30 11:03
#2

Svergie står positiv till att valfångstförbudet hävs. Norge står utanför förbudet och jagar val. Japan accepterade förbudet och använder forskningen som svepskäl, för att kunna ta dem och äta dem.

Själv ställer jag mig ganska neutral i frågan. Förstår inte varför ett land som Japan, där man precis som i Norge och Island faktiskt äter valkött, går med på ett sådant förbud.

Sill och torsk får ju inte heller någon särskilt snabb död…

Jag tycker det är värre med all jakt där det bara handlar om att ta en klo, horn eller betar. För att inte tala om Japans delfinslakt…

 

medde
2012-12-30 11:12
#3

Japan är inte med på att ha ett förbud, då dom jagar förtäck i stället.  Det som skrev i the cove Taijii, Är frukansvärt en slakt som är så ohygglig att den inte går att beskriva i ord. Vilket jag anser ska stoppas till varje pris.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AnnaMoonshadow
2013-01-02 13:19
#4

Självfallet får du posta det här på forumet! PRecis som du säger handlar JiF om allt som rör Japan och vi är här för er och det ni brinner för ^__^

när det då kommer till mig och den här frågan måste jag erkänna att jag nog inte är tillräckligt insatt för att avgöra vad jag tycker. Självfallet låter det som om det inte är några kloka anledningar som ligger bakom valjakten och jag står självfallet för att inte utrota/hota några djurarter i världen. Men samtidigt håller jag med #2 om att det finns många liknande frågor både rörande tjuvjakt och komersiell jakt som bara är ett slöseri och dödande för dödandets skull.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

medde
2013-01-03 20:48
#5

#4 Tack=)

Visst förkommer det jakt, men de skilljer Japan från dom andra valjägande länder är att Japan säger sig jaga för forskning, Det gör inte dom andra länderna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Aily
2013-01-03 22:40
#6

#5

För mig är valjakt detsamma, varesig den är dold i forskning eller inte. Jag kan inte se att det ena skulle vara bättre än det andra.

 

Annons:
KlaDkAkA!:D
2013-01-04 11:04
#7

dags för ett litet skämt? elr inte….. Moby is a Dick nemen seriöst, jag tycker det är rätt synd faktiskt, det är jobbigt att dom måste jaga på ett så brutalt sätt också…..

medde
2013-01-04 19:16
#8

#6 Har inte på något sätt påskinat att det är väre med förtäckt valjakt eller en öppen jakt, Det är lika och är så fördömt fel med det hala vilket som. Det jag menade vara bara ett det är så fel att japenera jagar förtäck i sitt forskningssyfte. Lägg korten på bordet! Dom menar att det inte är fel det dom gör och kör på sin "whaling" enbart på ett kryphål i lagen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Aily
2013-01-05 00:06
#9

#8 Det här är politik och inte några kort de bara kan lägga på bordet. Tyvärr är det, politiskt, större än några stackars valars öde. Rynkar på näsan

Japan var emot förbudet av valjakt, men tvingades gå med på det för att kunna fortsätta fiska i Amerikaskt vatten. Här pratar vi om ett land som överlever på fiske och risodling. Det är nog svårt för de flesta svenskar att förstå det här, vi som nästan uteslutande käkar grisar. (Förövrigt det mest svinäckliga kött jag vet - yuk! Flört )

Människorna håller på att fiska ut haven, jaga ur skogen och skövlar regnskog. Vi förstör för oss själva, men människor som behöver mat ser till det i första hand. Igen människa vill svälta för att människor om några hundra år också ska ha mat. Vi lever för stunden och ser till vår egen överlevnad i första hand. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Den som inte äter dör…

 

Aily
2013-01-05 00:06
#10

#7 lol Cool

 

medde
2013-01-05 09:26
#11

# 8 större än några stackars valars öde. Rynkar på näsan? Med den tanke gången kan jag inte säga mer än mycket tråkigt. samt inte så mycket insatt i ämnet och det som sker därute

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AnnaMoonshadow
2013-01-05 10:36
#12

#11 jag tror inte #8 menade det uttrycket som något personligt eller negativt utan bara ett sätt att belysa att frågan är komplicerad. Alla människor tänker inte lika, särskillt inte när det kommer till mat eller ekonomi och då finns det säkerligen de som inte alls tar hänsyn till valens rätt till liv.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Aily
2013-01-05 11:31
#13

#11 Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Politiskt sett är valarnas intresse i den här frågan underordnad.

Sen tycker jag det är lika fel när vi här i norr jagar valen som de där borta i öster, oavsett varför vi gör det. De flesta arter av val är utrotningshotad på grund av människan, som många andra djur. Gepaden saknar helt variation i sin dna vilket betyder att den på sikt är utdöende. Vissa arter av Tigern är helt borta där människor tagit över, och samma gäller för flera djurarter. Det här är inte ett problem uteslutande för valarna.

Jag försöker inte försvara något, bara förklara…

 

Annons:
AnnaMoonshadow
2013-01-09 11:59
#14

Flyttar tråden till kategorin Övrigt då den inte egentligen är OT

/mod.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Nightcat]
2013-01-16 19:42
#15

Jag tycker att att valjakt är bågor fulkomligt förfärligt. Det är ju inte som att skjuta en älg pang och så dör den (oftast). De här valarna torteras innan de dör, det finns ingen ursäkt för valjakt. Många valar är dessutom extremt hotade.

medde
2013-01-16 20:25
#16

#15 Viist är det så, det tar lång tid innan den dör. Valjakten som är nu på G igen i antartiska vattnet.  Kommer det at skjyta många valar och så även hotade valar. Men min stora förhoppning är åter att Sea Shepherd sätter stopp på den hela och ser till att den japanska valflottan vänder hem igen med ett tomt fabriksskepp Misshin Maru

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Aily
2013-01-17 00:05
#17

#16

Jag är inte helt insatt i hur själva valjakten går till, men på vilket sätt jagar islänningar och norrmän? Du får det att verka som att det är just japanerna som plågar valarna värst? Jag kan inte försvara någon valjakt, men det känns som om du försvarar jakten som sker här i norr med dina angrepp på just Japan. Jag är lite nyfiken på varför, eller har jag bara missförstått?

 

medde
2013-01-17 09:00
#18

Det kämpas lika mycket mot det som sker på Färöarna och ders grind som skrev varje år. Så inte är dte enbart mot japanerna. Men det som skillljer det i en sak. Det som skrev på Färöranna är inte förtäck utan sker öppet.  Men det kämpas för hela havet den blåfenade tonfisken etc.. Men nu var detta en sajt om Japan då bringade jag inte upp andra länder, det kan jag göra på någon av mina egena djursajer i så fall.

Som jag avslutade mitt sista ord i #0

If the ocean dies we die!

Vilket indikerar tycker jag att det är havet och dess invånare jag syfter på,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Aily
2013-01-17 14:31
#19

Okej, ja, då är jag med. :)

Men jag berättade varför den är förtäckt, så jag hoppas du förstår det också.

Vi är fler människor på jorden än det finns mat till. Vem har rätt att äta och vem har rätt att förneka någon annan mat?

 

Upp till toppen
Annons: