Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 3032 ggr
Virkan
2012-08-27 19:15

Ska till Japan! (frågor..)

Hej!

Jag ska till Japan med en kille ur min klass och en lärare, vi ska vara där i tio dagar. Först landar vi i Sapporo, vi är där några dar sen ska vi vidare neråt typ, och sista dagen ska vi vara i Tokyo :))) Jag ska bo hos en familj i två dagar tror jag, ensam! (kommer att bli lite läskigt) Längtar!! :D

Lärarna valde ut två elever som skulle följa med, och eftersom jag ÄLSKAR Manga och Anime, blev jag överlycklig när dom valde mig!! hihi :D

Jag har tränat på några ord, och jag kan hej, hejdå, tack, ja, nej, förlåt, godnatt, godmorgon och jag heter__ ^^ Har någon något förslag på fler ord eller fraser som är bra att kunna?? Hur säjer man "Ursäkta mig" (om man ska gå från bordet eller nåt) på japanska?

Och hur är "vett och etikett reglerna" i Japan? :-) Är det många som kan engelska i Japan? Hur ser eluttagen ut där?

Fler frågor kommer säkert dyka då och då, ni får stå ut med mig ^^

(viste inte vilken katergori jag skulle sätta denna tråd..)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Annons:
Virkan
2012-08-27 19:27
#1

Kom på en till fråga; Hur är det med rakhyvlar och sånt i resväskan (inte handbagage) :P ^^

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Aily
2012-08-28 00:07
#2

Strömmen i Japan är 100 volt, 50 Hz i östra Japan, 60 Hz i västra. Apparater som går att ställa om till 110 volt brukar fungera, men en adapter för uttaget behövs, eftersom Japan, likt USA använder platta stift. Dessa kan köpas på stora elektronikvaruhus.

 

AnnaMoonshadow
2012-08-28 15:19
#3

när det gäller rakhyvlar, andra vassa saker och vätskor brukar det gå bra om det ligger i det incheckade bagaget, men det kan man ta reda på genom att läsa på flygbolagets hemsida där även mått och vikt på väskan brukar anges.

när det gäller vett och etikett är de lite "hårdare" än i sverige, man tackar alltid och man visar de äldre respekt på ett annat sätt än här. De har ju till och med ett väldigt utvecklat sätt att tala respektfullt till varandra på japansla. Dock kan de nog ha överseende om du gör några misstag då du inte är infödd Japan själv. Japaner brukar också i allmänhet (det behöver inte alltid stämma dock xD) vara extra vänlig och tillmötesgående mot utlänningar, speciellt om de tagit på sig ansvaret att låta dig bo hos dem.

Engleskakunskaperna är varrierande, de äldre generationerna har mycket svårare för engelska men även de yngre kan vara väldigt knapphändiga i sin engelska. Dessutom har Japaner generellt lite svårare med det engelska uttalet så de får ett väldigt speciellt uttal även när de kan en del av språket. Tror dock ni kommer kunna göra er förstådda med teckenspråk m.m.

Hoppas jag kunna hjälpa dig lite och fråga gärna mera :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Virkan
2012-08-28 19:25
#4

Tack så mycket för era svar! Det hjälpe :-)

Jag tycker det är svårt att uttala dom japanska orden, finns det någon sida där man kan lyssna på olika ord? (jag brukar kolla på Anime på japanska, men det är lite svårt att höra vilket ord som är vilket, dom pratar så snabbt!)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

[Tilde]
2012-08-28 23:34
#5

Ursäkta = sumimasen, väldigt användbart!

Som de andra skrev så har de andra eluttag… En artighetsgrej är att hålla sig till sidan när man åker rulltrappa = superviktigt! :P Sen ska man också vara tyst i tunnelbanan.

När jag var i Japan var de enda som kunde engelska (förutom min japanska kompis), de som jobbade på KFC, hahaha! Du kommer inte långt med endast engelska, med andra ord. Kan du några japanska ord och visar med teckenspråk eller pekar på t.ex. kartor så klarar du dig nog.

Japanska ord uttalas i princip som de stavas. Tror du kommer att göra dig förstådd, även om du har lite fel betoning i ord (det brukar svenskar ha i ord som sayounara och arigatou, exempelvis). Lyssna gärna noga på serier och Anime, eller möjligtvis youtube-videor. Det ska nog gå bra Glad

En till artighetsgrej är att inte glo folk rakt in i ögonen och att om du tar emot något så ska du ta emot med båda händerna. :)

[PeterWem]
2012-08-29 11:15
#6

Bor i Sapporo, så har ni lust att träffas när ni är här så skicka ett pm. Inte så ofta jag får praktisera svenska.

Annons:
Virkan
2012-08-30 16:15
#7

#5 Så ska man inte titta folk i ögonen när man pratar med dem? Och tack för tipsen! :D

#6 åh, det skulle vara spännande att träffas, men jag vet inte vad lärarna planerar att vi ska göra ^^ Vi går se vad som händer :-)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

[PeterWem]
2012-08-30 18:35
#8

#7 Japps. Kan lärarna japanska?

FunkyShrimp
2012-09-18 12:58
#9

#5 vart har du hört att man inte ska kolla folk i ögonen?

[Tilde]
2012-09-18 13:35
#10

#9 Både läst och hört av min japansklärare (som är japan) :P Alltså det handlar ju om främlingar. Att titta på näsan är tydligen trevligare. Tungan ute

FunkyShrimp
2012-09-18 14:00
#11

#10 jasså, jag och alla andra tittar alltid folk i ögonen, ingen bryr sig här.
Ska fråga japanerna om det ^^

AnnaMoonshadow
2012-10-06 12:33
#12

det är väl ett sätt att visa respekt att inte stirra ut någon rätt i ögonen liksom xD man kan ju fortfarande läsa varandras ansikten utan att blänga :P

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Aily
2012-10-06 13:14
#13

Det är varje japans rätt att stirra obehindrat på det som är konstigt och annorlunda… Europeer till exempel. Tungan ute

 

Annons:
AnnaMoonshadow
2012-10-06 13:19
#14

Haha kanske det, men det kanske inte uppskattas lika mycket om den där konstiga utomjordingen stirrar tillbaka xD

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Aily
2012-10-06 13:35
#15

Hehe… nä, kanske inte, men du känner dig förmodligen besvärad först. Cool

 

[PeterWem]
2012-10-06 15:32
#16

Svenska konsulatet i Sapporo. Svensk flagga utanför. Svenska vapenskölden utanför. Yes tänkte jag, här kan jag prata svenska eller engelska. Nej då. Ingetdera. Vad är meningen med ett konsulat om ingen kan kommunicera med utlänningar?

Hur som helst var det en äldre herre jag fick prata med medan tjejerna som jobbade runt omkring slutade med det de gjorde och råstirrade. Slår vad om att någon utav de där kunde engelska. Bara det att det inte är så seden är i Japan att man låter någon ung tös visa framfötterna framför den äldre herren.

[luneri]
2012-10-06 16:23
#17

De flesta japaner kan knappt engelska, så det är en bra ide att köpa en japansk frasbok. Där står några av de vanligaste fraserna samt hur man uttalar, brukar finnas i de flesta bokaffärer. Uttalet är inte så svårt egentligen, ganska likt svenska uttalet  om man jämför med andra språk där orden kan uttalas helt annorlunda i jämförelse med svenskan.

Jag tror de flesta japaner tycker det är väldigt roligt om man vill lära sig deras språk och de brukar gärna lära ut ord och fraser (av egen erfarenhet) så passa på och lär dig så mycket du kan när du är där! :)

Japaner brukar också tycka det är intressant och roligt med turister, speciellt i mindre orter, och på landsbygden kan man nästan bli utstirrad för de är så ovanligt med turister:P

Ett tips är att lära dig de vanligaste fraserna och meningarna i så stor utsträckning som möjligt innan du åker för det kommer underlätta en hel del.

[luneri]
2012-10-06 16:27
#18

http://www.youtube.com/watch?v=OSApjnwCF5w här kan du höra hur man uttalet är i japanskan. Finns flera delar i den serien.

FunkyShrimp
2012-10-08 08:51
#19

#12 men såklart man inte stirrar som en idiot på folk, var ju inte det jag sade. Men att titta normalt på en person i ögonen, det gör alla här, inget konstigt eller respektlöst med det. Vet inte vart det där kommer ifrån att det skulle vara respektlöst att kolla folk i ögonen.

FunkyShrimp
2012-10-08 09:01
#20

#17 japanska språket är enkelt att uttala om man ser på hur ord skrivs. Man uttalar orden som det står (tex inte massa konstiga ljud som stavas på ett sätt och uttalas på ett annat, som finns i många språk tex svenskan.) Dock är japanska INTE ett lätt språk att uttala. Det är jädrans svårt att uttala ord korrekt här. Kan skilja jättelite i uttalet, och det gör så att antingen så pratar man om en blomma eller om en näsa, tex. Väldigt liten skillnad i uttalet, men fasen vad svårt det är. Så japanska är som sagt inte ett lätt språk att uttala :)

Annons:
AnnaMoonshadow
2012-10-08 10:05
#21

Oh, kom att tänka på en About.com-sida som har ljudfiler för en del japanska ord upplagd. Kanske kan vara något för att öva på uttalen?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tilde]
2012-10-17 20:27
#22

#20 Beror nog på om man har ett öra för språk eller ej :)

Aily
2012-10-17 21:44
#23

#16

Hehe… Ja, det är ju lite annorlunda mot Sverige, minst sagt, där äldre med glädje tar för givet att de yngre kan bättre och lämpar över det på dem. Tungan ute

 

FunkyShrimp
2012-10-19 18:25
#24

#22 nej, som sagt det är lätt att uttala i skrift när man läser det.
Men att prata är helt annat.
Kanske de förstår ungefär vad du menar, men vissa saker som jag frågat om som är självklara förstår de inte. Så nej, om du inte kan japanska hyfsat ordentligt så betyder det inte att du kan prata japanska.

Om du har japanska vänner som kan hjälpa dig är det en annan sak. Men att inte ha pratat japanska med en Japan är inte att tro att du kan japanska. Sorry.

[Tilde]
2012-10-19 18:58
#25

#24 Jag studerade japanska i 2 år och hade en japansk lärare, hon lärde oss massa om ord som typ är likadana fast ändå inte. Var också i Japan på språkresa där vi fick klara oss på det vi hade lärt oss och det gick galant! Min japanska kompis blev riktigt impad. :)

Vad är det med dig och attityd? haha Tungan ute

[luneri]
2012-10-20 14:50
#26

Jag tror det kommer gå bra för dig sålänge du verkligen är motiveradGlad

Tina-A
2012-10-22 18:46
#27

Skulle bara säga att jag är SÅ avundsjuk på dig TS! ^^

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
[Mirjam76]
2013-03-04 21:17
#28

Min dotter är på väg till Japan i detta nu. Dom ska till Tokyo och sen till Nagoya. Hon är överlycklig 🙂

Aily
2013-03-05 01:33
#29

#28 Kan jag tro att hon är. Nagoya är en stor stad… men det är ju Tokyo också förstås. 😃

 

Upp till toppen
Annons: