Annons:
Etikettresor
Läst 3992 ggr
[Vargöga]
2012-04-03 19:56

Vad kostar det?

Vad kan det kosta att fara till Japan? Tänkte mig ett enkelt hotell i två veckor.

Jag har börjat fondspara så om 5 år har jag fått ihop 3000€ (ca 30 000kr, grovt räknat). Jag kommer att fara ensam.

Behöver jag spara mera pengar?

Annons:
[PeterWem]
2012-04-04 09:24
#1

Varför inte couchsurfa? Kostar inte ett öre. Var borta i Japan i 11 dagar och betalade enbart för kollektivtrafiken.

Drar förövrigt iväg till Japan imorgon för att studera är i ett år. De 12 kvadraten jag ska bo på kommer gå på runt 48000 i ett år, så dina 30000 klarar du dig duktigt på om du inte väljer hotell varje natt.

[Vargöga]
2012-04-04 12:20
#2

Tack. Det ger mig hopp iaf. Skrattande

Novachan
2014-01-11 08:32
#3

Har sett i fler trådar nu att folk nämner couchsurfing, men vad är det för något?

Finns det någon hemsida som kollar alla billigaste möjliga tid för att åka till och tillbaka till Japan - oavsett dess tidlängd. Jag tänker om det är billigare att resa inom visa tider på året, och om det ibland råkar finnas specialerbjudanden eller liknande som typ "åk till Japan tur och retur men stanna bara där i 3 dagar". Är det billigare/dyrare att stanna längre/kortare?

Vad kostar att bo på hotell? Eller finns det andra boendeformer som är billigare - och säkra?

Calcifer
2014-01-11 10:01
#4

#3 Couchsurfing är i princip att du sover på en annan människas soffa. Oftast gör man det bara i 2-3 nätter som mest. Ibland behöver man betala en liten summa, men ibland räcker det att man t:ex bjuder på frukost eller middag under dagarna man bor där. Det finns hemsidor där man kan efterlysa folk som erbjuder sig att ta in andra.

Det finns vandrarhem i Japan också, men som tjej kan det vara besvärligt att hitta ett där man bor bo, och renligheten/säkerheten är inte alltid på topp - men man får faktiskt det man betalar för så man kan inte kräva så mycket om man inte har pengar att lägga ut.

När jag tidigare funderade på att bara åka till Japan som turist så räknade jag ut att två veckor i Japan skulle kosta minst 20 000:- inklusive resa plus hotell men inte med allt annat som mat, aktiviteter osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AnnaMoonshadow
2014-01-11 19:56
#5

När jag åkte till Tokyo bodde vi på Ks House, ett backpacker-vandrarhem men bra service och billiga rum. Det finns fler i samma kedja över Japan t.ex. Kyoto och Hiroshima. Jag rekommenderar detta till  de som är intresserade. Det var rent och snyggt och snäll personal som kunna bra engelska och som hjälpte till med allt man funderade på. Uppehållsrummet var även jättetrevligt då man träffade andra som bodde där. 

Couchsurfing är lite osäkert eftersom det inte är några officiella bokningar/hyror/köp utan en överenskommelse mellan privatpersoner, man vet aldrig vad som kan hända.

när vi åkte räknade vi på ca 20.000kr/person för allt, men kom undan lite billigare. Det går att få tag på billig mat om man satsar på japansk mat i hål-i-väggen-restauranger och inte köper så mycket souvenirer m.m. Dessutom är det klokt att vara ute långt i förväg när man köper flyg, det brukar bli billigare då. Man ska dessutom se till att jämföra flygresor både mellan bolag och olika datum så man hittar billigare. Tex. brukar det vara billigare att flyga på vardagar.

När det gäller tidsperioder vet jag inte riktigt. Det är våren och försommaren som rekommenderas när man åker till Japan, kanske mars-juni beroende på vart man åker, så det borde i teorin vara billigare att åka senare på året. Vet att våra flygbiljetter i juli låg på ca 9000kr tur och retur, då var vi borta två veckor och vi bokade nog i februari nån gång. 

Jag rekommenderar en längre period när man planerar resa till Japan, två veckor och uppåt, det är långa och dyra flygresor så när man väl gör sig tid och råd ska man se till att göra det ordentligt. Dessutom finns det så mycket att se och uppleva och man skulle inte hinna med så mycket på några få dagar. Flyget kostar ju ändå ungefär lika mycket oavsett hur länge du stannar i landet så det är boendet/maten som höjer priserna. 

Hmm… kommer inte på nå mer smarta tips just nu men jag har säkert något, återkommer om jag kommer på nå mer. Eller fråga vidare ;)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Novachan
2014-01-11 20:05
#6

Antar att man inte använder så många mjölkprodukter i Japan? Tänker på om man har specialkost och behöver tänka speciellt på vad de brukar ha i maten. Brukar de ofta har ägg och/eller vete i maten?

Annons:
Calcifer
2014-01-12 03:24
#7

#6 Ägg absolut. Mjölkprodukter är också relativt vanligt, vad jag vet. Jag äter ofta mat som det är ägg eller mjölk i. Vete har jag inte reflekterat över faktiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: