Annons:
Etikettermatdryck
Läst 2948 ggr
tvättäkta bybo
2011-11-02 22:26

hjälp fort! lite besviken..

det är så att vi ska käka Sushi nu på fredag, jag gör själv.

alltid tidigare har jag gjort maki och nigiri, med lax, räkor, avokado, gurka, Wasabi, Soja och inlagd ingefära.

nu tänkte jag att jag skulle ta det till nästa level! ;)

och göra "riktig" Sushi, altså mer japansa ingredienser.

funderar på att göra temaki oxå denna gång.

ingerdienser jag hade tänkt: tonfisk, rom, lax, räkor, tamagoyaki (hur gör man det?) har ni andra förslag? ål, hittar man det på tex coop forum?

vet ni var jag hittar recept på "riktig" Sushi?

hittade bara recept på den försvenskade varianten, med majonäs och shit…

ingen nybörjar-sushi här inte!!

HJÄLP!! FORT, FORT!! :P

Annons:
Leopaexd
2011-11-04 00:00
#1

Lite sent svar nu, men du kanske har nytta av det ändå?

Om du vill göra mer japansk Sushi (eller iaf mindre svensk Sushi :P) så ska du absolut ha konbu (tång) när du kokar upp riset, väldigt viktigt för att få rätt smak. Om du gör din egen sushi-su (sushivinäger) så gör den inte för söt eller för sur, ofta funkar det bra med färdigköpt.

Temaki är väldigt gott, men det är viktigt att de tillreds precis innan de ska ätas, de är nämligen godast när sjögräset är frasigt (det blir snabbt geggigt).

Majonnäs är gott i temaki och är faktiskt inte en försvenskad variant, jag har själv ätit Sushi med majonnäs på i Japan. Det ska dock vara japansk majonnäs för att det ska bli riktigt gott (kewpie :D)

Tonfisk kan vara svårt att hitta av tillräcklig kvalitet (har iofs inte kollat så mycket efter det). Rom passar bra i temaki, dock inte tillsammans med majonnäs.

När man gör tamagoyaki har man i fiskbuljong (dashi, inte vanlig svensk) och lite socker. Man häller i en liten mängd i pannan, rullar ihop, häller i mer, rullar upp på den gamla och fortsätter på det viset. Fyrkantiga stekpannor är bäst men det går i vanliga.

En variant som man sällan ser i Sverige är gunkan-maki (slagskeppsrullar), det passar utmärkt till exempelvis rom eller tonfiskröra. Tänk dig en färdigskuren bit makizushi, fast bara ris i och lite mer oval. Förläng sedan sjögräset uppåt så att det bildar en liten inhängnad, där lägger man fyllning. Sök på gunkanmaki på google så får du bra bilder.

Upp till toppen
Annons: