Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1379 ggr
Nordqvist
6/12/11, 10:10 PM

Koreanska Suffix

Vad kallar man sin pojkvän/vän (Kille) om han är yngre än en själv? Jag hittar inget sånt! "lillebror" funkar ju inte på ens pojkvän/vän lixom! XD Och Oppa är väl bara för de äldre? Eller?

___________________________________________
little brother/little sister - dongseng

older brother (female saying this) - oppah
older sister (female saying this) - unni

older brother (male saying this) - hyeung
older sister (male saying this) - noona

umm sometimes they use sungsengneem - to address others for like someone with a job position.. doctor with a PhD

Mr. Kim is Kim-shi (pronounced she)
Mrs. Jeung is Jeung-yuh sah
Ms. Seo - can be konglish "Mi suh Seo"

umm… some common Korean last names: Kim, Seo, Yoo, Lee, Chun, Cho

mother = (very formal) uhmuhneem (informal) = uhmma
father = (very formal) ahbuhneem (informal) = ahppah

teacher/headmaster = sungsengneem
___________________________________________________
Wikipedia säger såhär!

Har jag missat något eller?

Annons:
Liss
6/12/11, 10:21 PM
#1

Är det en kille så säger du Oppa. Det är både bror/manlig vän/pojkvän.

Eller så säger du yeo-bo ;) eller kanske Aein ^^

Jag har i alla fall inte hört, märkt att dem skulle säga något annorlunda för att killen är yngre än dem. Är man vänliga med varandre är det oppa. Eller chingu - friend. ;)
Beror på vad du vill påpeka.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Nordqvist
6/13/11, 12:04 AM
#2

Även om personen är yngre alltså? kan man säga Oppa? Du är mer insatt än vad jag är iaf! ;) jag litar på Dig nu Liss!! :D

Liss
6/13/11, 12:48 AM
#3

Ja, jag kan verkligen inte komma på något annat tilltalsord. Det är alltid "Oppa" i dem fallen, även om kvinnan är äldre. Eller så är det namnet och shi såklart.

För Oppa är ju bokstavligen, egentligen, äldre bror. Men eftersom dem använder Oppa även för manliga vänner och pojkvänner - så blir det ju även för yngre pojkvänner.

Jag tror liksom inte det spelar någon roll om kvinnan är äldre, eller vilken ålder alls. Bara att mannen i fråga är ung.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
6/13/11, 5:34 AM
#4

Ey, vänta.. vänta… Nu har jag tänkt på det här länge. Och anledningen till att jag inte hört något annat, är just för att dem INTE säger oppa.

Är man äldre så säger man helt enkelt namnet på personen i fråga. Om inte något annat, så som namja chingu = bokstavligen pojkvän. Eller dangshin, yeobo eller chagi beroende på hur seriöst förhållandet är.

Så det finns inget tilltalsnamn för äldre kvinnor till yngre pojkvänner ^^

Hm.. det här var ju faktiskt intressant, när man får tänka så det knakar xD

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Nordqvist
6/13/11, 6:38 PM
#5

man får inte ha yngre killar i Korea helt enkelt! XD

Liss
6/13/11, 10:37 PM
#6

Haha neeh precis ;D Det är bara killarna som vill ha yngre tjejer som kallar dem Oppa.. annars får dem ju inte höra det ;D erhm…

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Upp till toppen
Annons: