Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 1827 ggr
CHoPSTix
2011-05-03 19:35

Hjälp?

Hej! jag har en liten fråga till alla er som kan japanska.

Om man säger tex. Sakura (gillar det namnet xD) dricker vatten, då säger man ju: Sakura ga/wa mizu o nomu

Men om man pratar om sig själv då?

Jag vet att watashi är jag, men det låter inte riktigt rätt att säga watashi ga/wa mizu o nomu. Eller heter det så?

Jag vet inte riktigt om ni förstod vad jag behövde hjälp med.. Men kort sagt: Vad heter 'jag' om man ska säga en mening som tex. Jag dricker vatten? Eftersom att google translate inte riktigt går att lita på..

tacksam för svar!

Goodbye Kitty <3

Annons:
[KilledbySnape]
2011-05-04 11:28
#1

Jag dricker vatten - watashi wa mizu o nomu.

(Fast det behövs inget personligt pronomen där över huvud taget. Det räcker oftast att säga "mizu o nomu".)

CHoPSTix
2011-05-04 16:54
#2

Okej :) tack så mycket ^

Goodbye Kitty <3

[Angel88]
2011-05-07 11:43
#3

#0 och #1 det ska vara watashi wa mizu wo/ o nomimasu. -
わたし(jag) は (partickel wa) みず (vatten) を (partickel wo/o skrivs wo för att få tecknet, utalas o) のみます (driker)。
Numu のむ är grund form, du måste ändra det till positiv activ form nomimasu のみます.

[KilledbySnape]
2011-05-07 15:21
#4

#3, Beroende på vilken situation du befinner dig i så räcker det med verbets grundform. Vardagligt och informellt behöver man ofta inte tala så propert, och då funkar det utmärkt att säga 水を飲む. :)

[Angel88]
2011-05-08 00:32
#5

#4 tja det funkar ju. Men om du inte känner personen du patar med eller skriver till, uppfattas det som väldigt oförskämnt.

Bättre att lära sig den artiga formen först, då det är det som styr.. Inget illa menat.. läser själv Japanska på högskolan just nu, nybörjar kursen.. Vi lär oss i stort sett bara den artiga biten först. Informellt tal och skrift används innom familjen, nära vänner eller klasskambrater.. TystSkrattande

min japanska lärare hadde nog godkänt det, men inte tyckt det vart tillräckligt..

[KilledbySnape]
2011-05-08 13:46
#6

#5, Ja, jag sa då inget annat heller. .. Flört

Måste ändå tillägga att allt inte handlar om att kunna uttrycka sig till de högre i "rang" än en själv -- den informella sfären är också viktig.

Om man strävar efter att kunna språket ordentligt så ska man givetvis lära sig att hantera verben och anpassa språket efter mottagaren, men glöm inte att man tills dess kommer undan med mycket bara för att man är utlänning. Få japaner tar illa upp för att en gaijin inte använder rätt grad i språket!

Men nu var det ju inte verbet hon frågade om, och jag tror nog att hon använde 飲む mest som ett exempel. :)

Annons:
[KilledbySnape]
2011-05-09 12:30
#7

Helt OT:

Vilken tur du har som kan plugga japanska på din skola! Blir riktigt avundsjuk haha, min högskola har inga språkkurser över huvud taget. :P Varken japanska eller nåt annat.

CHoPSTix
2011-05-10 20:39
#8

Tack alla <3

Goodbye Kitty <3

Upp till toppen
Annons: