Annons:
Etikettoff-topic
Läst 9320 ggr
AnnaMoonshadow
2011-03-08 13:38

hårfärg

Okej, det här är kanske lite OT men tänkte att några av er verkar vara experter så jag kan få ett bra svar i alla fall :P

Jag tänker antagligen färga hela eller delar av mitt hår till rosa inför UC och undrar vilken sorts färg som är bäst? Måste man bleka håret även om man är blond? Vill inte slita på håret men känns som om jag kommer behöva göra det ändå…

Tack för svar ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Liss
2011-03-08 16:32
#1

Ju "vitare/ljusare" hår du har undertill desto bättre blir det, när du använder extrem hårtoning. På brunt fäster det näst intill inte alls.
Jag kör med direction och är jätte nöjd med den, när det gäller röda färger. Dem sitter bra och länge. Annars ska stargazer vara bra med.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-08 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag använder Stargazer, och den är inte skadlig för håret. Tvärt om: Det är som en färgande hårinpackning. Jag har använt Stargazer i flera år och testat många andra märken, men för mig sitter Stargazer längre än den angivna tiden på 8 duschar. Jag använde mig av nyansen "Magenta" när jag ville ha chockrosa, och det höll i en månad utan att jag behövde göra någon omfärgning eller så. Visst bleknade det, men det såg fortfarande jättebra ut efter en månad.

Men ja, du måste bleka det innan. Detta eftersom du måste öppna upp hårfibrerna - och detta gör du med blekningen. Om du vill att det ska hålla längre rekommenderar jag att du sköljer håret i vinäger. Vinäger sluter hårfibrerna och gör så att färgen håller längre. Använd inte hårinpackningen som medföljer efter blekningen! Då biter inte färgen lika bra. Tänk på att färgen fungerar som en hårinpackning också.

Men om du ska färga håret med "Magenta" så får du göra det några dagar innan, kanske en vecka innan, så att du hinner tvätta bort det mesta av restfärgerna. Samt att den färgen är så extremt färgande (färgar plast och kakel bland annat) att huden också blir rosa. Det tar en eller två tvättar innan det försvinner.

Hårinpackning drar ut färgen från håret, så använd balsam om du är rädd om färgen. Balsam kan man också använda som hårinpackning. Jag brukar sova med det ibland, och håret är superhärligt när man vaknar på morgonen och sköljer ur det. xD

Bifogar ett foto från när jag hade magenta hår så ser du hur det ser ut med magenta. Vet inte om det är för mörkt för dig. Finns ljusare rosa färger också, men dessa har jag ingen erfarenhet av. Magentan är dock mörk i början (nästan mörk rosalila), men efter två tvättar blir den sådär som på den bifogade bilden.

AnnaMoonshadow
2011-03-08 19:02
#3

Tack för svaren :P nu ska här planeras och köpas ^^Får se om jag är rosa till UC

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Liss
2011-03-08 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har testat - Rubine, Poppy red, Vermillion red, Rose Red, Pillarbox red, Tulip, Cerise, Violet inom Direction. Och Poppy red till exempel, blir jätte röd i början.. men efter en-två tvättar blir det rosa-aktigt. Det är poppy red jag har i luggen, på bilden. Och det sitter som berget egentligen. Som alla röda färger, som sagt.

Och så är typ alla dem där toningarna bra för håret. Så man kan hålla på lite som man vill. Det enda som tar är ju blekningen innan.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
2011-03-08 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En favorit är dock Cerise! Fast på bilden tror jag att jag blandade Cerise och rubine eller något.

(den jag gillade minst är vermillion red, eftersom den vart mörkröd)

Good luck Annamoonshadow ;D

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-09 08:41
#6

Sedan får man inte glömma att man kan blanda färgerna också med varandra om den färgen man vill ha inte finns. xD

Annons:
Liss
2011-03-09 17:33
#7

#6 Precis. Som jag gjorde i #5 som sagt :)

Det är väldigt enkla färger att pyssla med egentligen.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnnaMoonshadow
2011-03-18 17:21
#8

haha tack så jättemycket XD nu ska vi se om det blir något av det här :P Har aldrig färgat särskillt mycket så kan ju bli ett äventyr ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tan-chan]
2011-03-18 17:22
#9

#8: Det kommer säkert bli awesome! (^0^) Lycka till! Glöm inte att visa oss sedan! ♥

AnnaMoonshadow
2011-03-18 17:23
#10

Haha förhoppningsvis är det fixat till UC om inte annat ^^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Liss
2011-03-18 17:24
#11

#10 Wohoo.. då får vi se live ;D

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-18 17:25
#12

#10: Awesomeness! ♥♥♥

AnnaMoonshadow
2011-03-18 17:26
#13

vi får ju hoppas på det ;D så det inte blir nå fel och jag dyker upp flintis, fast då får ni ju se det IRL istället xP

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
[Tan-chan]
2011-03-18 17:28
#14

#13: LOL! Jag och Liss har nog färgat mycket mer än du har gjort, och vårt hår sitter fortfarande på plats. Så du kan pusta ut. xD

(Hade en intensiv blekningsperiod då jag hade panik att få bort min svarta hårfärg inför förra årets UC, och blekte med extremt stark blekning från Stargazer typ 6 gånger på 2 veckor… Än håller håret finfint. xD)

Liss
2011-03-18 17:29
#15

#13 Det ska gå långt, för att du ska lyckas bli flintas vännen :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnnaMoonshadow
2011-03-18 17:34
#16

Toppen xD Nej, är inte så orolig egentligen. Det jobbigast är väll om man missar något. Tror jag ska ge syrran i uppdrag att färga eftersom hon gjort det så många gånger förut att jag tror hon gör det hela bäst :D

Nu gäller det bara att samla ihop lite pengar och beställa färgen. Fast det är ingen brådska. Tänkte klippa mig först och satsa på färgningen närmare sommaren ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tan-chan]
2011-03-18 17:37
#17

#16: Ja, det är alltid bra att låta någon färga och kontrollera så att det är färg överallt. Tänk dock på att om du har långt hår så får du köpa två flaskor av vad för nu märke du vill ha. Jag testade dock att späda ut det med lite vatten, och det fungerade lika bra det. xD

AnnaMoonshadow
2011-03-18 17:42
#18

nja, har tänkt klippa av mig till våren. typ till hakan eller så. Vilket i sig kommer vara något nytt när jag haft som kortast till axlarna i flera år :P

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tan-chan]
2011-03-18 17:49
#19

#18: nice! det är typ det jag har nu, fast kanske lite kortare. Då räcker en Stargazerflaska tre eller fyra gånger för mig när det gäller nyansen Magenta. Andra färger kräver lite extra, som det gula och orangea. Jag var påskgul i håret för en och en halv månad sedan. xD

AnnaMoonshadow
2011-03-18 18:21
#20

haha skoj :D Tror jag tänker satsa på en väldigt ljus rosa och hoppas det blir bra ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
AnnaMoonshadow
2011-03-18 18:31
#21

berättade just för min mamma att jag tänkte färga. Hon bara stirrade först. Sen utbrast hon: "men tänk om du skulle få ett jobb då? du är för gammal för sånt." och sen satt hon där och tyckte jag var hopplös xD

min mor har aldrig förtsått den här "konstiga" sidan av mig och undrat varför jag inte kan bete mig som "normala" människor. Även om hon till stor del lärt sig leva med mig xD

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tan-chan]
2011-03-18 19:18
#22

#21: "We're unnatural, supposedly. However it's not your business if we're 'unnatural'. We obviously like it that way."

"If to be who I am is wrong, then I'm not interested in being 'right'."

Lite sådana där poetiska grejer som jag har hört någonstans. xD

Fick editera, skrev fel typ hundra gånger. xD

AnnaMoonshadow
2011-03-18 20:37
#23

jo men precis :D hon får ta mig som jag är eller inte alls :P och ja, min mor försöker ändå, fast hon har lite svårt att förstå :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tan-chan]
2011-03-18 20:44
#24

#23: Jo, precis. Och det är bra att hon försöker. Finns föräldrar som inte ens försöker… Min farsa gav upp rätt så fort, och nu tycker han det är tråkigt att jag är blondhårig. Han vill att jag färgar håret i några konstiga färger igen. xD

[Tan-chan]
2011-03-18 20:47
#25

Typ dessa färger hade inte varit fel. Svart lugg och alla regnbågens färger i resten av håret. xD

(Spola bort till 00:20 för det är bara jobbigheter i början.)

Hmmm… Fungerar inte att posta video igen. Så får bli en direktlänk.

AnnaMoonshadow
2011-03-18 21:08
#26

Det hade varit riktigt coolt att se ^__^ Var några tjejer på UC09 (tror jag det var) som hade håret regnbågsfärgat <3

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tan-chan]
2011-03-18 21:29
#27

#26: Ja, jag såg det på fotona! Fast de hade ju det sådär glatt. Jag vill ha det mörkt men fortfarande färgglatt. xD Fast vet i fan hur det ser ut efter några dagar. Första dagen ser det nog bra ut, men sedan…

Annons:
Liss
2011-03-19 05:54
#28

Man kan blanda ut färgen med balsam, så blir det ljusare.

Sen till blekning tipsar jag om MOODs eller Schwartzkopf L+++

And I think it will be great…
Jag vill egentligen med göra något ordentligt. Har bara blont med en super röd accent färg i lugg och ner på sidan. (som bleks till rosa, efter några duschar) Och jag hade blont med utväxt hur länge som helst, eftersom håret behövde vila.
Folk börjar undra om något är fel, då jag inte förändrar håret tillräckligt ofta helt plötsligt xD

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-19 08:28
#29

#28: LOL! Samma för mig! xD

Dock om man blandar ut färgen med balsam så sitter det inte lika bra. Balsamet täpper igen hårfibrerna som blekningen har öppnat upp så att färgen inte kan fästa ordentligt. Har testat det, och det satt inte lika bra.

Om man vill ta hand om sin färg utan att färga om det hela tiden så räcker det att blanda in ca en matsked hårfärg i balsamet man använder. Då ger man håret en liten färgkur varje gång man duschar.

AnnaMoonshadow
2011-03-19 17:13
#30

oj oj, en massa tips :D hittade en skapligt ljus rosa så tror inte jag kommer behöva späda ut den ^__^ men det där om att ha lite färg i balsamet lät smart ;D Jippi, nu kan jag knappt vänta! Vill färga nu, nu, NU!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tan-chan]
2011-03-20 00:26
#31

#30: Vad väntar du på då? Inget hindrar dig hoppas jag. xD

Vill också ha någon ny skojig färg. Har haft blå, rosa, orange, knallgul, svart/rosa, orange/rosa… Men vill ha en häftig kombo av två eller fler färger. Saknar mitt svartrosa dock, fast det är så tråkigt med det rosa eftersom jag har haft det i flera år nu. Därför är jag blond eftersom jag inte vet vad jag ska göra av mitt hår. Och jag hatar blont också. (T_T)

AnnaMoonshadow
2011-03-20 10:14
#32

min syster hade lila och svart ett tag. rött är ju okså coolt :P

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tan-chan]
2011-03-20 11:49
#33

#32: Nja, svart och lila känns riktigt lamt faktiskt på mig. Passar inte i blå färger heller. Eller passar gör jag i alla färger, men jag ser så grådaskig ut på huden när jag har något lila eller blått på mig. Kom på nu också att jag hatar blå färger. xD

Vill ha något riktitg crazy! xD Det orangea och rosa var jättefint, och svarta och rosa också. Men det orangea blektes ur så fort. Vill testa något annat. Funderar verkligen på det som i den där MMD-videon och länkade till längre upp. xD

[KilledbySnape]
2011-03-20 14:29
#34

#33, Jag är tvärtom, jag älskar blå och hatar rosa! XD Fast jag har ändå lust att färga rosa ett tag, som omväxling haha! Men inte just nu, ugh… Min lärare har knallrosa hår för tillfället… förstå hur hemskt det vore att komma till skolan med samma färg som sin LÄRARE o_O lol, spelar ingen roll hur ung hon är, det vore katastrof!

Jag har rött med svart underhår, just nu, tidigare hade jag bara rött. Men nu börjar färgen se dassig ut igen, less på rött dock så jag har beställt blå färg. :D Får väl se hur det blir, jag kanske får gå med mössa resten av våren lol! ^_^

Annons:
[Tan-chan]
2011-03-20 15:16
#35

#34: Ja, alla är vi olika. xD Och det är üperfail att färga sin hårfärg som sin lärare. Egentligen är det inget fel med det, men folk kan få fel tankar om det. xD

Jo, vill också ha omväxling, men det känns som att alla färgerna som de har är tråkiga. Hur nu det går ihop… (O_o) Kanske snarare att jag inte vet hur jag ska färga det så att det blir som jag vill…

Svart och rött är riktigt fint! Men det är inte crazy nog för mig. xD

Men tycker absolut att du ska testa svart och blått! Vilken typ av blå?

Liss
2011-03-20 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag håller med om blå/lila.. har svårt för det med. Gjorde så i luggen ett tag med, det kändes helt fel … så det skrubbade jag ur så fort som möjligt :P Vilket inte gick speciellt fort.
Det måste typ vara rött i lila, för att det ska passa mig.

Jag tror att det är, att man testat alldeles för många färger… därför känns allt "vanligt" nu och inget är tillräckligt roligt ^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-20 17:36
#37

#36: För mig är det tvärt om. Jag ska ha kalla färger för att de ska passa mig. Fast jag passar i alla färger egentligen, men jag passar bättre i tex kritvit skjorta än krämvit.

Det lärde jag mig från någonstans där de sade att man kan kolla på sina artärer på handlederna om de är blå eller olivgröna typ. Om de är blå så passar man i kalla färger, om de är olivgrönliknande så passar man i varma. Och på mig stämmer det. LOL!

Men ja, det är som du säger. När mann har testat många färger så är det tråkigt i slutändan.

Liss
2011-03-20 18:03
#38

Jag passar i kalla färger också… men jag känner mig ändå inte hemma i blåa färger. Jag kände mig som en vandrande smurf. ^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-20 18:08
#39

#38: Ja, jag blir smått deppig i blåa färger, samt att min blekhet på huden blir ännu mer blek - vilket i sin tur får mig att se sjuklig ut. Men jag ser bättre ut i kalla färger, eller skarpa färger i alla fall. Tex rött läppstift ska ha lite blå underton på mig. Om den är varmröd så ser det inte lika bra ut. Dock älskar jag varma färger. Hm…

Upp till toppen
Annons: