Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 2294 ggr
ParaKiss
2008-12-12 17:59

Rest till japan?

Har du rest till Japan någon gång? Eller har du planer för det? =) Berätta gärna lite :D

Annons:
kerre
2008-12-31 00:56
#1

oh inte än men ska resa med släkten är det planerat =) skulle vilja jobba där lite också men det beror lite på hur det går för kan ytterst lite japanska bara vanligaste fraserna och japanerna är ju lite värre än franskarna på den fronten.

men ioförsig skulle jag jobba där så säger de att det är bra om jag inte kan för det är mer exotiskt lustigt :P

Magnuzk
2009-01-20 00:42
#2

Hej, hej, det här är mitt andra inlägg här. Jag är helt ny, som jag skrev om i det första. Tänkte skriva lite kort under den här rubriken om vad jag gjort.

Jag har bott i Japan i två kortare perioder och sen under fem år när jag studerade i Tokyo. Fyra år på universitet och sen efter examen lite jobb som engelskaintruktör och det var en kvinna som ville lära sig svenska så jag träffade henne några gånger för det. Under mina år i Japan har jag inte rest så mycket i landet ändå, men jag har sett en del iallafall. kan rekommendera stranden i Shirarahama! Härligt ställe. Jag har även sett lite av norra Japan i Aomori, men mest lite av Misawa, eller rättare sagt den amerikanska flygbasen där. Jag har sett lite av Kyoto som turist, och lite av bergstrakterna i Gunma-ken. Jo! Jag kom på det nu, jag ahr varit uppe på Fuji också.

Det är mest i Tokyo som jag har varit och det är Tokyo som jag känner bäst. Det är en skön stad och mycket som händer. Det finns parker som är riktiga pärlor, men min favorit är Yoyogi-koen. Och glöm inte Roppongi, med Hard Rock Cafe och mitt favorit Starbucks!

Längtar dit nu när jag skriver det här!

Ja, det var lite om min erfarnehet, men jag skriver gärna mer en annan gång.

Hälsningar,

Magnus.

[Tan-chan]
2009-01-20 19:12
#3

#2: Nä så avundjuk jag blev nu. Skulle så hemskt gärna vilja resa till Japan och studera där, men ekonomi och osäkerheten tar över. (T_T)

Du får gärna skriva om hur det är att studera i Japan och sådant. Skulel passa utmärkt som en artikel då jag vet att det är många som drömmer om det. Och vad vore bättre om inte be någon som har varit där och gjort det om hjälp? bara om du vill hjälpa oss med det förståss.

auringel
2009-02-07 20:56
#4

reste själv till Japan för en månad under juni 08. vsserligen hade jag en vän som studerade där hos vilken jag kunde bo men jag reste runt ganska mycket med min JPR kort. bland annat var jag ner till Kyüshü… och såg Aso. där var det verkligen något för naturälskaren… när jag tog bussen upp för att se kratern så hamnade vi ovan molnen så att det såg ut som om man kunde köra ut på molnen och skippa i vägen… :)

Himeji var också vackert… såg det en på en solig dag och det var alldeles magnefikt.. det syntes redan från när jag satt på tåget.. högt över alla husen i staden…

Kyoto är också en sevärd stad… med råge.. alla tempel och den otroligt höga tågcentralbyggnaden där man kunde åka rulltrappa (utomhus) upp för massa våningar…

det finns så mycket att göra i Japan att jag kände att en månad var alldeles för lite.. nu lär jag mig japanska i hopp om att kunna åka dit igen och stanna en längre stund utan att bli helt handikappad då de inte pratar engelska.

batski
2009-08-20 18:38
#5

Japan är en av mina stora resdrömmar men än så länge har jag tyvärr inte lyckas spara ihop tillräckligt med pengar. Fast nån gång måste det bli av.

Vill gärna se städerna Kyoto och Tokyo och så den japanska naturen (tips?). Nånting som jag bara måste se är körsbärsträden när de blommar så det måste bli den tiden på året.

[Tan-chan]
2009-08-20 18:52
#6

#5: Ja, min dröm är också att komma dit. Skulle också vilja se Kyoto och Tokyo, och sedan kanske försöka få sig en guidad tur vid Mt. Fuji. Ja, jag måste också se körsbärsträden när de blommar. Det är ju så typiskt Japan att det vore synd att missa dem. (^_^)

Har dock ett dilemma: Vill se körsbärsträden blomma, vilket är på våren. Men vill också se Kyoto under hösten då det sägs vara den finaste årstiden där. Bilder som man har sett från Kyoto under de olika årstiderna skvallrar om att påståendet stämmer.

Får väl åka två gånger eller något. (^0^)

Annons:
batski
2009-08-20 18:54
#7

Klart du ska åka 2 ggr då Tungan ute

[Tan-chan]
2009-08-20 18:55
#8

#7: Får väl råna en bank eller något. Då ordnar det sig nog med två resor. (^0^)

[luneri]
2009-08-24 13:19
#9

Jag hälsade på min syster i Osaka när hon var utbytesstudent där. Det är verkligen kulturskillnad om man kommer från ett så litet land som sverige. Allt är så annorlunda. Dock kan de knappt någon engelska alls (inte i Osaka iaf) och man känner sig som en äkta turist som förvånas över allting, och tittar på alla coola människior som om man vore från en annan planet. Och inte förstår man något av vad som står om  man inte kan japanska så man får gissa sig till.

Jag bodde på ett hotell mitt i Osaka och där låg det flera köpcenter på 9 våningar inte långt ifrån varandra. Trots det så fanns det massa affärer under marken också. allt kändes så sjukt stort och mycket mer utvecklat mot vad man är van vid.

på själva nyårsaftonen var jag i Kyoto och besökte templet kiyomizu-dera där en massa var utklädda i Kimono antagligen för att det var nyår. Dock blev jag förvånad över att det annars var som en helt vanlig dag. inte en enda fyrverkeri.

Jag var också i Nara där jättebuddhan finns, och Nagoya där vi hälsade på en vän.

Jag planerar att åka dit omca 2 år igen

batski
2009-08-24 13:21
#10

Nyår utan fyrverkerier - vilken dröm!!!

[Tan-chan]
2009-08-24 19:59
#11

#9: Låter helt fantastiskt! Ja, det är ju en jäkla kulturchock som man får, kan jag tänka mig. Jag kommer antagligen tappa huvudet när man väl kommer dit någon gång. (^0^)

Upp till toppen
Annons: