Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 3642 ggr
new-CHAN
12/9/08, 11:35 PM

Kampsport

E de någon som kör kampsport i nån form? Jag vill nämligen börja men vet inte vad, och vill ha tips på nått som en klen tjej som ja kan göra. Glad Hört att kendo e kul.

Annons:
Emmell
12/13/08, 1:28 AM
#1

Kendo är kul! Jag tränade ett kort tag för ett par år sen, det är rätt  svårt, men häftigt roligt. : D

Jag hade tänkt börja med naginata till våren, men en av träningsdagarna krockar tyvärr med min ridning, så det får vara.^^

LinaIsabell
12/14/08, 8:53 PM
#2

Jag tränar karate. Ashihara karate för att vara exakt. Karate är extremt roligt och även tungt. :)

Det finns ju olika former av karate också, shotokan karate är vanligast. Sedan finns ju kyokoshinkai karate som är mer "rätt på" och ashihara karate, som arbetar med sidorörelser.

Aikido verkar jätteroligt, för då tränar man både med och utan vapen. :)

new-CHAN
12/29/08, 2:35 PM
#3

Ah! Tack för svaren. Ska kolla vad de e för sporter lite närmare. Skrattande

Magnuzk
1/20/09, 12:51 AM
#4

Jag önskar att jag kunde träna Ashihara igen. Tränade i Uppsala under Shihan Cook precis när hans klubb bytt skola i skarven mellan Kyokushin och Ashihara. Jag började med Kyokushin.

Karate kan rekommenderas, men jag tror nog att jag säger Aikido eller Ju-jutsu nu. Bra stilar, med mycket självförsvar, smidighet, timing, balans, sinnet och mycket mer.

Jag har tränat lite kendo i Uppsala också och det är mycket roligt och mycket tufft. Det var väldigt mycket fys i den klubben. I kendo tycker jag inte man får den smidighetsträning som tex karate och aikido kan ge.

Hoppas att du hittar en klubb.

: )

Magnus.

[Tan-chan]
1/20/09, 7:09 PM
#5

#4: Vad är Ashihara? Har aldrig hört talas om. (^0^) Förklara gärna.

Magnuzk
3/10/09, 5:46 PM
#6

Kopierat från Uppsala Ashihara Karates hemsida:

Ashihara Karate har sin grund i Kyokushinkai Karate. En av Kyokushinkais främsta instruktörer under 1960- och 1970-talet var Hideyuki Ashihara som 1980 bildade en egen organisation New International Karate Organisation (NIKO) - Ashihara Kaikan. Detta var starten för en ny typ av karate, Ashihara Karate. Hideyuki Ashihara blev stilens överhuvud, vilken kallas Kancho. Han utvecklade en modern form av karate som bygger på ett rörligt försvar som kombinerar försvar och attack i samma rörelse. Denna metod kallade Kancho Ashihara för Sabaki, vilket direkt översatt till svenska betyder kontroll. Sabaki är grunden för Ashihara Karate. Sabaki är inom Ashihara Karate ett vetenskapligt och rationellt förhållningssätt till kamp som visar att det inte är den starkare utan snarare den som har byggt upp kroppsfunktioner genom rationell träning som vinner. Tanken med Sabaki-rörelser är ”att slå utan att bli slagen”, ”sparka utan att bli sparkad”, och ”att slå ner motståndaren utan att själv bli nedslagen”.

Ashihara Karate är kontaktkarate och vi tränar mycket parvis och med pads (slagkuddar). Stilen bygger på att rörlighet, försvar och attack kombineras i samma rörelse. Denna metod kallas "Sabaki" och är grunden för Ashihara Karate.

Annons:
[Tan-chan]
3/15/09, 11:39 AM
#7

Tack för svaret! (^_^)

DarkAnge1
3/17/09, 11:19 PM
#8

Jag har gått Shotokan karate ^^ Det var jätte kul. (o^^)o
 Saknar det bara mer och mer sedan jag slutade (började gymnasiet och flyttade till piteå och bor i ett student rum nu). Jag ska nog börja shotokan i piteå nästa termin. :D

Kunde ha haft grönt bälte men jag var sjuk i en månad och när graderingen kom så var jag typ ur form. 
Jag skulle ändå sluta så jag graderade aldrig, det ångrar jag verkligen.

Först kommer vitt, sen rött, orange, gult, grönt, blått x 2, brunt x 3, svart x ?. Jag är inte helt säker på ordningen.

Man graderar en gång per termin (I allafall i luleå ^^)

Zenrin
3/19/09, 9:49 PM
#9

Jag säger Aikido. Träning för både kropp och själ. Efter en termin som nybörjare så börjar det hända grejer. Man måste ha tålamod i början och inte stressa fram resultat. Finns massa information på nätet. Budo.se är ju en bra sida. på youtube finns såklart massa klipp :)

http://www.youtube.com/watch?v=Bn59zha-uAQ&feature=related

Magnuzk
2/27/10, 5:28 PM
#10

Jag gillar aikido! Håller med dig att det är både för kropp och själ.

Det finns otroligt mycket om aikido på YouTube. Här är en av alla filmerna därifrån.

Och här är Steven Segal in action med aikido: http://www.youtube.com/watch?v=herSynqVN3M&feature=related

Magnus.

[luneri]
11/29/10, 1:06 PM
#11

Eftersom jag tränar karate sedan några år tillbaka så skulle jag tipsa om det. Det är rolig och varierad träning. Jag tränar Wado Ryu, kanske inte så vanlig stil i sverige men ska finnas lite här och där.

Kendo har jag tränat också, detta var en rolig sport, dock hann jag inte gå mer än en termin eftersom träningen skulle krocka med karaten. nackdelen är dock att man tränar inte lika många muskler i kendo som tex karate eller andra kampsporter.

Men mitt tips är att prova dig fram, testa det som du tycker verkar kul, och gärna fler sporter om du inte hittar något som du riktigt fastnat för.

Att du är klen gör inte så mycket. när man är nybörjare är man trots allt där för att lära sig, och man blir starkare ju mer man tränar. Det var de orden jag fick när jag ville börja karate, men inte vågade eftersom jag själv var klen då. Jag var nämligen den tjejen som avskydde gympa i skolan och hade inga muskler i princip. Dessutom som nybörjare är det inte lika högt tempo som för de som tränat sporten än längre tid.

CHoPSTix
12/31/10, 6:15 PM
#12

jag går inte på någon japansk kampsport eftersom dem brukar vara rätt våldsamma :x  men jag går på fäktning..

Goodbye Kitty <3

CHoPSTix
12/31/10, 6:15 PM
#13

jag går inte på någon japansk kampsport eftersom dem brukar vara rätt våldsamma :x  men jag går på fäktning..

Goodbye Kitty <3

Annons:
GhostHouse
1/22/11, 2:13 PM
#14

Judo är kul!

Tiqie
2/5/11, 6:52 PM
#15

Jag skulle vilja börja på någon kamp sport..kanske Glad
Men vad är skillnaden på t.e.x Karate,Kung fu och Taekwondo?

fotoninja
12/11/12, 3:26 PM
#16

Bujinkan Glad

Gurky
12/11/12, 4:13 PM
#17
AnnaMoonshadow
12/11/12, 4:18 PM
#18

Eftersom den här tråden starades redan 2008 rekomenderar jag er att starta en ny tråd om kampsport och diskutera där så låter vi den här tråden falla ner i djupet för lite vila

MVH mod.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Yen-Chan
12/26/12, 6:21 PM
#19

Jag går i Aikido, och rekomenderar helt klart det med ;)

Här är en presentationsfilm för den dojon jag tränar i :)

http://www.youtube.com/watch?v=dT_fGAt6R2s

Sajtvärd SydKorea Ifokus

Upp till toppen
Annons: