Annons:
Etikettsajten
Läst 1772 ggr
murderdolls
2009-02-19 17:25

Ska till japan i sommar/höst

Hej. Jag och min kille skall åka till Japan i sommar/höst och vi kommer att bo i Tokyo hos min killes bror. Men vi har ingen koll på vad det egentligen finns att göra i Tokyo ? Det vore kul att se något som inte finns i Sverige och ja testa saker som vi inte har här heller ;)

Så har ni några tips på vad man bör hinna med på sin resa till Japan ? (vi kommer vara där ca 7 dagar) Och det enda som vi vet att vi verkligen vill göra är att åka till Jigokudani Monkey Park och kolla på deras apor, fast kanske ger det inte så mycket eftersom att de inte badar i källorna på sensommaren/hösten ?

Annons:
Magnuzk
2009-02-20 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej murderdolls,

jag har bott i Tokyo i fyra år. Det var några år sen nu, men jag kanske kan komma med några idéer.

Ueno: Ueno zoo och sen att bara gå runt och ta det lugnt i Ueno Park. Det finns museeum intill, men minns inte nu vilken typ, konst kanske. Här i Ueno utanför stationen finns många små och stora butiker och här finns också en mycket mysig lite Keltisk bar. Jag hoppas att den är kvar, men kan inte beskriva var den ligger. Jag ska ha en karta och namnet har jag glömt nu, men ska kolla upp det och lägga upp kartan och namnet här senare. I Ueno stationen finns HARD ROCK CAFE UENO EKI (Station).

Akihabara: Två stationer ifrån Ueno ligger Akihabara. "Electric Town." MASSOR med butiker som säljer elektronik, kameror, tv, stereo och mycket, mycket mer. kolla upp PC Bomber om ni vill ha billiga kameror tex.

Shinjuku: Vid södra utgången finns Times Square, med varuhus och restauranter. HMV skivbutik på 10e våningen om jag minns rätt, och Kinokunia bokaffär med enväldigt bra avdelning för literatur på Engelska och andra språk. Att bara gå runt i Shinjuku är en upplevelse. Många barer, klubbar och restauranter.

Shibuya: Många barer, klubbar och restauranter här med. Tower Records skivbutik. Flera våningar och mycket bra utbud. Högst upp finns en bokaffär med literatur på andra språk än japanska och mycket bra. Thank God It's Friday restaurant och Sweden Glassbar som granne, snett över gatan från Tower Records. Shopping, shopping, shopping.

Harajuku: Gå hit på en lördag. Här samlas cosplay och man ser väldigt mycket intressant. Gå ner en sväng på Omotesando Dori (Street) och titta in på de dyra butikerna där eller hitta en restaurant på någon av sidogatorna. Gå också ner på Takeshita dori precis framför stationen och se alla cosplay butiker och allt det andra där. Inte långt ifrån stationen finns Yoyogi Koen (Park). Stor och fin och många samlas där för att spela nåt, slöa, inlines, skateboard, spela musik och umgås. Ett av mina favoritställen och jag var där mycket. Här finns ocksåå Meiji Jingu - Meiji templet som kan vara värt ett besök.

Roppongi: Klubbar, klubbar, barer, barer och restauranter överallt. Gå hit på kvällen. Gå hit på dan. Mitt favorit Starbucks är där och alldeles i närheten finns HARD ROCK CAFE Tokyo, bara runt hörnet. Irländska baren/restauranten The Hub ligger där bredvid Starbucks också. Almond Café är en känd mötespunkt utanför stationen. Här i Roppongi finns restauranten som heter Lilla Dalarna också, och - det är precis vad det är. Dalahäst, kurbits och svensk (-inspirerad) mat. Jag kände mig som hemma, fast köttbullarna var inte lika goda. Kan vara lite svår att hitta för den ligger på en sidogata. Ifrån Roppongi kan man se Tokyo Tower. Utsikt och en snurrande restaurant.

IKEA: IKEA har öppnat i Japan. Jag minns inte var det ligger nu, men det ska inte vara några problem att ta sig dit med tåg från Tokyo. Ligger i en förort tror jag.

Suidobashi/Korakuen: Här finns The Big Egg - Tokyo Dome. Baseball stadium där det även anordnas andra sporter och konserer. Intill ligger Korakuen nöjespark.

Yokohama: Ta tåget till Yokohama, inte långt alls. China Town och jag tror det finns ett nöjesfält där också.

Kamakura: Tåg från Tokyo tar ca två timmar. Gammal fin stad med en jätte buddha staty och tempel. Kultur.

Tokyo Disneyland: …Disneyland i Tokyo.

Finns så mycket att göra och 7 dagar är inte nog. Åker ni längre än Tokyo så finns…

Hiroshima: Förstört av atombomben 6e augusti, 1945.

Kyoto: Underbar stad. Här finns Guld och Silvertemplet bland annat. Gion - Geisha kvarter och man kan se Geisha upppträda i en show för allmänheten.

Osaka: Universal Studios Japan. Nöjespark. Jag gick på en audition som de hade inför öppnandet, men jag fick inget jobb där då tyvärr. När jag var där såg jag en kille som var på samma audition som fått jobb och när jag arbetade på High Chaparral var det kille som arbetat öppningsåret som stuntman i western showen. Intill finns ett helt otroligt akvarium som är i flera våningar.

Shirarahama: Tänkt dig en miniatyr av Waikiki Beach på Hawaii…

Kommer jag på nåt mer så skriver jag mer…

: )

Magnus.

Magnuzk
2009-02-21 02:55
#2

För två minuter sen kom jag på vad baren heter i Ueno: The Warrior Celt.

Jag tänkte ju leta efter en enkel karta jag har, men länken här är nog bättre: http://www.warriorcelt.com/

Flera goda minnen härifrån har jag. Sjungit In the Ghetto, reciterat Shakespeare, lyssnat på några som spelar, njutit av goda vänners sällskap. Det är ett mycket härligt ställe, så är det en miljö och musik du gillar så rekommenderar jag The Warrior Celt starkt.

Magnus.

Magnuzk
2009-02-22 02:42
#3

Ja, det är ju inte direkt något unikt för Japan egentligen, det som jag har skrivit om. Nåt som inte finns här och som kan vara roligt att göra, om man tycker om att sjunga och larva sig lite, är en Karaoke Box. Det är ett litet rum man hyr någon timme, ljudisolerat, och man kan beställa dit mat och dricka. Ring till receptionen och berätta vad man vill ha från menyn och det kommer med det. Shidax är namnet på en karaoke boxkedja.

Och förrsten…

…lär dig att uttala karaoke som man mer eller mindre ska och inte som så många uttalar det, den engelska varianten, "karehjokej," vilket låter.. illa… även om man förstår det. Det är väldigt lätt att uttala karaoke korrekt, eller mycket korrektare iallafall:

KARRAÅKE

Se där! Inga problem, bra gjort.

Nåt annat som man kan prova på som inte finns i Sverige är Batting Center. Baseboll. Man slår ett antal bollar. Har ni säkert sett något liknande i filmer från USA.

Hitta mat som kan vara svårt att finna i Japan. Fisken FUGU tex… giftig, men med certifierad kock så är det egentligen inga problem att äta den.

Ät yakitori från någon vagn eller ett stånd nånstans som har öppet på kvällen.

Trängs på tågen under rusningstrafik… Eller var på en perrong och se när stinsarna trycker in människor, och när någon springer för att hinna med tåget som håller på att stänga dörrarna där det redan är proppat med männskor så det inte riktigt går att stänga…

Gå japansk teater, Kabuki, tex, eller upplev Noh… om ni kan hålla er vakna.

Det finns folk som delar ut små påsar på gatan med något i. Det är reklam blad, och i det här paketet finns små "tissues" näsdukar som kan vara väldigt bra att ha. Så jag kan rekommendera att ta emot dem, för det kan vara svårt att finna servetter ibland, och på några toaletter finns inget papper, utan man måste köpa i en automat för ca 100 yen, och de här näsdukarn är väl egentligen toalettpapper…

Ok, det var lite mer. Kommer kanske på nåt mer senare.

Magnus.

Emmell
2009-02-22 22:10
#4

#0, åh gud så orättvist :D hade också velat åka till Japan ;)

#3, Haha, jag har aldrig hört nån uttala karaoke annat än rätt, tror jag?! :D

Magnuzk
2009-02-24 04:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har hållit på hela natten med att ladda upp några bilder hit till iFokus och facebook och hittade…

… en bild på en karraåke box! Var där med några vänner. "In the Ghetto…o..o…"

: )

Magnus.

…och det går ju ännu läääängre in på natten nu dåhråh när iFokus inte vill släppa in mig. "Request timed out…" again and again and again… Brukar ju vara så vid den här tiden har jag märkt…

Skrikandes

…and again and again… and again…

*tålamod* tålamoood….*

Zzzzzzzzzz……..zzzzzzzzzz………

Skrikandes bilden var för stor! Skrikandes

Upp till toppen
Annons: