Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 3226 ggr
[Tan-chan]
2/18/09, 11:02 PM

Partiklar, som någon beskrev det som

Jag tänkte fråga någon som kanske kan vad alla ga, de, to, wa, wo och alla sådana "partiklar" som finns mitt i japanska meningar är för något.

Vad betyder de och hur ska man använda dem?

Det är nämligen något som jag har klurat på men inte förstått riktigt. Vore kul att äntligen fått förstått deras innebörd. (^_^)

Annons:
Emmell
2/19/09, 3:43 AM
#1

Jag kan göra ett försök. :)

OBS, disclaimer: Möjligt att jag är värdelös på att förklara. Jag är ingen lärare. Jag är heller inte flytande i språket. Men det ÄR ett tappert försök i all välmening. Ta det för vad det är. ^__^;

Varsågod:

Partiklar är de småord man hittar i språket. Exempel på svenska sådana är: till, från, i, av, på, med, för, att, väl, ju.

- - - - - - - - - - - - -

? = wa (eller egentligen "ha", men när ? används som partikel uttalas den wa) är en ämnespartikel. Ska kunna överättas till ungefär "vad beträffar", dvs "vad beträffar X, så är Y det" ("vad beträffar hunden, så är den svart").

Kan exempelvis användas för att säga att nånting är nånting (X wa Y desu = X är Y) eller när man tänker byta samtalsämne från en sak till en annan ("sushi wa tabemasu ga, pocky wa tabemasen", Sushi äter jag, men pocky äter jag inte).

????????
watashi wa Emeru desu
jag är Emmell

??????????
kono inu wa kuroi desu
den här hunden är svart.

???????????
pinku wa kawaii desu.
rosa är gulligt.

**- - - - - - - - - - - - - -

**? = ka, "fråge-partikel"För att göra en fråga sätter man bara -ka på slutet av meningen. "X wa Y desu ka?" Är X, Y?

Fast strictly speaking behövs inget frågetecken efter ka, då ka i sig visar att det är en fråga.

- - - - - - - - - - - - -