Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 3226 ggr
[Tan-chan]
2/18/09, 11:02 PM

Partiklar, som någon beskrev det som

Jag tänkte fråga någon som kanske kan vad alla ga, de, to, wa, wo och alla sådana "partiklar" som finns mitt i japanska meningar är för något.

Vad betyder de och hur ska man använda dem?

Det är nämligen något som jag har klurat på men inte förstått riktigt. Vore kul att äntligen fått förstått deras innebörd. (^_^)

Annons:
Emmell
2/19/09, 3:43 AM
#1

Jag kan göra ett försök. :)

OBS, disclaimer: Möjligt att jag är värdelös på att förklara. Jag är ingen lärare. Jag är heller inte flytande i språket. Men det ÄR ett tappert försök i all välmening. Ta det för vad det är. ^__^;

Varsågod:

Partiklar är de småord man hittar i språket. Exempel på svenska sådana är: till, från, i, av, på, med, för, att, väl, ju.

- - - - - - - - - - - - -

? = wa (eller egentligen "ha", men när ? används som partikel uttalas den wa) är en ämnespartikel. Ska kunna överättas till ungefär "vad beträffar", dvs "vad beträffar X, så är Y det" ("vad beträffar hunden, så är den svart").

Kan exempelvis användas för att säga att nånting är nånting (X wa Y desu = X är Y) eller när man tänker byta samtalsämne från en sak till en annan ("sushi wa tabemasu ga, pocky wa tabemasen", Sushi äter jag, men pocky äter jag inte).

????????
watashi wa Emeru desu
jag är Emmell

??????????
kono inu wa kuroi desu
den här hunden är svart.

???????????
pinku wa kawaii desu.
rosa är gulligt.

**- - - - - - - - - - - - - -

**? = ka, "fråge-partikel"För att göra en fråga sätter man bara -ka på slutet av meningen. "X wa Y desu ka?" Är X, Y?

Fast strictly speaking behövs inget frågetecken efter ka, då ka i sig visar att det är en fråga.

- - - - - - - - - - - - -

? = ga, pekar ut subjektet i en mening. Kan vara jäkligt svårt att skilja på när man ska använda wa och ga… ga ska sättas efter subjektordet i en mening. (En grej värd att nämnas är att wa och ga ibland kan placeras på samma ställe i en mening utan att betydelsen ändras nämnvärt.)

X wa Y desu, "vad beträffar X, så är det Y"
X ga Y desu, "X är Y" (förenklat)

(??)????????
(Watashi wa) Neko ga suki desu
(Jag) gillar katter

Ga kan visa att "talaren" redan är känd, och på så sätt introducerar man ett nytt subjekt i meningen. Det vill säga: nu handlar inte meningen om "watashi" längre, utan om vem som är omtyckt av "watashi" = katten.

Om det är du som säger "gillar katter", så kommer man att anta att det är du som gillar katter. Pratar du istället om din kompis Yuki precis innan så blir det underförstått att den som gillar katter är Yuki. Yuki är samtalsämnet ("Yuki wa"…).

????????????????
Yuki wa yasashii desu. Neko ga suki desu.
Yuki är snäll. Hon gillar katter.

(Att "hon" är Yuki är alltså underförstått eftersom man precis pratade om henne.) Ursäkta det stendumma exemplet, det var det bästa jag kunde komma på… x__O

Observera: Jag har inte täckt allt som finns att säga om "ga", av den enkla anledning att jag inte har all teori bakom grammatiken i huvudet. -__-' Förlåt.

- - - - - - - - - - - - -

? = ägande-partikel, motsvarar genitiv-s (Emma's cat, the dog's toy, Emmas katt, hundens leksak, ni fattar).

?????????
Watashi no inu wa kuroi desu.
Min hund är svart.

????? (?????)
Baiku no iro (wa akai desu)
Motorcykelns färg (är röd)

- - - - - - - - - - - - -

? = to, betyder "och".

?????
Watashi to Yuki
Jag och Yuki

???????????
Yuki to Yuki no otousan
Yuki och Yukis pappa

- - - - - - - - - - - - -

? = wo (uttalas i regel o). En objektpartikel. Wo används för att peka ut vem eller vad som utsätts för (eller påverkas av) något som nämns i meningen.

???????????
Watashi wa karupisu wo nomimasu.
Jag dricker Calpis.

Calpis är den som utsätts för drickandet. Samma sak i meningar som "jag äter sushi", watashi wa Sushi o tabemasu. Sushin är det som äts.

- - - - - - - - - - - - -

? = sätts på slutet av meningar, ofta på kortare utrop eller påståenden. Den används ungefär för att förstärka det man säger.

?????!
Sou desu yo!
Just det! Så är det! Osv.

?????!
Kawaii yo!
Vad söt den är!

- - - - - - - - - - - - -

? = ne, används ofta för att få bekräftelse, eller se att nån hänger med, för att få medhåll, ofta nåt i stil med "visst?", "eller hur?", "Righ?". Men det har ett ganska "öppet" användningsområde. Funkar även i stil med "jaså säger du det", eller som ett medhåll/bekräftelse, "så är det", "det stämmer".

- ???????!?
- ??????

- ii tenki desu ne!?
- sou desu ne.

- fint väder, eller hur!?
- ja det är det.

Tonfallet är nyckeln här. Lyssna på HUR det sägs. "Sou desu neee!!!!", "Sou desu ne…", "Sou desu ne??".

- - - - - - - - - - - - -

? = de, används för att säga var nånting hände eller hur (med vad) man gjorde något.

????????
Futon de nemasu.
Jag sover på en futon.

???????
Yuka de nemashita.
Jag sov på golvet.

????????
Hashi de tabemasu.
Jag äter med ätpinnar.

- - - - - - - - - - - - -

Fotnot:

Angående ha och wa: Konnichiwa och konbanwa är två undantag, och stavas båda med ha även om det sägs som wa. (???, "konnichiwa"). Båda var ursprungligen delar av meningar (konnichi ha betyder ungefär "den här dagen är --") där partiklarna passade bra. Numera används orden som bestämda fraser, "god dag", "god kväll", men partikeln sitter kvar på slutet.

- - - - - - - - - - - - -

Ni och e är också vanliga partiklar, men jag orkar bara inte tänka mer ikväll! Och ja, det finns många fler utöver dom, också, men ni får fråga om det är nån särskild ni hört men inte fattar. (Eller om ni vill att jag förtydligar något.)

- - - - - - - - - - - - - -

Och om det är nån som ser nåt jag skrivit eller förklarat helt fel är det bara ni rättar mig! Utveckla, fyll på, om det är nåt jag missat eller fattat fel. Men när ni hittar något fel kan ni ju tänka på att klockan är halv tre på natten… :'D nu är det sängen för mig.

???????!
Oyasuminasai!
Godnatt!

[Tan-chan]
2/19/09, 1:08 PM
#2

Ah! Tack så mycket! "Wa" och "ne" var dem enda jag hade förstått mig på någorlunda från tidigare. (^_^) Jätteduktigt ju att du orkade med detta! Och speciellt vid 3 på natten. (^0^) Thanx again! Underlättar lite om jag ska börja lära mig språket lite bättre.

Magnuzk
2/20/09, 6:51 PM
#3

Bra gjort Emmell.

: )

Magnus.

Upp till toppen
Annons: