Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 2259 ggr
[Tan-chan]
2009-03-25 12:39

Någon som kampsportar?

Jag tänkte starta en liten tråd där folk kan berätta om sina erfarenheter när det kommer till kamsporter som de har utövat/utövar.

Liksom berätta gärna kort om regler, hur det går till, vad som krävs och annat ni kan komma på. På så sätt kanske andra hittar någonting de tycker är intressant att testa på?

Alla kampsporter är välkomna!

Annons:
Emoflikkan
2009-05-03 15:41
#1

kampsport o kamsport vet jag ej om det är men jag tränar judo

[Tan-chan]
2009-05-03 15:54
#2

#1: Då är det kampsport väl? Men kul med judo! En killkompis till mig har varit elit på ungdomsnivå i det då han var som mest aktiv. Han var väldigt duktig att han senare blev judotränare. (^_^)

Du kan ju berätta lite om judo om du vill så andra vet vad det är för något? Hur upplever du det, liksom?

Emoflikkan
2009-05-03 16:12
#3

Hum, dräkterna liknar dräkterna i karate och har ungeför lika många "steg"/bälten ca 12 stycken. Man graderar (flyttas upp ett steg) varje halv år till man kmr till grönt och ska få grön-blått då tränar man ett år och går på läger istället. Judo betyder "Den mjuka vägen". Det är inte som karate,man slås och sparkas inte, man snarare kastar varandra så dom faller i mattan. När man tävlar (kan ej alla utrycken so tex kokka å sånt) finns den två sätt att tävla sittandes på knä elr ståendes  (själv tävlar jag hälst sittandes). Då delas man in i viktklasser och vilket bälte man har.

här är en littet klipp på hur judo ser ut

FeliciaS
2009-05-31 11:22
#4

Jag tränar aikido! :) Har gjort det 1,5 år - är jätteroligt ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Magnuzk
2010-02-19 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag tränar Ju-jutsu kai. (http://www.ju-jutsu.se/) Enkelt kan man förklara det som en blandning mellan judo och karate. Det finns kast, och det finns slag och sparkar. Karaten är sekundär i sporten och används som finter och avledningstekniker för att kunna ta sig loss ur ett krepp lättare tex. Ju-jutsu är också mycket ledbrytningar, fasthållningar och avväpningar.

Man tränar för välmåendet, men även för självförsvar och tävling. En match i ju-jutsu börjar med karate, men när någon får in ett grepp övergår man till judo. Det finns också sk stiltävling där par tävlar mot andra par och man visar hur bra och välutförda attacker och försvar man har.

Man börjar med vitt bälte och avancerar uppåt senare med andra färger. Det finns fem grader av det svarta bältet. När man blir högre graderad blir det röda fält på det svarta bältet och det två högsta graderna (9-10 dan) har helt röda bälten. Jag tror att det finns tekniker upp till om 5e svarta, sen blir man graderad efter hur mycket man har gjort för ju-jutsu kai, tex varit med och utvecklat stilen kanske, eller gjort något för föreningar. Jag vet inte alls exakt vad det är för graderings bestämmelser för de högre graderna.

Ju-jutsu är inte bara fysiskt, det är mycket mentalt också på olika sätt och alla utövare tränar det mentala på olika sätt och olika mycket. Gemensamt har nog alla att i början och slutet på varje träningspass sitter man i kort meditation för att stilla tankarna.

Ju-jutsu har sina rötter i Japan. Krigarna utvecklade en kampsort för att använda på slagfältet och man kan fortfarande se spår av de ursprungliga teknikerna i det vi använder idag, vilket är mycket mindre våldsamt och inte lika grymt. Den ju-jutsu som vi använder är en stil utvecklad i Sverige och är anpassad efter svenska förhållanden och självförsvarslagen. 1904 började man kunna läsa om ju-jutsu i svensk media, och 1907 introducerade Viking Cronholm sporten i Sverige. Cronholm hade lärt sig ju-jutsu i Sydafrika. Även om Cronholm var väldigt aktiv med att sprida sporten bland idrottsföreningar och utbildande av militär och polis under hela sitt liv (avled 1961), utvecklades den inte helt och hållet.

Under 50-talet började den moderna ju-jutsu formas, först av fransmannen och judo utövaren Rigollet (1948 till Sverige) och sen av tjecken Marten, svart bälte i judo. Ju-jutsu utövades först inom judo, men mot slutet av 60-talet fick ju-jutsu en egen sektion inom Svenska Budoförbundet, som bildades 1960, med Kurt Durewall som sektionens ordförande. Under de här tidiga åren började man även träna karate, kendo och aikido i Sverige. Durewall och ett par andra utövare, började utveckla ett ju-jutsu system. Efter att Durewall lämnat sektionen 1970, tog Hans Greger över utformningen av systemet. Under årens lopp, med Hans Greger, 10e dan (högsta graden av det svarta bältet) och stilchef (soke) för svensk ju-jutsu, i ledningen har nu sporten vuxit till över 90 klubbar och 8000 medlemmar i Sverige. Det svenska systemet och stilen har fått namnet Ju-jutsu kai.

Magnus.

[VictoriaR]
2010-02-19 21:12
#6

Har gått på karate och aikido för flera år sedan, inte riktigt min grej Tungan ute

Annons:
Magnuzk
2010-02-27 16:09
#7

En film från YouTube med Ju-jutsu på ca två minuter som ger ett litet hum om vad det är. Det är från en 3e dan gradering.

Tänkte också passa på att tillägga lite till mitt tidigare inlägg. Många tror, eller har uppfattningen, att man behöver vara stark och smidig för att träna ju-jutsu, eller en annan kampsport. Jag skulle vilja säga att det stämmer inte. Jag är liten och inte stark alls. När jag började var jag inte i bra fysisk form, men idag är det mycket bättre än tidigare, tre terminer sen jag började. Jag var inte i så god form när jag spelade amerikansk fotboll eller baseboll.

Eftersom jag är mycket kortare än så många andra och långt ifrån lika stark, har jag varken storlek eller styrka att lägga in. Det finns många som är som jag. Det som är mycket viktigt då, är teknik. Med en bra teknik kan storlek och styrka övervinnas, därför är det inte viktigt att ha styrka när man tränar.

När man tränar bygger man samtidigt upp styrka och smidighet, så det kommer, man behöver inte ha det från början. Ålder spelar inte någon roll heller och inte om man är skadad, fast där finns det ju gränser kanske. En bra instruktör kan anpassa övningar efter en persons förmåga. Det går att träna och lära sig mycket även om man är bunden till en rullstol.

Magnus.

Magnuzk
2010-02-27 19:15
#8
Sashhi
2010-03-02 14:41
#9

Utövade Judo som yngre och var tydligen väldigt lovande. Men jag lackade helt när lärlingen började svära på 8-åringar och sa "gud, vad dåliga ni är!"

Not your mom, not your milk.

Magnuzk
2010-03-02 14:48
#10

Helt fel av den personen! Ledsen att höra det. Det var ju idiotiskt faktiskt. Sånt ska inte få förekomma tycker jag. Det ska stärkas och byggas upp ett självförtroende, inte tryckas ner och förnedras som du var med om.

Upp till toppen
Annons: